تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۰
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۳۲۶۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چهار سال گذشته در مجلس چند ساعت در خصوص بازار سرمایه صحبت شده است؟

مردم به دنبال تأثیر وعده‌ها در تابلوی معاملات‌اند

‌می‌متالز - صحبت‌های نمایندگان، مدیران ارشد کشوری و دولتمردان در خصوص بازار سرمایه؛ برای سرمایه‌گذاران و مردم تا زمانی که اثر خود را در تابلوی معاملات نشان ندهند بی‌فایده و بی‌ارزش بوده و در حدود وعده باقی خواهد ماند.

به گزارش می‌متالز، جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه؛ به بررسی میزان تأثیر تصمیمات اتخاذ شده از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر بازار سرمایه پرداخته و دراین‌خصوص بیان داشت: صحبت‌های نمایندگان، مدیران ارشد کشوری و دولتمردان در خصوص بازار سرمایه؛ برای سرمایه‌گذاران و مردم تا زمانی که اثر خود را در تابلوی معاملات نشان ندهند بی‌فایده و بی‌ارزش بوده و در حدود وعده باقی خواهد ماند. برای نمونه در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد بودیم آقای رئیسی که هم اکنون به‌عنوان رئیس قوه مجریه منتخب شده‌اند، در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به سازمان بورس رفته و حتی در مصاحبه‌های ابتدایی ایشان صحبت‌های جذابی در خصوص بازار سرمایه صورت گرفت.

وعده‌های خوب باید تأثیر خود را در تابلوی معاملات بگذارند

وی در ادامه افزود: نمایندگانی که در نهایت به مجلس شورای اسلامی راه میابند توانایی انجام بسیاری از اقدامات را نداشته و این موضوع بر حسب تجربه در دوره‌های پیشین محسوس است. به طور مثال در مجلس فعلی نیز بسیار قوانین تصویب شده در حوزه اجرا و عملکرد، از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده‌اند.

بازار سرمایه از اولویت مردم و رأی‌دهندگان خارج شده است!

باتوجه‌ به ارزش معاملات و میزان کد‌های فعال بورسی می‌توان پی برد که چه میزان از مردم در این بازار فعال هستند. اگر تمام این کد‌های فعال را نیز جمع کنیم به یک درصد از میزان رأی‌دهندگان نخواهد رسید.

نمایندگانی که پول کباب و جوجه ندارند در مورد بازار سرمایه صحبت می‌کنند!

فلاحیان درباره دلایل استفاده ابزاری از بازار سرمایه در بعضی از برهه‌های زمانی بیان داشت: بازار سرمایه جایگاهی در دولت، حداقل تا به امروز نداشته است که رأی سهام‌داران بخواهد اهمیت هم داشته باشد. همچنین امروزه از تأثیر نمایندگان بر بازار کاسته شده است. در سال‌های قبل تفکراتی در بازار و جامعه قالب بود، به‌ عنوان‌ مثال باور بر این بود که در بهمن‌ماه و نزدیک‌شدن به دهه فجر برای بورس و قیمت دلار وضعیتی ثابت مهیا می‌شود؛ اما امسال شاهد خلاف این موارد بودیم و به‌نوعی می‌توان گفت توجه مردم بر این موارد کاسته شده و واقعیت‌ها پررنگ‌تر شده است.

مشکل آنجاست که حمایت‌ها صرفاً شکل لفظی خود را حفظ کرده و در عمل سیاست‌هایی همچون اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد عملیاتی شده؛ و یا میانگین سود صندوق‌ها ۲۸ درصد اعلام می‌شود که با این تفاسیر بازارسرمایه سمت و سوی خوبی را در پیش نخواهد داشت.

چهار سال گذشته در مجلس چند ساعت در خصوص بازار سرمایه صحبت شده است؟

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که در دوره گذشته مجلس چند ساعت در مجلس در خصوص مسائل مربوط به بازار سرمایه اختصاص‌ یافته است. تنها در کمیسیون اقتصادی مربوط به مسائل مربوط به ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که جلسات جدی دراین‌خصوص برگزار شد که نهایتاً نتیجه‌ای مشخص نشده و متخلف آن نیز معین نشد..

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده