تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۳۲۷۴۳
سرویس خبر : انرژی
قائم مقام مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا خبر داد:

رشد ۲ برابری سود عملیاتی "بوعلی"/ مجوز طرح "استایرن" را اخذ کردیم

‌می‌متالز - قائم مقام مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا گفت: روند رو به رشد سود از ۴، ۵ سال گذشته صعودی بوده است. سود سال گذشته ۸ همت بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۴ همت بود، ۲ برابر شده است.

به گزارش می‌متالز، اردلان صداقت‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، اظهار کرد: پتروشیمی بوعلی سینا در سال‌های اخیر همزمان با افزایش تولید و سودآوری به داخلی سازی مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها و قطعات یدکی همزمان اقدام کرده است. این نمایشگاه مجموعه‌ای از تولیدکننده‌های مواد شیمیایی، صنعت پتروشیمی و قطعات یدکی است که با تبادل آرا می‌توانند نیاز‌های ما را تامین کنند.

وی افزود: ما در سال‌های اخیر در زمینه کاتالیست از ۱۳ کاتالیست شرکت پتروشیمی بوعلی سینا ۱۲ کاتالیست را بومی‌سازی کردیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

صداقت‌زاده ادامه داد: امسال با یک تفاهم‌نامه کاتالیستی که در واحد‌های آروماتیک مصرف دارد، بومی سازی شده و با یک شرکت دانش‌بنیان تفاهمنامه‌ای منعقد می‌شود که این کاتالیست در چرخه تولید ما قرار گیرد. همزمان دو تفاهمنامه با شرکت‌های تولیدی مکانیکال سیو منعقد شد که مکانیکال سیو‌های خارجی که از ابتدا در مجتمع بوعلی سینا کار برد داشته و دو برند خارجی نیز بودند و شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کردند، برای شرکت پتروشیمی بوعلی سینا تولید کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا درخصوص وابستگی به تکنولوژی خارجی گفت: در خصوص کاتالیست عملا از ۱۳ کاتالیست ۱۲ کاتالیست را داخلی‌سازی کردیم. فقط یک کاتالیست که مصرف کم نیز دارد باید آن را بسازند و بومی‌سازی شود. ۶۰ درصد از مواد شیمیایی داخلی‌سازی شده و ۴۰ درصد دیگر نیز از مواد شیمیایی شرکت‌های دانش‌بنیان باید روی آن‌ها کار کنند. درباره قطعات یدکی نیز بیشترین قطعات که هنوز از خارج از کشور وارد می‌شود، قطعات کنترلی است. شرکت‌های تولیدی روی این قطعات باید بیشتر کار کنند که در زمینه ابزاردهی و سیستم کنترل بومی‌سازی را افزایش دهیم تا ارزبری نیز کمتر شود.

وی بیان کرد: ما در ۵ سال گذشته چند طرح داشتیم که به نتیجه رسیده و آخرین طرح نیز نوسازی و بازسازی واحد پارازایلین بوده که امسال به محصول رسیده است.

همزمان از سال گذشته مطالعات را برای طرح‌های توسعه‌ای آغاز کردیم که ببینیم روی کدام زنجیره باید کار کنیم. مجوز طرح استایرن را گرفتیم. به جز آن طرح‌های دیگری نیز داریم که در دست تصویب است. تلاش کردیم در راستای زنجیره تولید پتروشیمی بوعلی طرح‌های توسعه‌ای را تعریف کنیم که در سال‌های آینده حتما کلید می‌خورد. امیدواریم تا ۴ سال دیگر به محصول برسیم.

مدیرعامل "بوعلی" با اشاره به سود عملیاتی شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: روند رو به رشد سود از ۴، ۵ سال گذشته صعودی بوده است. سود سال گذشته ۸ همت بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۴ همت بود، ۲ برابر شده است. ما امسال در ۹ ماهه ابتدایی بیش از سود سال گذشته را محقق کردیم و تا پایان سال مطمئنا سود بیشتری را خواهیم ساخت. امیدواریم این نمایشگاه‌ها تداوم داشته باشد و به صنعت کشور کمک کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده