تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۳۳۲۸۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس، بهشت نوسان‌گیران/ اشتباهی که باعث شد نگاه‌ها به بورس کوتاه‌مدت شود

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار‌های مالی در خصوص حال و هوای این روز‌های بورس گفت: متاسفانه بازاری که محل ارتزاق اهل فن بوده، بعد از رسوایی اردیبهشت، به بهشت نوسان‌گیران تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، «رحمان رحیمی» کارشناس بازار‌های مالی در خصوص حال و هوای ایجاد شده در این روز‌های بازار سرمایه گفت: رسوایی اردیبهشت‌ماه اندک اعتمادی که در بازار وجود داشت را هم از بین برد؛ به نحوی که جمعی از فعالان بازار سرمایه برای اثبات این موضوع، دست به آزمایش زده و ۵۰ نماد بزرگ و بنیادی را خریداری کرده‌اند که نتیجه آزمایش این بود که نماد‌ها با کوچک‌ترین نوسان مثبت (ده، پانزده درصد) با افزایش حجم عرضه مواجه می‌شوند؛ به طوری که ۹۰ درصد نماد‌های آن سبد بعد از گذشته دوهفته بازدهی منفی شناسایی کردند.

وی افزود: این یعنی افرادی که دید بلندمدت داشته‌اند، از بازار کنار رفته و آن دسته از بلندمدتی‌هایی که کماکان در بازار فعالیت دارند، متضرر اصلی خواهند بود. حتی به عقیده من، تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز در صورت به فعلیت رسیدن نمی‌تواند فضا بازار را برای دید بلندمدت مهیا کند.

رحیمی در خصوص روند بورس تا پایان سال ادامه داد: علاوه بر نابودی اعتماد، شاهد فرار سرمایه‌ها به سایر بازار‌ها هستیم؛ به نحوی که ثبت‌نام خودرو‌های چینی از یک سو و مشاهده تورم مسکن از سوی دیگر، بازار را بی رونق‌تر از قبل خواهد کرد؛ چرا که خرید خودرو به دید سرمایه‌گذاری برای سال آینده، بازدهی مطلوب و کم دردسری را به ارمغان خواهد آورد.

این کارشناس بازار‌های مالی معتقد است با تمام این تفاسیر، بازار تا پایان سال شاخص ۲.۲ میلیون واحدی را نخواهد دید و برخی بر این باورند که اگر به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن باشیم، خرید آپارتمان‌های بدون ضعف (دارای پارکینگ، آسانسور، انباری، متراژ ۸۰ تا ۱۰۰ متر، نزدیکی به مراکز اداری) امن‌ترین بستر سرمایه‌گذاری خواهد بود؛ البته که نماد‌های خودرویی هم می‌توانند عملکرد معقولی را ثبت کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده