تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۷۶۵۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی دو کارشناس از اصلاح کوتاه مدت شاخص و دو صنعت پیشرو

می متالز - دو کارشناس بازار سرمایه به اشاره به روند معاملات بازار سهام طی آذر و هفته گذشته از پیش بینی اصلاح کوتاه مدت و آینده شاخص، مهمترین ریسک موجود در بازار و دو صنعت مهم پیشرو خبر دادند.
پیش بینی دو کارشناس از اصلاح کوتاه مدت شاخص و دو صنعت پیشرو

به گزارش می متالز، عرفان هودی با اشاره به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت گفت: شاخص بورس در معاملات هفته گذشته از کانال ۳۶۰ هزار واحد عبور کرد بنابراین می‌توان گفت بازار هفته نخست دی ماه را مثبت پشت سر گذاشت.

وی افزود: بعد از ورود شاخص به مقاومت‌های از پیش تعیین شده، بازار روند نزولی در پیش گرفت، پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که روند رو به رشد شاخص در هفته جاری ادامه دار باشد و طبق تحلیل‌های صورت گرفته به کانال ۳۷۰ هزار واحد برسد اما بعد از این عدد امکان عرضه از سوی سهامداران حقیقی وجود دارد.

پیش بینی اصلاح کوتاه مدت شاخص و دو گروه پیشرو

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی، طبیعی است که شاخص وارد مرحله اصلاح شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته بازار از اواخر هفته جاری وارد فاز اصلاحی کوتاه مدت می‌شود و بعد از آن دوباره وارد مرحله صعود خواهد شد.

هودی به صنایع برتر در بازار هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و گفت: گروه خودرو از لحاظ حجم خرید با نقدینگی خوبی در بازار همراه شد که در کنار آن گروه فناوری اطلاعات، صنایع غذایی و زراعتی‌ها هم مورد اقبال سرمایه‌گذاران واقع شدند. برخی از صنایع نسبت به سایر گروه‌ها از معاملات عقب هستند. در اواخر هفته گذشته گروه بانکی تا حدودی قادر به جذب نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه در بین سایر گروه‌ها بوده است. گروه بانک و خودرو به دلیل خبر افزایش سرمایه جزو گروه های پیشرو در بازار خواهند بود.

وی به ریسک موجود در بازار اشاره کرد و گفت: ورود شاخص بورس به کانال ۳۷۰ هزار واحدی از جمله مهمترین ریسک موجود در بازار محسوب می‌شود.
اکنون در کنار شاخص بورس با برخی از ریسک‌های سیاسی مانند انتخابات مجلس همراه هستیم که تا پایان سال ادامه دار خواهد. بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود سرمایه‌ها در بورس کنند تا گریبان‌گیر ضررهای حاصل شده در بازار نشوند.

لایحه بودجه، ریسک بزرگ بازار سرمایه

همچنین علیرضا تاج بر مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین گفت: در آبان ماه با ریسک بزرگ لایحه بودجه مانند نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ حامل های انرژی، نرخ عوارض صادرات که به عنوان متغیرهای مهم بازار سرمایه محسوب می شوند، مواجه بودیم به همین دلیل بازار در آبان ماه روند چندان مطلوبی را پشت سر نگذاشت.

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ لایحه بودجه تمام این موارد برطرف و بازار ریسک‌های متعددی را که در انتظار بود تمام شده دید. به همین دلیل در این زمان شاهد رونق معاملات در بازار بودیم. پیش‌بینی برای سال آینده وجود شرایط تورمی در اقتصاد است. بطور حتم با افزایش و ثبات قیمت دلار مواجه خواهیم بود و می توان گفت کاهش قیمت آن دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در موقعیت فعلی دیگر بازارها از جذابیت چندانی برای سرمایه گذاری برخوردار نیستند، گفت: تمام این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا بازار سهام به عنوان بهترین و تنها گزینه سرمایه‌گذاری در داخل تلقی شود. در آذر و هفته نخست دی ماه شاهد رونق بازار بودیم که این موضوع هم زمان با گزارش‌های ارائه شده فراتر از انتظار شرکت ها بود. برخی از شرکت‌ها در صادرات موفق عمل کردند و نشان دادند با وجود تحریم‌ها قادر به وفق دادن با شرایط موجود هستند.

پیش بینی روند شاخص و اثر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی

تاج بر افزود: چشم انداز موجود از شرکت‌های صادرات محور مثبت به نظر می‌رسد به همین دلیل انتظار می‌رود شرایط صعودی بازار ادامه‌دار باشد. در کنار گزارش شرکت‌ها با موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به خصوص در حوزه خودرو و بانک همراه هستیم که این موضوع می‌تواند از دیگر عوامل اصلی رشد بازار تلقی شود. با توجه به این مسایل پیش‌بینی می‌شود بازار تا پایان سال صعودی باشد.

وی با بیان اینکه با ورود نقدینگی به بورس دیگر بازارها با کاهش جذابیت برای سرمایه گذاری روبرو می‌شوند، گفت: اصلاح ایجاد شده در شاخص بورس کوتاه مدت است و در نهایت باعث شکسته شدن مقاومت نماگر بازار سرمایه خواهد شد. اکنون مهمترین ریسک موجود در بازار عرضه‌های بی‌رویه از سوی حقیقی‌ها است که توسط افراد ناآگاه در بازار رخ می‌دهد. این روزها شاهد وجود هیجان کاذب، بی مورد و افت و رشدهای چشمگیر در بازار هستیم که این موضوع ناشی از ورود هیجان و رفتار توده وار افراد غیرحرفه ای است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده