تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۳۳۲۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نوبرانه ۱۳۰ دلاری سنگ آهن در سال جدید چین

‌می‌متالز - تعطیلات سال نو چینی تمام شد و احتمال می‌رود فولادسازان این کشور از روز دوشنبه برای افزایش موجودی سنگ‌ آهن اقدام کنند. قیمت سنگ‌ آهن در هفته گذشته با افزایش ۱ دلاری به کانال ۱۳۰ دلار به ازای هر تن رسید.

به گزارش می‌متالز، متوسط قیمت سنگ‌ آهن در معاملات هفته گذشته با افزایش ۱ دلاری به ۱۳۰ دلار به ازای هر تن رسید. ابتدای بهمن ماه قیمت سنگ‌ آهن کانال ۱۳۰ دلار را از دست داد و دو هفته در کانال ۱۲۰ دلار معامله شد. اکنون در آستانه بازگشایی بازار چین پس از تعطیلات ماه فوریه قیمت سنگ‌ آهن به کانال ۱۳۰ دلار بازگشته است. روند قیمت سنگ‌ آهن به صورت نمودار زیر است:

نوبرانه ۱۳۰ دلاری سنگ آهن در سال جدید چین

با وجود رشد قیمت سنگ‌ آهن در ۳ هفته گذشته، برآیند قیمت سنگ‌ آهن در سال ۲۰۲۴ منفی است، با این حال فعالان بازار چشم‌انداز روشنی نسبت به رشد قیمت سنگ‌ آهن در هفته‌های پیش‌رو دارند. سطح ذخایر سنگ‌ آهن در بنادر چین به شدت کاهش یافته است و فولادسازان چینی برای ادامه فعالیت باید هرچه سریع‌تر تقاضا برای سنگ‌ آهن را افزایش دهند، ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال پس از تعطیلات سال نو قیمت سنگ‌ آهن افزایش می‌یابد. فولادسازان چینی در تعطیلات ۸ روزه در ماه فوریه سطح تولیدات خود را بالا نگه داشتند. آن‌ها در این مدت از ذخایر سنگ‌ آهن استفاده می‌کردند در حالی که خرید جدیدی انجام نداده‌اند، ولی از روز دوشنبه با پایان تعطیلات برای جبران ذخایر مصرف شده به بازار باز می‌گردند. این مسائل چشم‌انداز قیمت سنگ‌ آهن در هفته‌های آینده را روشن می‌کند، ولی احتمال کاهش قیمت سنگ‌ آهن پس از افزایش موجودی در چین وجود دارد، زیرا شرایط بنیادی اقتصاد چین و سایر کشور‌های جهان مساعد نیست.

هفته گذشته تورم در آمریکا و انگلیس افزایش پیدا کرد، آخرین داده‌های اقتصادی چین نیز از رکود سنگین در بازار مسکن این کشور خبر می‌دهد. در هفته پیش از تعطیلات، بورس چین ریزشی بود و تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یافت. ادامه این شرایط نه تنها منجر به کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی می‌شود بلکه آغاز سیاست‌های انبساطی را به تأخیر می‌اندازد و این اخبار مانع از افزایش قیمت سنگ‌ آهن در ماه‌های آتی خواهد شد.

متال‌بولتن در گفتگو با فعالان بازار سنگ‌ آهن نوشت آن‌ها انتظار دارند با پایان تعطیلات تقاضا در این بازار افزایش پیدا کند و شاید قیمت سنگ‌ آهن تا کانال ۱۴۰ دلار صعودی شود، ولی متغیر‌های بسیاری برای ادامه روند صعودی و حتی حفظ قیمت سنگ‌ آهن در کانال ۱۳۰ دلار وجود دارد. در طرف مقابل باید در نظر داشت عرضه سنگ‌ آهن نیز در ماه‌های گذشته با محدودیت‌های بسیاری مواجه بود و اکنون سطح عرضه نسبت به اوج ماه‌های گذشته فاصله دارد. افزایش قیمت سنگ‌ آهن در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ با افزایش صادرات از سوی هند همراه بود، ولی تولید کشور‌هایی مانند استرالیا کاهش یافته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده