تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۳۳۲۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم و بی ثباتی اقتصادی، اصلی‌ترین مانع واگذاری اموال مازاد بانک‌ها

‌می‌متالز - انجمن مالی اسلامی ایران، پنجمین پیش نشست نهمین همایش مالی اسلامی را با موضوع «چالش‌ها، مسائل و راهکار‌های واگذاری اموال بانک‌ها» را برگزار کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن خدابخش، عضو هیات‌مدیره بانک گردشگری در این نشست عنوان کرد: بانک‌ها به منظور تخصیص منابع مازاد به افرادی که نیازمند این منابع هستند، تاسیس شده‌اند. اما باید دید چرا بانک‌ها به سمت ایجاد اموال مازاد آمدند؟ نکته اینجاست که گاهی تسهیلات‌گیرندگان به علت عدم ثبات اقتصادی، پیش‌بینی اقتصادی مناسبی ندارند و در بازپرداخته تسهیلات اعطایی دچار مشکل شده و بانک ناچار به تملک وثایق می‌شود. از سوی دیگر با توجه به آنکه کمترین بازدهی مربوط به سپرده‌گذاری در بانک است، مقرون به صرفه است اشخاص از طریق اخذ تسهیلات مثلا ۲۳ درصدی، اقدام به خرید دارایی کنند تا این دارایی تحت تاثیر تورم حدوداً ۵۰ درصدی، رشد کند! حال اگر بانک دارایی‌های خود را فروخته و منابع حاصل از واگذاری را در قالب تسهیلات اعطا کند، بعد از گذشت چند سال، ارزش این دارایی خیلی بیشتر از بازدهی تسهیلات اعطایی به مشتریان خواهد شد و بانک باید جوابگوی سهامداران هم باشد و عملاً واگذاری اموال بانک منطق اقتصادی نداشته است.

خدابخش ادامه داد: به نظر می‌رسد بحث بنگاه‌داری بانک‌ها با بحث سهامداری جابجا شده است. به دفعات شاهد بوده‌ایم که یک واحد تولیدی یا کارخانه با مشارکت یک بانک افتتاح شده و مشارکت بانک در احداث این کارخانه با هدف بنگاه‌داری و تعیین مدیرعامل برای کارخانه و... نبوده و بانک به دنبال مشارکت اقتصادی بوده است. در مجموع معتقدم باید به دلایل ایجاد اموال مازاد بپردازیم.

تورم و بی ثباتی اقتصادی، اصلی‌ترین مانع واگذاری اموال مازاد بانک‌ها
وی در پاسخ به این سوال که "آیا با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه می‌توان به واگذاری اموال مازاد بانک‌ها کمک کرد یا نه؟ " گفت: نکته اینجاست که اگر دارایی‌ها و اموالی که بانک‌ها در تملک دارند، جریان نقدی (اجاره) داشته باشد که قابل رقابت با اوراق با درآمد ثابت باشد، امکان عرضه آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه آسان‌تر است، اما عمدتاً دارایی‌های بانک‌ها املاکی هستند که فقط با تورم رشد می‌کنند. از این رو تشکیل صندوق‌های ETF برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها احتمالاً برای اشخاصی جذاب‌تر است که قصد دارند سرمایه خود را از تورم مصون بدارند. ضمن اینکه متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل بالا بودن نرخ بهره، بازار سرمایه جذابیت کافی نداشته و برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها با استفاده از ظرفیت‌های این بازار باید ظرفیت‌سازی در بازار سرمایه هم صورت بگیرد. در مجموع معتقدم با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه می‌توان اموال مازاد بانک‌ها را در قالب ETF عرضه کرد.

عضو هیات‌مدیره بانک گردشگری گفت: راهکار اصلی در رفع این چالش، حرکت به سمت پیش‌بینی پذیری اقتصاد و مهار تورم است. قاعدتاً اگر بانک‌ها بدانند با اعطای تسهیلات، بازدهی بیشتری نسبت به نگهداری و انباشت اموال و املاک مازاد کسب خواهند کرد، به سمت ایجاد و انباشت این اموال نخواهند رفت. در کنار این موضوع، می‌توان روی توسعه بازار سرمایه و ایجاد شرایطی برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها با استفاده از ظرفیت‌های این بازار نیز تمرکز کرد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده