تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۳۳۳۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید:

مشکل اصلی قانون‌گذاری است

‌می‌متالز - «محمدباقر آقاعلیخانی» دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: امروز بزرگ‌ترین مشکل کشور قانون‌گذاری است.

به گزارش می‌متالز، «محمدباقر آقاعلیخانی» دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در بیست‌و‌یکمین جشنواره تولید ملی-افتخار ملی اظهار کرد: در ابتدا باید مدل‌ها و ادبیات انتقاد خود را اصلاح کنیم. جامعه را همه ما می‌سازیم. اگر امروز خانه صنعت، معدن و تجارت کشور آن قدرت اجرایی را که باید در این سال‌ها می‌گرفت و شکل می‌داد و معدنکاران و صنعتگران می‌آمدند و مسائل را به دست می‌گرفتند، امروز دیگر این مشکلات را نداشتیم.

وی ادامه داد: این وضعیت را در اتاق بازرگانی هم شاهد هستیم. بخش خصوصی به آن جایگاهی که باید برسد و امور خود را به دست بگیرد هنوز نرسیده است. اشکالاتی که وجود دارد مقصر آن نه دولت است نه سایر بخش‌ها.

آقاعلیخانی تصریح کرد: امروز به جرات می‌توان گفت بزرگ‌ترین مشکل کشور قانون‌گذاری است. اگر دست دولت بسته است و نمی‌تواند گره‌های بخش خصوصی را باز کند به دلیل مسائل مربوط به قانون‌گذاری است. ما باید به سمت اصلاح قانون و مقررات برویم. ما در ستاد تسهیل در یک سال گذشته متوجه شدیم که باید به سمتی حرکت که حداقل در سرنوشت خود اثرگذار باشیم.

مشکل اصلی قانون‌گذاری است

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اضافه کرد: تغییرات و تحولاتی که از سال ۲۰۱۹ بر دنیا حاکم شده این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که نقش ما در این تحولات چه بوده است. زمانی که در ۲۰۱۹ سطح سواد را تغییر دادند، حالا باید دید چه تحولی را پیش رو داریم.

آقاعلیخانی افزود: آمارها نشان می‌دهد افزایش ثروت در دنیا سرعت گرفته و تا سالی بیش از ۱۵ درصد پیش‌بینی کرده‌اند. بر اساس آمار‌ها و گزارش‌های آکسفام ثروت ۲۶ نفر در سال ۲۰۱۹ در دنیا برابر با ثروت بیش از نیمی از جمعیت جهان یعنی ۳.۸ میلیارد نفر بود. جالب است آن جمعیت بیشتر در خاورمیانه و آفریقا است و اگر این تحولات ادامه داشته باشد سالی ۱۱ درصد درآمد آن‌ها کم می‌شود. پیش‌بینی بود در سال ۲۰۲۵ که به آن نزدیک هستیم نصف جمعیت دنیا از گرسنگی می‌میرند و قدرت تامین غذا وجود نخواهد داشت. اگر نیم درصد به مالیات آمازون اضافه کنیم می‌توانیم ده درصد از این جمعیت را که ۳۸۰ میلیون نفر هست را نجات دهیم. در ۲۰۵۰ پیش‌بینی شده است ۷۰ درصد امورات به ربات‌ها واگذار می‌شود. اما ما در حوزه هوش مصنوعی نتوانسته‌ایم قانون‌گذاری و ریل‌گذاری داشته باشیم. ما باید کار شبیه‌سازی و هوش مصنوعی را به نسل جوان یاد بدهیم و مجبوریم از این ابزار استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در محدودیت منابع دنیا مجبور به استفاده از هوش مصنوعی است و در این مسیر آسیب ما از همه بیشتر است. امروز استان تهران که بالاترین سقف سرمایه‌گذاری را در حوزه صنعتی دارد، ۴۰ درصد صنعت آن در انقلاب دوم گیر کرده است، اما امروز زمزمه انقلاب پنجم نیز به گوش می‌رسد.

وی گفت: بخشی از این مسیر دولت و قانون‌گذاری و بخش عمده آن سرمایه‌گذاران هستند. تا چه اندازه سرمایه‌گذاران در حوزه فناوری و تغییرات تکنولوژی در کشور کار کرده‌اند. اگر شما مسیر را شروع کنید بدون شک دولت و قانون‌گذار باید مسیر را آماده کنند. مساله این است که ما خودمان حرکت نکرده‌ایم.

آقاعلیخانی اضافه کرد: ما در ستاد تسهیل بالاترین قدرت را در مهار مشکلات تولید کشور داریم. قانون‌گذار در ماده ۶۱ و ۶۲ قانون به ما اختیار داده است. در واقع قانون این اختیار را به ستاد تسهیل داده است و ما به تمام حوزه‌های تولید می‌توانیم ورود داشته باشیم و هیچ محدودیتی وجود ندارد. ۱۱ کمیته تخصصی در ستاد تسهیل وجود دارد. روسای کمیته‌های ما اکثرا ار معاونین دستگاه‌ها هستند. هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در محلی که مصوبه ستاد تسهیل اجرایی می‌شود ورود کند. اگر نقدی وجود دارد باید به دبیرخانه ستاد تسهیل مراجعه شود. ما به سرعت مسیر را باز می‌کنیم و بخش زیادی از کار ما شناسایی قوانین مزاحم کسب‌و‌کار است.

وی گفت: خانه صنعت سراسر کشور هم می‌تواند این وظیفه را برعهده گرفته و بخش زیادی از مشکلات را حل کند. تا امروز حتی یک نامه از تشکل‌های ما نیامده که این مشکلات را داریم که مسیر را باز کنید. با همه شتابی که در ستاد تسهیل در یک سال گذشته داریم اخیرا آقای رییس‌جمهور نامه‌ای را به وزیر حوزه ما زده‌اند که ستاد تسهیل ضعیف عمل می‌کند. حتی با این سرعت هم گفته می‌شود که ضعیف است. رییس‌جمهور پیگیر این مساله هستند که هیچ‌گونه مشکلی را در مسیر تولید نداشته باشیم. امیدواریم به برکت حضور و همراهی شما و به خصوص بخش خصوصی این امر تحقق پیدا کند.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده