تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۳۴۱۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی خبر داد:

افزایش ۲۲۵ درصدی صادرات آذربایجان‌شرقی به کشور‌های عضو بریکس

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی از افزایش ۲۲۵ درصدی صادرات استان به کشور‌های عضو بیرکس خبر داد و گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال میزان صادرات از گمرکات استان به این کشور‌ها از نظر ارزش ۲۸ میلیون دلار و از نظر وزنی ۲۴ هزار تن بود.

به گزارش می‌متالز، «محمدجعفر عظمایی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی، در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اعلام کرد: در مدت یاد شده بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان به ترتیب به کشور‌های هند به ارزش حدود ۲۱ میلیون دلار، چین به ارزش ۶ میلیون دلار، بلاروس ۷۱۵ هزار دلار، برزیل ۵۱۸ هزار دلار و کشور‌های آفریقای جنوبی ۶۶ هزار دلار بود.

وی ادامه داد: امسال از بین کشور‌های عضو بیرکس، کشور هند بیشترین آمار افزایش صادرات از گمرکات استان را به خود اختصاص داد که عمده کالای صادراتی محصولات پتروشیمی و پایه نفتی بود.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت توسعه مراودات تجاری به کشور‌های عضو بریکس افزود: عمده گروه‌های کالایی صادر شده از گمرکات استان به کشور‌های عضو بریکس محصولات پلی استایرن غیرقابل انبساط معمولی، محصولات خشکبار و پلی استایرن غیرقابل انبساط مقاوم در برابر ضربه است.

وی همچنین از صادرات یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار کالا از گمرکات استان به مقصد بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در سال جاری خبرداد و یادآور شد: بدون تردید تا پایان امسال وعده صادرات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری کالا‌های تولیدی استان از گمرکات استان با حمایت لازم از بخش‌های مختلف از جمله محصولات پتروشیمی و لوازم خانگی که ظرفیت‌های خوبی داریم محقق می‌شود.

عظمایی ادامه داد: در سال‌جاری عمده صادرات استان به ترتیب به کشور‌های ترکیه، عراق و ارمنستان بود.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی و بخش معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، گفت: بیشترین گروه‌های کالایی صادر شده به ترتیب گروه صنایع فلزی، قیر نفت و محصولات پلی استایرن غیرقابل انبساط معمولی است.

بریکس (BRICS)، نام گروهی از کشور‌ها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشور‌های عضو یعنی برزیل (Brazil)، روسیه (Russia)، هند (India) چین (China) و آفریقای جنوبی (South Africa) تشکیل شده است، مشابه همه پیمان‌ها و ائتلاف‌های اقتصادی، بریکس (BRICS) نیز واجد سیاست‌های خاص خود در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری، شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی، تغییرات اقلیمی، انرژی، توسعه زیرساخت، امنیت غذایی و در نهایت توسعه انسانی است. اوایل سال‌جاری میلادی، ایران نیز به این گروه پیوست.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده