تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۳۴۴۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش مشکوک موجودی مس و آلومینیوم در شانگهای/ آیا خبر مهمی در راه است؟

‌می‌متالز - موجودی فلز آلومینیوم و مس در بازار آتی شانگهای به طرز مشکوکی افزایش پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی آلومینیوم و مس در سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۹.۷ درصد و ۸۱ درصد افزایش یافته است درحالی‌که تقاضا به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن نزولی است.

به گزارش می‌متالز، داده‌های اقتصادی چین از رکود بسیاری از بخش‌های داخلی به ویژه بازار مسکن این کشور خبر می‌دهد. تقاضا در بازار‌های مختلف کاهش یافته است و افت تقاضا در بازار مسکن زنجیره فولاد و فلزات پایه را متأثر می‌کند. ادامه همین مساله منجر به سقوط قیمت سنگ آهن و بسیاری از محصولات فولادی در هفته‌های نخست از سال ۲۰۲۴ شد. قیمت فلزات پایه نیز نزولی بود، زیرا بخش ساخت‌وساز چین بزرگترین مصرف‌کننده فلزات پایه به ویژه مس است و با این شرایط بازاریان چشم‌انداز مثبتی نسبت به رشد تقاضا برای فلزات پایه ندارند. با این وجود آخرین گزارش‌ها از افزایش مشکوک موجودی آلومینیوم و مس در بازار آتی شانگهای خبر می‌دهد. برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به این موضوع می‌پرسند: آیا خبر مهمی در راه است؟

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد موجودی آلومینیوم شانگهای با سرعت زیادی در هفته‌های گذشته افزایش یافته است. بر اساس داده‌های آماری موجودی آلومینیوم ۹۶ میلیون و ۶۳۷ هزار تن از اول ژانویه با افزایش ۹.۷ درصدی به ۱۰۶ میلیون و ۱۶۵ هزار تن رسید.

افزایش مشکوک موجودی مس و آلومینیوم در شانگهای/ آیا خبر مهمی در راه است؟

این یکی از شدیدترین افزایش‌ها برای موجودی‌های آلومینیوم طی ماه‌های اخیر است. این افزایش موجودی تاکنون تأثیر چشم‌گیر خاصی در نمودار قیمتی آلومینیوم نداشت.

افزایش مشکوک موجودی مس و آلومینیوم در شانگهای/ آیا خبر مهمی در راه است؟

قیمت آلومینیوم پس از کاهش دو سال گذشته اکنون برای حفظ کانال ۲ هزار و ۲۰۰ دلار تلاش می‌کند. با آغاز سال ۲۰۲۴ قیمت آلومینیوم دو مرتبه به کانال ۲ هزار و ۱۰۰ دلار نفوذ کرد، ولی با افزایش تقاضا اندکی صعودی شد. اکنون با افزایش موجودی آلومینیوم در بازار آتی شانگهای قیمت آلومینیوم همچنان در کف قیمتی قرار دارد و هنوز نشانه مثبت خاصی برای رشد قیمت نشان نمی‌دهد. افزایش موجودی مس در شانگهای به مراتب مشکوک‌تر از آلومینیوم بود، زیرا چینی‌ها در مدت کوتاهی ذخایر مس را از ۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تن به ۱۷ میلیون و ۶۶۵ هزار تن افزایش داده‌اند. با این حساب ذخایر مس شانگهای در سال ۲۰۲۴ حدود ۸۱ درصد افزایش یافته است.

افزایش مشکوک موجودی مس و آلومینیوم در شانگهای/ آیا خبر مهمی در راه است؟

افزایش ۸۱ درصدی موجودی مس اگرچه تأثیر خاصی بر قیمت فلز نارنجی نداشت، ولی یکی از شدیدترین افزایش موجودی ذخایر در سال‌های اخیر است. با این وجود باید در نظر داشت موجودی فعلی مس در بازار آتی شانگهای همچنان نسبت به شرایط عادی سال‌های گذشته کمتر است. در صورت ادامه‌دار بودن رشد موجودی مس در چین انتظار می‌رود قیمت این فلز نیز صعودی شود. آخرین معاملات مس در محدود ۸ هزار و ۴۰۰ دلار انجام شد.

افزایش مشکوک موجودی مس و آلومینیوم در شانگهای/ آیا خبر مهمی در راه است؟

قیمت مس در طول ماه‌های گذشته برای عبور از سطح ۸ هزار و ۶۰۰ دلار ناتوان بود و هر بار پس از برخورد با این محدوده نزولی می‌شد. انتظار می‌رود در صورت افزایش تقاضای مس در چین، این سطح قیمتی شکسته شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده