تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۵۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۳۴۶۷۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم عنوان کرد

افزایش تقاضا برای شمش آلومینیوم

‌می‌متالز - صنعت آلومینیوم در ایران با تکیه بر ظرفیت انرژی شکل گرفته و توسعه یافته است. با وجود این میزان مواد معدنی لازم برای تولید شمش آلومینیوم یعنی بوکسیت در کشور محدود است و بخش مهمی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش با تکیه بر واردات تامین می‌شود؛ این در حالی است که تولیدکنندگان شمش، باید چالش‌هایی را در مسیر واردات مواد اولیه مورد نیاز خود پشت سر بگذارند و مشکلات در شرایط تحریم و نبود تعاملات بین‌المللی و پولی و بانکی میان ایران و سایر کشور‌ها و همچنین نوسانات ارزی کشور روز به‌روز بیشتر می‌شود؛ بنابراین صنایع تولیدکننده شمش آلومینیوم ناچارند در ازای صادرات، محصول اولیه‌شان را با کشور مقصد تهاتر کنند.

به گزارش می‌متالز، از سوی دیگر زنجیره پایین‌دست آلومینیوم هم همواره از عرضه اندک و رقابت قیمتی بالا در بورس‌ کالا گله‌مند هستند و اعتقاد دارند دولت باید راهی را برای عرضه بیشتر تولیدکنندگان شمش و البته رفع مشکلات آنان برای تامین ارز جهت تامین مواد اولیه در پیش بگیرد. حالا و در میانه آخرین ماه ۱۴۰۲ با توجه به انتظارات تورمی سال آینده میزان تقاضا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و همین امر باعث افزایش بیش از پیش قیمت‌ها شده است و به همین جهت خریداران خواستار عرضه بیشتر هستند؛ با این وجود این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که بخشی از شمش خریداری شده توسط شرکت‌ها تبدیل به محصول نهایی نمی‌شود و در بازار به نرخ آزاد فروخته می‌شود و دولت از طریق سامانه «بهین یاب» هم نتوانسته بر اساس میزان تولید شرکت‌ها، سهمیه‌ها را مدیریت کند.

در همین خصوص رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: به دلیل عرضه نامتناسب با میزان تقاضا رقابت قیمتی شدید را برای خرید آلومینیوم در بورس‌ کالا شاهدیم. از سوی دیگر با توجه به انتظارات تورمی سال آینده و تعطیلی بورس‌ کالا در دو هفته ابتدایی فروردین تقاضا نسبت به ماه‌های پیش افزایش چشمگیری داشته است؛ به گونه‌ای که در هفته اخیر بیش از ۳۵‌درصد برای فروش نقدی و برای فروش مدت دار تا ۵۰‌درصد رقابت را شاهد بودیم.

هوشنگ گودرزی ضمن اشاره به این مطلب که با وجود افزایش تقاضا، میزان عرضه هیچ گاه افزایش نیافته است، اظهار کرد: سامانه «بهین یاب» با هدف مدیریت مواد اولیه موردنیاز واحد‌های تولیدی ایجاد شد، اما برخی از تولیدکنندگان با توجه به سود‌آور نبودن تولید، اقدام به فروش شمش آلومینیوم در بازار می‌کنند.

وی با اشاره به صادرات آلومینیوم گفت: با توجه به بالا رفتن نرخ ارز به نظر می‌رسد این روز‌ها صادرات بالاتر از فروش داخلی برای شرکت‌ها سود‌آوری ایجاد کند؛ ضمن اینکه باید قبول کنیم بخش عمده مواد اولیه آلومینیوم وارداتی است و شرکت‌ها به دلیل مشکلات تامین ارز مجبور به تهاتر می‌شوند. وقتی قیمت آلومینیوم در ایران از نرخ جهانی بالاتر باشد، صادرات محصول توسط زنجیره پایین‌دست به طور کلی متوقف می‌شود چرا که صادر‌کننده نمی‌تواند با سایر کشور‌ها رقابت کند؛ از طرفی مصرف‌کننده داخلی به واردات تمایل بیشتری پیدا می‌کند چرا که قیمت‌های وارداتی ارزان‌تر از قیمت‌های داخلی است.

رئیس سندیکای صنعت آلومینیوم در مورد زنجیره پایین‌دست صنعت آلومینیوم نیز اظهار کرد: اگر چه رشد زنجیره پایین‌دست آلومینیوم روند مطلوبی را طی کرده، اما کماکان با آنچه در کشور‌های اروپایی شاهدیم، فاصله بسیاری داریم.

گودرزی با بیان اینکه واردات آلومینیوم ممنوع است، خاطرنشان کرد: زنجیره پایین‌دست باید آلومینیوم موردنیاز برای تولید را از بورس‌ کالا و در غیر این صورت از بازار آزاد تهیه کنند. وی در مورد سرانه مصرف آلومینیوم در کشور گفت: سرانه مصرف آلومینیوم ما با کشور‌های صنعتی قابل قیاس نیست، اما از این نظر وضعیتی مشابه کشور‌های در حال توسعه داریم.

پیش‌تر علی فاضلی، رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم عنوان کرده بود که در سطح جهانی اگر چه با افزایش قیمت آلومینیوم مواجه نبوده‌ایم، اما در کشور ما تورم این صنعت همگام با تورم در سایر بخش‌ها رشد چشمگیری داشته و این افزایش قیمت باعث کاهش مصرف آن شده است و متاسفانه افزایش قیمت یک سال پیش بنگاه‌های کوچک را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه آلومینیوم در بورس‌ کالا دارای سقف قیمتی است و حراج باز برقرار نیست، اظهار کرد: متاسفانه رقابت قیمتی در صنعت آلومینیوم مختص چند شرکت است و بسیاری از صنایع کوچک توانایی خرید از بورس‌ کالا را ندارند و به همین دلیل مجبورند آلومینیوم موردنیاز خود را از بازار با قیمت بالاتر تهیه کنند؛ البته ما در حال رایزنی با ریاست کمیسیون صنایع برای رفع این مشکل هستیم.

وی ادامه داد: در تمامی صنایع یک اشکال اساسی داریم. از یک طرف حوزه تامین تا تولید تبیین نشده و از طرفی زنجیره صنایع بزرگ و کوچک به هم متصل نیستند و ما باید این دو حوزه را تعریف کنیم.

فاضلی در مورد صادرات محصولات آلومینیومی گفت: هم اکنون صادرات آلومینیوم در حوزه قطعات و به‌ویژه در و پنجره انجام می‌شود، اما اعتقاد داریم ظرفیت ما بیش از این است و کشور‌هایی مانند امارات و بحرین بسیار موفق بوده‌اند. بر این اساس ما عنوان کردیم که در برنامه توسعه هفتم باید در حوزه تولید آلومینیوم به‌ویژه در حوزه اسلب و بیلت بیش از این فعال باشیم و ظرفیت کنونی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. امیدواریم با پیشنهاد ما به ایمیدرو به عنوان متولی امر سرمایه‌گذاری در این خصوص تا رسیدن به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تن در دستور کار قرار گیرد.

افزایش تقاضا برای شمش آلومینیوم

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده