تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۳۴۴۸۳
سرویس خبر : انرژی

ورود هزار مگاوات برق به مدار صنایع در تابستان آینده

‌می‌متالز - مجری طرح احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع، از احداث و بهره‌برداری از ۵ واحد نیروگاهی از سوی صنایع کشور به ظرفیت ۸۷۱ مگاوات تاکنون خبر داد و گفت: این میزان تا تابستان آینده به ۱۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز به نقل از توانیر، «سیدزمان حسینی» با اشاره به ناترازی قابل‌ملاحظه تأمین برق در ابتدای دولت سیزدهم و امضای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت در مهر ۱۴۰۰ مبنی بر احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین از سوی صنایع افزود: این تفاهم‌نامه شامل احداث حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است که در ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق از سوی مجلس به تصویب رسید.

وی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی این تفاهم‌نامه تدوین شده و تاکنون موافقت اصولی برای ۴۳ شرکت متقاضی احداث نیروگاه به ظرفیت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات صادر شده که در مراحل اولیه و اجرا قرار دارند.

ورود ۶ هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی

مجری طرح نیروگاه‌های خود تأمین صنایع، نیروگاه‌های حرارتی ذکر شده را از نوع چرخه ترکیبی و با راندمان حداقل ۵۵ درصد دانست که در ۱۵ استان احداث می‌شوند.

حسینی با اشاره به‌سرعت عمل ۱۱ شرکت متقاضی، از ورود ۶ هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی خبر داد و گفت: از این میزان تاکنون عملیات اجرایی ۵ واحد نیروگاهی شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود ۸۷۱ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده که با توجه‌ به پیشرفت عملیات اجرایی آنها، ۷ واحد نیروگاهی صنایع، تا تابستان ۱۴۰۳ ظرفیت متصل شده به شبکه سراسری نیروگاه‌های صنایع به ۱۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.

صنایع پیشرو در احداث نیروگاه

حسینی در خصوص صنایع پیشرو در احداث نیروگاه ادامه داد: فولاد مبارکه ۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه در دست احداث دارد که ۶۰۰ مگاوات خورشیدی و هزار مگاوات حرارتی است و از این میزان یک واحدگازی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و ۳۰۷ مگاوات دیگر نیز طی روز‌های آینده به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های چادرملو یزد، گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم المهدی هرکدام ۵۴۶ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در دست اجرا دارند که دو واحد گازی چادرملو و گل‌گهر سیرجان و یک واحد گازی آلومینیوم المهدی در تابستان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسند.

این مقام مسوول گفت: برخی دیگر از صنایع نیز مانند پارسیان، فولاد شادگان، فولاد کاوه، جاجرم، جنوب کیش و فولاد هرمزگان در حال برگزاری مناقصه و اخذ مجوز سوخت هستند که به نظر می‌رسد تا تابستان ۱۴۰۴، واحد‌های گازی این نیروگاه‌ها نیز به مدار بیاید.

مجری احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع، هزینه احداث یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی چرخه ترکیبی، مشتمل بر ۲ واحد گازی و یک واحد بخار را حدود ۲۵۰ میلیون یورو اعلام کرد که با توجه به ارائه بسته‌های حمایتی از صرفه اقتصادی مطلوبی برخوردار است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده