تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۳۴۹۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار‌های مالی:

اصلاح حد نصاب، در بلندمدت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد

‌می‌متالز - یک تحلیلگر بازار‌های مالی بیان کرد: هدف از اصلاح حد نصاب اوراق دولتی آن است که پرتفوی صندوق‌ها به نوعی تقویت و اجازه فروش اوراقی که بازدهی پایین‌تری داشتند به آن‌ها داده شود تا اوراق و یا سپرده بانکی با بازدهی بالاتر را جایگزین این دارایی‌ها کنند.

به گزارش می‌متالز، «هادی روزگار» در رابطه با اصلاح حدنصاب اوراق دولتی گفت: با توجه به احتمال افزایش عرضه اوراق دولتی در بازار و کاهش تقاضا از جانب صندوق‌هایی که کسری اوراق دولتی داشتند، اصلاح حدنصاب می‌تواند منجر به افزایش نرخ اوراق دولتی در بازار شود، البته لازم به ذکر است که عرضه اوراق دولتی چه از نظر کمی و چه کیفی بر این تغییرات تاثیرگذار است.

کاهش قیمت معاملات اوراق

روزگار با بیان اینکه اصلاح حدنصاب اوراق دولتی، قیمت معاملات این اوراق در بازار سرمایه را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: این کاهش قیمت معاملات اوراق در بازار به دلیل بیشتر شدن عرضه روی خواهد داد.

وی در ادامه اشاره کرد: واقعیت این است که موضوع اصلاح حد نصاب در بلندمدت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد چرا که نرخ اوراق دولتی موجود در پرتفوی صندوق‌ها عموما به نسبت نرخ سایر دارایی‌های آن‌ها پایین‌تر است. با این وجود زمانی که این اوراق جهت تامین نقدینگی صندوق‌ها فروخته شوند، کاهش قیمت ناشی از عرضه مازاد بر تقاضا در حالت عادی روی داده و بازدهی آن‌ها تا سررسید تعدیل خواهدشد.

تقویت و اجازه فروش اوراق

روزگار، خاطرنشان کرد که هدف از این اصلاح، آن است که پرتفوی صندوق‌ها به نوعی تقویت و اجازه فروش اوراقی که بازدهی پایین‌تری داشتند به آن‌ها داده شود تا اوراق و یا سپرده بانکی با بازدهی بالاتر را جایگزین این دارایی‌ها کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در انتها افزود که این تصمیم که در امتداد افزایش نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سپرده‌های بانکی اتخاذ و منجر به تقویت پرتفوی این صندوق‌ها شده تا بتوانند درکنار سایر ویژگی‌های خود، با نرخ‌های بانکی رقابت کرده و به مسیر خود در جهت ارائه خدمات ادامه دهند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده