تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۳۷۶۷۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تدوین استاندارد‌های ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو‌های جدید

‌می‌متالز - معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه استانداردهای ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو تدوین شده که اکثریت آنها رفاهی هستند، بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم آنها برای تحقق تاکید کرد و گفت که تصمیم‌گیری برای اجرای این استاندارد‌ها بر عهده شورای عالی استاندارد است.

به گزارش می‌متالز، «پرویز درویش» با بیان اینکه پیش از این استاندارد‌های مجموعه خودرو ۸۵ گانه تعریف شده است، گفت: اکنون ۱۲۰ نوع استاندارد تدوین شده است که برای اجرای آنها در شرکت‌های خودروسازی لازم است که شرایط و زیرساخت‌ها آماده شوند؛ چرا که بسیاری از اینها امکانات رفاهی هستند که بایستی در بن‌سازه‌ها (پلتفرم‌ها) و خودرو‌های جدید اجرا شوند.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد، ضمن تاکید بر اینکه برای ابلاغ استاندارد‌ها بایستی زیرساخت‌های لازم آزمایشگاهی و آزمون‌ها فراهم شوند تا بتوان محصولات را بررسی کرد، گفت: این زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و انجمن‌های تولیدکننده نیاز دارد.

وی در مصاحبه‌ای با صدا و سیما، به طرح استانداردسازی ۱۰۰۰ قطعه خودرو که از سال گذشته مطرح و آغاز شد، اشاره و اعلام کرد: تاکنون برای ۵۰۰ قطعه خودرو، استاندارد تدوین شده و تلاش ما این است که طی چند ماه آینده، استاندارد‌های هر ۱۰۰۰ را قطعه نهایی و ابلاغ کنیم.

درویش خاطرنشان کرد: در گذشته، تنها قطعات مصرفی خودرو همچون تیغه برف پاک‌کن، لنت ترمز یا لامپ مشمول استاندارد‌های اجباری بودند، اما اکنون بنا داریم برای ۱۰۰۰ قطعه شامل مجموعه‌هایی نظیر بدنه یا ترمز نیز استاندارد اجباری ابلاغ کنیم.

گفتنی است که اواخر تیرماه سال گذشته بود که رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: مطابق هدف‌گذاری انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد استاندارد‌های اجباری برای قطعات خودرو به ۱۰۰۰ قطعه می‌رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده