تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۰۶۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزش صادرات ایران به روسیه در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود یک میلیارد دلار رسید

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: ارزش صادرات ایران به روسیه در سال ۱۳۹۷ کمتر از ۲۸۰ میلیون دلار بود، اما این رقم در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود یک میلیارد دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، کامبیز میرکریمی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درباره بازار غیررسمی دلار گفت: قیمت دلار در بازار آزاد بر مبنای شاخص‌های اقتصادی افزایش پیدا نمی‌کند بلکه معمولا شایعات، پیش‌بینی‌‎های مردم، جریانات و اتفاقات سیاسی بر روند این بازار اثر می‌گذارد.

وی افزود: عمده نیاز‌های کشور توسط بانک مرکزی تامین می‌شود و بازار غیررسمی که محدود است نیز برای تامین نیاز‌های قاچاق، خروج سرمایه و سوداگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میرکریمی اظهار داشت: زمانی که اخبار مثبت در فضای اقتصادی کشور به گوش می‌رسد و تنش و التهابات سیاسی متوقف می‌شود نرخ ارز شروع به ریزش می‌کند که در شرایط کنونی نیز به همین علت شاهد ریزش نرخ دلار بوده‌ایم، هم‌اکنون خریداران بازار ارز به علت کاهش شوک‌های سیاسی از خرید منصرف شده‌اند به همین دلیل نرخ ارز با ریزش شدیدی در دو هفته اخیر مواجه شده بود.

وی با بیان اینکه ایران با کمبود ارز رو به رو نیست، تاکید کرد: درآمد‌های ناشی از صادرات نفت افزایش داشته به طوری که کشور نه تنها بدهی ارزی ندارد بلکه با مازاد ارز مواجه است؛ در نتیجه رشد موقتی قیمت دلار به علت نگرانی مردم از افزایش انتظارات تورمی رخ داده بود.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: اگر پول‌های سرگردان در دست مردم به فعالیت‌های مولد جذب شود بازار ارز کمتر در هنگام تنش‌های سیاسی ملتهب می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!