تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۱۱۰۷
سرویس خبر : انرژی

۵ راهکار برای خروج از لیست قرمز مشترکان پرمصرف برق

‌می‌متالز - در فصول گرم سال تعرفه قیمت برق با قبل متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر به‌کارگیری سیستم‌های سرمایشی فشار بیشتری به شبکه برق اعمال خواهد کرد. در این شرایط استفاده اشتباه و ناآگاهانه از برق می‌تواند هزینه کمرشکنی را هم به شبکه برق کشور و هم به مخارج ماهانه هر خانوار تحمیل کند.

به گزارش می‌متالز، در این گزارش به معرفی ٥ راهکار برای خروج از لیست قرمز مشترکان پرمصرف برق پرداخته شده است:

۱- اطلاع از ساعات اوج مصرف برق

در ساعت‌های بین ١٣ تا ١٨ و ٢٠ تا ٢٤ بار مصرفی شبکه برق به مقدار حداکثر خود می‌رسد. استفاده از وسایل برقی پرمصرف در این بازه زمانی علاوه بر این که با فشار آوردن بر سیم کشی ساختمان موجب بالا بردن خطر آتش سوزی می‌شوند، به علت متفاوت بودن تعرفه برق در ساعات اوج، مبلغ قبض برق را نجومی می‌کنند.

٢- روشن کردن چراغ‌های ایستاده به جای چراغ‌های سقفی

هنگامی که در اتاق یا خانه تنها هستید نیازی به روشن بودن تمام فضا ندارید. در این مواقع بهتر است به جای لامپ‌ها یا لوستر‌های سقفی از چراغ‌های ایستاده یا آباژور‌ها استفاده کنید که روشنایی را به صورت موضعی تامین می‌کنند.

٣- استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی به جای لامپ‌های کم مصرف فلوئورسنت

هر لامپ LED به طور متوسط ٧٥ درصد کمتر از لامپ‌های فلوئورسنت برق مصرف می‌کند، درحالی که مقدار یکسانی نور از آن ساطع می‌شود. 

٤- استفاده از ترموستات کولر‌های آبی

استفاده از کولر آبی مصرف برق را تا چندبرابر کاهش می‌دهد. اما با رعایت بعضی از نکات این مصرف را می‌توان از این هم کمتر کرد. یکی از این نکات استفاده از ترموستات کولر‌های آبی است. این ترموستات فعالیت کولر را در دوره‌های مختلف تنظیم می‌کند تا دمای اتاق به مقدار تعیین شده برسد. در زمانی که نیازی به فعالیت بیشتر کولر نباشد، ترموستات با خاموش کردن دستگاه جلوی هدر رفتن برق را می‌گیرد.

٥- استفاده از برنامه اقتصادی شست وشو

ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی نیز جزو وسایل پرمصرف برق محسوب می‌شوند. در این میان برای کاهش مصرف این وسایل راهکار‌هایی وجود دارد. برنامه اقتصادی شست وشو (ٍECO) گزینه‌ای است که هم در ماشین‌های ظرفشویی و هم در ماشین‌های لباسشویی وجود دارد. این برنامه با تنظیم مواردی مانند دما و مقدار آب و زمان شست‌وشو و استراحت موتور، مصرف انرژی و آب را در این دستگاه‌ها حداقل تا ٣٠ درصد کاهش می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده