تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۳۵۵۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دپوی سرب و روی به امید افزایش نرخ جهانی

می متالز - بازار سرب و روی بیش از اینکه از مسائل داخلی پیروی کند، از بازارهای جهانی پیروی می‌کند و با توجه به کاهش ذخایر جهانی، قیمت‌ها با روندی افزایشی روبه‌رو است که طبیعی است تاثیرات خود را در داخل برجای خواهد گذاشت همچنین سرب و روی بیش از آنکه در داخل مورد استفاده قرار گیرد، به صادرات اختصاص می‌یابد و حدود ۷۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود، از این‌رو با توجه به تحریم‌ها میزان صادرات برخی واحدها با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است.
دپوی سرب و روی به امید افزایش نرخ جهانی

قیمت‌ها در حال افزایش است

به گزارش می متالز، درباره عوامل تاثیرگذار جهانی بر بازار داخلی سرب و روی رضا اعتدال، کارشناس سرب و روی اظهار کرد: درحال‌حاضر مهم‌ترین موضوعی که در نوسان نرخ جهانی به‌وجود آمده، کاهش ذخایری است که در موجودی انبارها از ابتدای سال ۹۸ تاکنون روی داده است. در حقیقت به نوعی می‌توان ادعا کرد کمترین رقمی که ذخایر جهانی با آن روبه‌رو بوده در چند هفته گذشته به ثبت رسیده است و به‌نظر می‌رسد این روند کاهش ذخایر جهانی ادامه‌دار باشد و همچنان تقاضا بالاتر از عرضه باشد.
اعتدال ادامه داد: داده‌های کشور چین نشان می‌دهد رشد بالایی در زمینه خرید و تقاضا در این کشور به ثبت رسیده است. پیش‌بینی می‌شود تا اواخر امسال میلادی (۱۳۹۸) این روند ادامه‌دار باشد چراکه یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان سرب و روی در جهان کشور چین به‌شمار می‌رود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط جهانی و افزایش تقاضا و کاهش عرضه، باعث روند صعودی قیمت‌ها شده است.
البته در زمینه روی نرخ‌های جهانی روند افزایشی درپیش گرفته است اما در زمینه سرب روند متعادل‌تری وجود دارد و قیمت‌ها نزدیک به ۲ هزار دلار برای هر تن است. از آنجا که سرب نسبت به روی راحت‌تر بازیافت می‌شود، عرضه و تقاضا و نرخ آن متعادل‌تر است. ضمن اینکه در کل برای فلز روی تقاضای بیشتری وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که ذخایر جدیدی در جهان در راه نیست، عنوان کرد: زمانی ذخایر جدید ایجاد می‌شود که تولید افزایش پیدا کند.
البته یک‌سری قوانین در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶) در چین دست شرکت‌های تولیدی را بست و از آنجا که برخی شرکت‌های چینی آلایندگی داشتند، به‌خاطر مسائل محیط‌زیستی از رده خارج شدند.
این کارشناس سرب و روی درباره ذخایر قدیمی سرب و روی در جهان توضیح داد: در سطح جهان یک‌سری معادن پیر وجود دارند که دیگر دارای توجیه اقتصادی نیستند که سرپا بمانند و این معادن که متعلق به شرکت‌های بزرگ هستند، تعطیل شده‌اند. این عوامل باعث شد تولید روی به خاطر کمبود مواد اولیه کاهش پیدا کند.
 هرچند معادن دیگری در حال فعال شدن هستند و این موضوع ممکن است عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کند. اعتدال ادامه داد: براساس گزارش متال بولتن با توجه به چشم‌انداز مصرف جهان و این موضوع که ۴۰ درصد روی جهان را چین تولید و مصرف می‌کند، پیش‌بینی می‌شود این روند افزایش نرخ ادامه داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری بازارهای خارجی بر بازار داخلی سرب و روی عنوان کرد: حساسیت‌های بازار جهانی به طور کامل به بازار داخلی سرب و روی انتقال پیدا می‌کند، از این‌رو تولیدکنندگانی هستند که موجودی انبار را نگه می‌دارند به این امید که هر تن روی را بیش‌از ۳ هزار دلار به فروش برسانند.
این کارشناس سرب و روی افزود: هرچند درحال‌حاضر در بازار داخل با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم و به نوعی اگر این روند ادامه‌ پیدا کند، شرکت‌ها برای اینکه نقدینگی را در سطح مطلوبی نگه دارند دست به فروش می‌زنند. در کل در شرایط کنونی شرکت‌های داخلی منتظر رشد قیمت‌های جهانی هستند.
اعتدال با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته تولیدکنندگان با آن روبه‌رو بودند، عنوان کرد: مشکلاتی که تولیدکنندگان در سال ۹۷ در بورس کالا با آن روبه‌رو بودند، به نوعی برطرف شده و قوانین نسبت به سال گذشته تا حدی به ثبات رسیده‌ است.
از سوی دیگر فاصله‌ای که بین نرخ بازار و بورس کالا وجود داشت، بسیار کمتر شده است. تا چند روز گذشته هر تن روی در بورس کالا بیش از ۳۱ میلیون تومان معامله شده است که با قیمت‌های واقعی فاصله ۶ تا ۷ میلیون تومانی در هر تن دارد. درحالی که سال گذشته هر تن شمش روی یا سرب زیر نرخ تمام شده در بورس کالا به فروش می‌رسید و این برای تولیدکنندگان به‌صرفه نبود.
وی درباره عرضه و تقاضای داخلی عنوان کرد: درحال‌حاضر تولید بیشتر از عرضه است و در حالت کلی بازار سرب و روی صادرات‌محور است و باید زمینه تسهیلات صادرات را برای آن مهیا کرد.
این کارشناس سرب و روی در پاسخ به این پرسش که با وجود تحریم‌ها آیا صادرات روال گذشته خود را دارد، گفت: شرکت‌ها توانسته‌اند به نوعی تحریم‌ها را دور بزنند.

 

مشکل صادراتی داریم

 همچین درباره شرایط کنونی شرکت‌های سرب و روی و چشم‌انداز امسال برای این صنعت، محمد حیدرزاده مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق اظهار کرد: ۷۰ درصد سرب و روی تولیدی در داخل به خارج صادرات می‌شود و به نوعی می‌توان ادعا کرد که این صنعت یک صنعت صادرات‌محور است.
حیدرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: البته بازار داخلی در وضعیت ثبات عرضه و تقاضا قرار دارد اما بازارهای خارجی به دلیل تحریم‌هایی که به ایران تحمیل شده است بیشتر شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.
 وی در پاسخ به این پرسش که برای صادرات آیا شرکت‌ها قادر به تجمیع یا ایجاد هلدینگ نیستند، عنوان کرد: این موضوع از حوزه اختیارات شرکت‌ها خارج است و باید از سوی دولت و در بعد کلان این موضوع برطرف شود.
مدیرعامل شرکت ذوب و روی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون قیمت‌ها تا چه اندازه متعادل است، بیان کرد: نرخ هر تن روی در ال‌ام‌ای لندن حدود ۲۰۷۰ تا ۲۰۸۰ دلار است. در داخل شمش روی کیلویی حدود ۲۹ هزار تومان است و می‌توان ادعا کرد که قیمت‌ها به نسبت در حالت تعادل قرار دارند.
حیدرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: قوانین دولتی سال گذشته چه در بازار و چه در بورس کالا مدام در حال تغییر بود و این برای تولیدکنندگان سردرگمی ایجاد کرده بود اما به نظر می‌‌رسد قوانین ثبات بیشتری پیدا کرده‌اند.
وی در ادامه درباره چشم‌انداز امسال گفت: بازار در امسال نیز بستگی به تعاملات بین‌المللی دارد و اگر این وضعیت بهبود خاصی پیدا نکند، نمی‌توان چشم‌انداز چندان امیدوارکننده‌ای برای امسال ترسیم کرد.

عناوین برگزیده