تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۳۶۰۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

"فولاد مبارکه" آبدیده در میدان تحریم و دمپینگ فولادی چین

می متالز - شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از قطبهای اصلی تولید فولاد کشور است که با وجود قرار گرفتن نام این شرکت در لیست شرکتهای مورد تحریم آمریکا، علاوه بر رفع نیاز داخلی حضور بسیار مطلوبی در بازارهای صادراتی کشور با وجود دمپینگ فولادی چین دارد.
"فولاد مبارکه" آبدیده در میدان تحریم و دمپینگ فولادی چین

به گزارش می متالز، قرار گرفتن شرکت فولاد مبارکه اصفهان در لیست شرکت هایی که به طور مستقیم مورد تحریم امریکا قرار گرفته اند بیانگر اهمیت تولید این محصول و نقش آن در صنایع وابسته و حضور قدرتمند آن در بازارهای صادراتی است.

پس از توافق های اولیه  بین ایران و شرکت های مذاکره کننده در برجام، ایران در بازارهای صادراتی فولاد حضور بسیار موفق داشت که البته حاصل دیپلماسی اقتصادی کشور و همچنین بازاریابی مناسب سالیان اخیر ایران بوده است.

تحریم های اخیر امریکا، دمپینگ چین، افزایش تعرفه واردات محصولات چینی از سوی امریکا که شامل حال فولاد نیز می شد و در نهایت جنگ تجاری امریکا با چین و دیگر کشورهای اروپایی از جمله شاخص هایی است که ایران را مورد فشار جدی در تمام ابعاد قرار داده است و این مساله برای برخی صنایع مادر نظیر صنعت فولاد با توجه به تحریم مستقیم شرکت فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین قطب تولید فولاد در کشور نگرانی هایی را به وجود آورده است .

از این رو ضمن بررسی وضعیت فعلی در این زمینه و نگاهی به آمارهای پیش از تحریم، نظر مدیران و مسولان این صنعت و صنایع وابسته به مطلوبیت و اقتدار خود با وجود همه مشکلات پی ببریم.

 

پروژه های در حال اجرا یا بازمانده از اجرا در سال جدید

احمد سعید بخش معاون اجرای طرح های توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در باره تاثیر تحریم بر پروژه های اجرا شده یا نیمه تمام این شرکت در سال گذشته و اینکه چقدر بر روند فعالیت این شرکت تاثیرگذار بوده است گفت: اکثر پروژه های شرکت تمام شده یا در حال اتمام است و خوشبختانه راه حل مقابله با تحریم در تمامی بخش های تولید و به کار گرفتن مطلوب دستگاه ها را شناخته ایم و به نحو خوبی در حال اجرای تمام پروژه ها هستیم.

وی طرح صبا جهت تکمیل خط تولید موجود برای افزایش ۹۰۰ هزار تن  فولاد و ورقهای فولادی ، طرح بازیافت حرارت دودکش های نیروگاه ، طرح افزایش ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق جهت تولید و ... را از جمله طرح هایی ذکر کرد که اجرا یا در حال اجراست.

 

بومی سازی و خوداتکایی حاصل تحریم های مستقیم امریکا

بر اساس این گزارش ایران تا سال ۲۰۱۸ جزو تولید کنندگان برتر دنیا به شمار می آمد و خوشبختانه پس از برجام با دیپلماسی قوی با دیگر کشورها علاوه بر این که توانست بازارهای جدیدی را برای خود بیابد و به افزایش تولید مطلوبی دست پیدان کند، توانست به نحو مطلوبی در مقابل دمپینگ فولاد چین نیز حضوری فعال داشته باشد.

اما اکنون سوال این است که آیا فولاد مبارکه اصفهان پس از تحریم مستقیم امریکا توانسته است کماکان به حضور مطلوب در عرصه تولید و همچنین بی نیازی در بخش نگهداری دستگاه ها در خط تولید و ... ادامه دهد یا خیر؟

معاون اجرای پروژه های شرکت فولاد مبارکه اصفهان دراین باره می گوید: تمامی طرح های نیمه تمام و حتی طرح های جدید شرکت تحت مطالعه است و بر حسب ضرروت و اولویت ها در حال اجرا هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته وی بومی سازی در زمینه ساخت قطعات مورد نیاز و همچنین تکنولوژی و اجرا از مزیت ها و ره آوردهای تحریم برای فولاد مبارکه اصفهان بوده است..

ویاحمد سعید بخش یادآور شد : اجرای طرح ها و پروژه های شرکت در صورت لزوم با کمک غیررسمی شرکتهای متخصص داخلی و خارجی به خوبی در حال انجام هستند.

 

تاثیر دمپینگ چین در عرصه حضور در بازارهای صادراتی 

همزمان با اعمال تحریم های امریکا علیه ایران و به ویژه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، جنگ تجاری امریکا و چین و اعمال تعرفه سنگین برای فولاد چین منجر به عکس العملهای متقابل چین در این زمینه شد و البته باعث شد تا چین در صدد یافتن بازارهای جدید برای محصول خود باشد و در این میان با توجه به سیاست دمپینگ چین امکان از دست دادن بازارهای صادراتی شرکت های تولید کننده فولاد در ایران وجود دارد.

احمد سعید بخش در این باره به تیتر20 گفت: تولیدات فولاد مبارکه قابل رقابت کمی و کیفی با محصولات چینی هست و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته وی کیفیت مطلوب و سعی در عرضه محصولات با قیمت های معقول ، باعث حفظ بازار برای فولاد ما شده است.

البته این در حالی است که چین پس از برجام و مذاکرات مقام های دولتی بسیاری از بازارهای فولاد خود را برای فولاد به نفع ایران خالی کرد و البته همچنان در صدد حفظ موقعیت می باشیم.

در پایان امید است بارش خوب و ترسالی های پیش رو برای صنعت فولاد با توجه به نیاز فراوان به آب ، اعمال تعرفه واردات مناسب برای فولاد و حمایت از این صنعت مادر در کشور به ویژه در شرایط تحریم منجر به ثبات و حتی رشد و افزایش تولید فولاد و محصولات جانبی در کشور شود.

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند