تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۳
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۳۷۴۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (هفتگی)

خریدوفروش‌های هفتگی معامله‌گران سهام / بورس با شرایط تعادلی روبه‌رو شد

می متالز - معاملات هفته سپری شده در بازار سهام با شرایط تعادلی سپری شد. خرید و فروش بازیگران سهام نیز تحت تاثیر همین جو متعادل قرار داشت. گزارش «دنیای بورس» با بررسی دادوستدها در هفته گذشته به بررسی موقعیت‌های خرید و فروش معامله‌گران پرداخته است.
خریدوفروش‌های هفتگی معامله‌گران سهام / بورس با شرایط تعادلی روبه‌رو شد

به گزارش می متالز، بورس تهران معاملات هفته سپری شده را با شرایط تعادلی سپری کرد؛ به‌طوری‌که در هفته جاری بازدهی بازار سهام به زیان 0.15 درصدی منجر شد که به این ترتیب عملکردی خنثی در کارنامه این هفته نماگر اصلی بازار ثبت شد. در این میان روند خرید و فروش‌های بازیگران بازار نیز تحت تاثیر همین جو متعادل قرار داشت؛ در حالی دو روز ابتدایی هفته و همزمان با ریزش‌های شدید شاخص کل بورس شاهد حمایت سهامداران عمده از بازار بودیم که از روز دوشنبه با چرخش بازی، سهامداران خرد به خریدهای بیشتری اقدام کردند.

به این ترتیب خالص خرید حدود 180میلیارد تومانی حقوقی‌ها در معاملات روزهای شنبه و یکشنبه با خالص خرید 230میلیارد تومان حقیقی‌ها در روزهای بعد نه تنها جبران شد بلکه در نهایت برآیند جابه‌جایی‌ها در این هفته به انتقال بیش از 56میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجامید.

در این میان معاملات تازه‌ترین روز کاری هفته با خالص خرید 36میلیارد تومانی سهامداران خرد به پایان رسید. بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در معاملات روز چهارشنبه نشان می‌دهد که معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در نماد لوله ‌و ماشین‌سازی ‌ایران‌ داشتند، امری که با خالص خرید 23میلیارد و 500میلیون تومانی حقیقی‌ها دنبال شد.

در حالی 99درصد از خریدهای امروز «فلوله» از سوی حقیقی‌های بازار شکل گرفت که در نهایت سهم با صف خرید بیش از 7میلیون سهمی به کار خود پایان داد. در این میان 25 میلیون سهم مزبور از سوی شرکت توسعه وتامین شریف به عنوان سهامدار عمده «فلوله» عرضه شد. این حقوقی با عرضه سهام مزبور درصد مالکیت خود در این نماد را به 6.73درصد رساند.

ایران‌ ترانسفو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بود. این نماد نیز با استقبال زیاد معامله‌گران به صف خرید سنگین رسید که در نهایت پایان معاملات با صف خرید 21 میلیون سهمی به کار خود پایان داد. به این ترتیب خریدهای قابل‌توجه حقیقی‌ها در این نماد با انتقال 13.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد خاتمه یافت.

«های‌وب» نیز با تغییر مالکیتی در محدوده 10میلیارد تومان از دیگر نمادهایی بود که مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. در این راستا بازارگردان «های وب» اقدام به خرید 5میلیون سهم کرد.

در مقابل بازیگران عمده نیز بیشترین حمایت را از نماد بانک کارآفرین داشتند؛ به‌طوری‌که در این روز 16میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وکار» منتقل شد. 100هزار سهم مزبور توسط سهامدار حقیقی که مالک 3.77درصدی سهم است، خریداری شد. در همین راستا بانک انصار نیز با خرید سنگین بیش از 53 میلیون سهم از سوی شرکت ایرانیان اطلس جمع‌آوری شد. گروه مالی بانک پارسیان نیز به عنوان سهامدار عمده بانک پارسیان، 250هزار سهم را خریداری کرد. در مقابل بانک پاسارگاد شاهد تداوم عرضه از سوی سهامدار عمده بود؛ به طوریکه در این روز نیز سرمایه‌گذاری خوارزمی، 14میلیون سهم «وپاسار» را به فروش رساند.

الف) شرکت‌های دارویی: نمادهای دارویی نیز خرید و فروش‌های زیادی را در بازار این روز تجربه کردند. در این میان بانک رفاه کارگران، یک میلیون و 250هزار سهم داروسازی ابوریحان را عرضه کرد. در مقابل البرز دارو شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی بیمه مرکزی بود. روندی مشابه در نماد داروسازی فارابی با خرید 30هزار سهم توسط سرمایه‌گذاری دارویی تامین دنبال شد.

در این میان سرمایه‌گذاری البرز به عرضه 2میلیون سهم دارویی رازک پرداخت. خرید 5هزار سهم سبحان دارو و 5هزار سهم گروه دارویی سبحان از سوی سرمایه‌گذاری اعتلای البرز از جمله دیگر خریدهای این روز بود. این در حالی است که داروسازی زهراوی شاهد عرضه سهم از سوی دو حقوقی بود؛ داروسازی تهران شیمی و صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر در مجموع بیش از 7میلیون سهم «دزهراوی» را فروختند.

ب) گروه فلزات اساسی: نمادهای گروه فلزی نیز عمدتا با حمایت از سوی سهامدار عمده روبرو شدند. در این میان ملی صنایع مس ایران شاهد خرید 300هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس بود. شرکت پیشران سرمایه پردیس نیز به عنوان حقوقی فعال در شرکت نورد آلومینیوم‌ به خرید یک میلیون سهم پرداخت.

عناوین برگزیده