تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۳۷۶۱۱
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
کاهش قدرت خرید، قراضه را کمیاب کرده است

رویگردانی فولادی‌ها از مصرف قراضه‌

می متالز - نرخ قراضه در امسال تا حدودی ثبات یافته است و از التهاب‌های ناگهانی سال گذشته که نرخ آن را به شدت افزایش می‌داد، خبری نیست اما موضوع آن است که قراضه در بازار کمیاب شده است و واحدهای فولادی نیز ترجیح می‌دهند به سمت مصرف آهن اسفنجی پیش بروند.
رویگردانی فولادی‌ها از مصرف قراضه‌

فولادسازان به سمت استفاده از آهن اسفنجی ‌رفته‌اند

درباره وضعیت بازار قراضه سید احمد هاشمی، فعال بازار قراضه اظهار کرد: بازار قراضه نسبت به سال گذشته تا حدی متعادل شده است و قیمت‌ها ثبات بیشتری یافته‌اند.
البته یکی از مهم‌ترین دلایل این ثبات به این موضوع بازمی‌گردد که واحدهای فولادی بیشتر به سمت استفاده از آهن اسفنجی روی آورده‌اند. میانگین قیمت‌ها تا حدی ثبات یافته است اما همچنان قراضه‌فروش‌ها در حال مقاومت هستند که به نرخ بالاتری قراضه‌ها را بفروشند.
هاشمی در ادامه عنوان کرد: هم‌اکنون هر کیلو قراضه در مرز ۲۹۰۰ تومان و با نوسان درحال خرید و فروش است، برای نمونه در تهران بالاتر از این نرخ و در برخی استان‌ها نیز کمتر از این نرخ خرید و فروش می‌شود.
وی همچنین با اشاره به کاهش میزان قراضه در کشور عنوان کرد: این‌روزها میزان قراضه در کشور در حال کاهش است. از آنجا که صنایع پایین‌دست فولاد و قطعه‌سازها در حال تعطیل شدن هستند، میزان قراضه‌ها کاهش پیدا کرده است.
این فعال بازار قراضه در پاسخ به این پرسش که چرا واحدها به سمت تولید و استفاده از آهن اسفنجی رفته‌اند، بیان کرد: از یک‌سو میزان قراضه در بازار کاهش پیدا کرده و از سویی نرخ آن افزایش یافته است، به همین دلیل واحدهای فولادسازی ترجیح می‌دهند به سمت تولید آهن اسفنجی بروند.
 از آنجا که در کشور آهن اسفنجی فراوان است برای واحدها به‌ٌصرفه‌تر خواهد بود که به سمت استفاده از آهن اسفنجی پیش بروند. البته در کوره‌های القایی ابتدای ذوب باید کوره با قراضه شارژ شود اما در کوره‌های قوس فرق چندانی ندارد که ذوب اولیه را با چه موادی آغاز کنند.

 

مزایای استفاده از قراضه

هاشمی در ادامه با اشاره به مزایا و معایب استفاده از آهن اسفنجی عنوان کرد: البته استفاده از آهن اسفنجی با معایب و مزایایی همراه است و بیشتر واحدها ترجیح می‌دهند به شکل ترکیبی از آن استفاده کنند. در آهن اسفنجی هزینه‌های مصرف مواد و برق افزایش پیدا می‌کند. در کارخانه‌های القایی ترکیبی از آهن اسفنجی و قراضه کار می‌کنند اما در کارخانه‌های قوس الکتریکی به سمت استفاده از آهن اسفنجی پیش‌رفته‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از قراضه نسبت به آهن اسنفجی با چه مزایایی همراه است، عنوان کرد: استفاده از آهن قراضه از یک‌سو میزان پرتی تولید را کاهش می‌دهد و از طرفی زمان ذوب را کاهش و میزان تولید را افزایش می‌دهد و مصرف مواد افزودنی و آلیاژها را کمتر می‌کند.
این فعال حوزه قراضه با اشاره به مهم‌ترین مشکلات بازار قراضه در این روزها عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار قراضه، کمبود آن در بازار است که این کمبود بر نرخ آن نیز تاثیرگذار است. هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: در کل جو نابسامانی بر بازار حاکم و قیمت‌ها بالا است و صنفی برای آن در کشور وجود ندارد و نرخ مشخصی را اعلام نمی‌کنند.
هاشمی در پاسخ به این پرسش که این بخش فرار مالیاتی دارند، عنوان کرد: بخش قابل‌توجهی از قراضه‌فروش‌ها از مالیات فرار می‌کنند. البته چون کارخانه‌های فولاد ترجیح می‌دهند به‌طور رسمی خرید کنند، بسیاری از قراضه‌فروش‌ها به این سمت پیش رفته‌اند که مالیات خود را پرداخت کنند اما برخی نیز هنوز بدون مالیات کار می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که واردات قراضه به کشور انجام می‌شود، گفت: فکر نکنم قراضه‌ای به کشور وارد شود.

 

قراضه‌ها در حال کمیاب شدن

همچنین زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز درباره وضعیت بازار قراضه اظهار کرد: قراضه نرخ مشخصی ندارد و بیشتر خرده‌فروش‌ها در این صنف و عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند. زمانی که تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها نیز روند صعودی پیدا می‌کند. فاصله بین قراضه و شمش متغیر است و به‌طور همیشگی ثابت نیست.
نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: نرخ قراضه تا حدی هم بستگی به آهن اسفنجی دارد. اگر آهن اسفنجی به اندازه کافی موجود باشد تقاضا برای قراضه کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن نرخ آن نیز کاهش می‌یابد. وی در ادامه تاکید کرد: مشکل بازار قراضه این است که از انسجام برخوردار نیست. از سوی دیگر مهم‌ترین مشکل این صنف این است که هیچ انجمن یا اتحادیه‌ای برای این صنف وجود ندارد. به عبارت دیگر متولی و مرجع ساماندهی برای این صنف وجود نداشته و در زمینه مالیات‌گیری نیز نظارت دقیقی بر این صنف وجود ندارد. این کارشناس فولاد با اشاره به کاهش میزان قراضه در کشور عنوان کرد: نرخ وسایل در حال افزایش است و این باعث می‌شود قراضه‌ها نیز کمتر شوند. تا پیش از این به راحتی یک خودرو اسقاط می‌شد اما با گران شدن کالاها عمر نگهداری آنها نیز افزایش یافته است. در کل چون قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده میزان قراضه نیز در کشور کاهش یافته است. مردم لوازم خانگی یا خودرو را تا زمانی که کار کند، مورد استفاده قرار می‌دهند.

عناوین برگزیده