تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۳۹۱۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نزول 400 تومانی دلار با سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی

می متالز - نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز بازار ارز تهران بار دیگر به کانال 13 هزار تومانی نزول یافته است. همان‌طور که در هفته‌های گذشته نیز اشاره شد اگر مبنای صعود دلار را تنش‌های سیاسی منطقه بدانیم با همان سرعتی که دلار به دنبال موج اخبار صعودی شده است هر گونه خبر می‌تواند تخلیه حباب دلار را به دنبال داشته باشد. دلار در شرایط کنونی مسیر نزولی را تجربه می‌کند ولی به نظر می‌رسد این پایان نوسانات دلار نیست.
نزول 400 تومانی دلار با سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی

به گزارش می متالز، طی یک ماه اخیر دلار نوسان قابل توجهی را تجربه کرده است. ریسک‌های غیراقتصادی و نگرانی از تنش منطقه‌ای دلار را در مسیر صعودی قرار داد و دلار حتی تا نیمه بالایی کانال 15 هزار تومان نیز رشد داشت. همان‌طور که در گزارش با عنوان «رصد بازار ارز و سکه با دو دوربین» نیز مطرح شده بود به منظور تحلیل دلار به صورت هم‌زمان باید هم از لنز سیاسی و هم لنز متغیرهای کلان اقتصادی به بررسی نرخ در این بازار پرداخت. طی روزهای اخیر اخبار از احتمال راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در افت نرخ دلار موثر بوده است. برقراری مکانیزم منطقی بازار قطعا می‌تواند در کنترل هیجان ارز موثر باشد. در کنار این موارد نشانه‌ها از کنترل بانک مرکزی بر متغیرهای پولی و انتظار برای اجرای عملیات بازار باز نیز مانع از حرکت دلار در مسیر حباب شده است. خبری از انتشار ترازنامه ماهانه بانک مرکزی نیست با این حال ادعای رئیس بانک مرکزی از کنترل مناسب بر متغیرهای نقدینگی مانند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی (به عنوان عامل اصلی افزایش پایه پولی) حکایت دارد.  

در این میان مطابق با گفته رئیس بانک مرکزی رشد اخیر دلار پشتوانه اقتصادی نداشته و عوامل غیراقتصادی در تلاطم بازار ارز موثر بوده است. در این شرایط نشانه‌ها از کم‌رنگ شدن تنش‌های منطقه‌ای و اخباری در خصوص احتمال سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و همچنین رایزنی‌های منطقه‌ای وزارت خارجه و تلاش دیگر کشورها برای میانجیگری به منظور کاهش تنش منطقه‌ای نیز در کاهش نگرانی‌ها در بازار ارز و افت دلار موثر بوده است.

پیش از این نیز اشاره شد دلار به پشتوانه تمامی اخبار منفی و حتی احتمال درگیری نظامی تا سطح 15500 تومان رشد کرد در چنین شرایطی که وضعیت کنونی متغیرهای اقتصادی از دلار حمایت نمی‌کند در نتیجه اگر بنا باشد عامل هیجان بازار ارز، یعنی ریسک‌های غیراقتصادی و سیاسی نیز اثر خود را در بازار از بدهند نتیجه نوسان دلار مشخص خواهد بود.

البته همان‌طور که اشاره شد نرخ‌های بالای دلار نشان از انتظارات آتی دارد و اگر بنا باشد که ضعف بودجه‌ای دولت به چاپ پول کشیده شود یا صادرات نفت کشور مسیر نزولی را در پیش بگیرد نرخ‌های بالای دلار می‌توان توجیه‌پذیر شود. در چنین شرایطی در کنار اخبار سیاسی باید متغیرهای اقتصادی را دنبال کرد. این ریسک وجود دارد که حاکمیت تمامی تلاش‌های خود را به برداشته شدن تحریم‌ها و رشد دوباره صادرات نفت معطوف کند و در چنین شرایطی نشانه‌های ضعف متغیرهای اقتصادی به خصوص از کسری بودجه دولت خودنمایی کنند. بر این اساس ابهام در چنین شرایطی در بازار ارز بیش از گذشته شده است و با توجه به وزن اخبار سیاسی در بازار ارز  نزول دلار ادامه پیدا می‌کند. با این حال همچنان با توجه به فضای گنگ سیاسی و اقتصادی باید در انتظار اخبار هفته‌های آتی برای اظهارنظر دقیق‌تر بود.

بر اساس آخرین شنیده‌ها تا ساعت 13 امروز نرخ دلار به کمتر از 13800  تومان و سکه نیز به کمتر از 4 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. دلار در معاملات یک‌شنبه در سطح 14120 قرار داشت.

عناوین برگزیده