تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۴۱۷۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار :

ضرورت توسعه بازار اوراق بدهی غیرقابل انکار است

می متالز - مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در چهل و یکمین همایش سراسری انجمن حسابداران خبره ایران، با عنوان" تامین مالی از بازار سرمایه "در خصوص بازار اوراق بدهی و تحولات پیش روی آن سخن گفت.
ضرورت توسعه بازار اوراق بدهی غیرقابل انکار است

به گزارش می متالز، علی بیگ زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش عنوان داشت: بازار بدهی یکی از مهمترین اجزای بازارهای پولی و مالی نوین در هر کشوری به شمار می رود و به همین دلیل ضرورت توسعه آن غیرقابل انکار است. در واقع می توان مدعی بود که دستیابی به نظام مالی پویا، عمیق و کارا، بدون وجود بازار بدهی سالم با کارکرد مناسب و عمق کافی اساساً امکان پذیر نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: در بازار بدهی انواعی از اوراق بدهی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مبادله می شود که می تواند مرتبط با دولت، شرکت ها، شهرداری ها و غیره باشد.

بیگ زاده در ادامه با اشاره به مزایای ایجاد بازار بدهی در اقتصاد گفت:  کمک به کشف قیمت منابع به صورت غیردستوری بر اساس ریسک، بازده و سررسید اوراق یکی از اولین مزایای این بازارهاست.

وی در ادامه به دیگر مزایای این بازار اشاره کرد و افزود: هدایت نقدینگی به مسیر صحیح و جلوگیری از رشد بازارهای ناسالم، کاهش فشار بر شبکه بانکی جهت تأمین مالی و بهبود شفافیت در بازارهای مالی را می توان از دیگر مزایای این بازار برشمرد.

این مقام مسئول با اشاره به آمار اوراق بدهی بازار سرمایه بیان داشت: تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، بیش از ۱,۶۵۹,۳۹۰ میلیارد ریال انواع اوراق بدهی در بازار سرمایه کشور منتشر شده است. این در حالی است که میزان تامین مالی بازار سرمایه در سال گذشته بالغ بر ۱.۲۷۴.۹۸۴ میلیارد ریال بوده است و میزان انتشار اوراق بدهی در سال اخیر برابر با ۵۰۹.۳۸۹ میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه به روش های تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی اشاره داشت و انتشار اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق مشارکت، اوراق سفارش ساخت، اوراق رهنی، اوراق خرید دین و دیگر ابزارهای مالی را از جمله روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه برشمرد و به تفصیل کاربرد این اوراق را توضیح داد.

بیگ زاده در این خصوص گفت: اوراق مضاربه اوراق بهاداری است که براساس عقد مضاربه طراحی می شود.  ناشر اوراق مضاربه با واگذاری اوراق، وجوه متقاضیان اوراق را جمع آوری کرده و به عنوان مضاربه در اختیار بانی قرار می دهد، بانی در فعالیت اقتصادی سودآور )بازرگانی( به کار می گیرد و در پایان هر معامله یا پایان هر دوره مالی سود حاصله را براساس نسبت هایی که روی اوراق نوشته شده، میان خود و صاحبان اوراق تقسیم می کند.  دارندگان اوراق نقش مالک و بانی نقش عامل قرارداد مضاربه را دارند.

وی در ادامه به اوراق بیمه اتکایی به عنوان یکی دیگر از اوراق بدهی اشاره کرده و یادآور شد: اوراق بیمه ای اتکایی، اوراق بهاداری است که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه منتشر می شود و به موجب آن، برخی از مخاطرات بیمه ای از بازار بیمه به بازار سرمایه منتقل می شوند. غالباً ساختار این اوراق به گونه ای است که در ازاء پذیرش مخاطرات بیمه ای، نسبت به سایر اوراق بهادار مشابه، سود بیشتری را عائد سرمایه گذاران می کند.

بیگ زاده ادامه داد: بیمه مرکزی یا شرکت های بیمه، با رعایت مقررات مربوطه می توانند از طریق اوراق بیمه ای اتکایی، نسبت به انجام عملیات اتکایی بخشی از مخاطرات بیمه ای خود اقدام کنند  و در حقیقت در اوراق بیمه ای اتکایی، انجام عملیات اتکایی از طریق بازار سرمایه انجام می گیرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بیان داشت: در فرآیند انتشار اوراق بیمه ای اتکایی، سرمایه گذاران با خرید این اوراق، منابع مالی خود را در اختیار یک نهاد واسط قرار می دهند.نهاد مالی(نهاد واسط)، منابع مالی که از محل واگذاری اوراق بدست آمده با منابع مالی که از بازار بیمه بدست آورده (حق بیمه هایی که بابت بیمه اتکایی دریافت می کند) را صرف انجام سرمایه گذاری هایی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه می کند. تمام یا بخشی از سود حاصل از مجموع منابع مالی تجمیع شده طی زمان بندی مشخصی به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

عناوین برگزیده