تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۴۲۳۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیاست تقسیم سود شرکت‌های بورسی در 5 سال گذشته

می متالز - سیاست تقسیم سود شرکت‌های بورسی در مجامع عمومی عادی سالانه همواره به عنوان یکی از مهمترین ملاک‌های تصمیم‌گیری سهامداران برای شرکت در این رویداد به حساب می‌آید. در این گزارش روند 5 ساله تقسیم سود شرکت‌های بورسی (نسبت سود تقسیمی به سود خالص سالانه) که هنوز مجامع خود را برگزار نکرده‌اند، در قالب یک جدول ارائه شده‌است.
سیاست تقسیم سود شرکت‌های بورسی در 5 سال گذشته

به گزارش می متالز، تقریبا یک چهارم شرکت‌های بورسی مجامع عمومی مربوط به سال 97 خود را برگزار نکرده‌اند. در این میان برخی شرکت‌ها زیان‌ده هستند و طبیعتا سودی تقسیم نمی‌کنند. این شرکت‌ها از جدول نسبت تقسیم سود مزبور حذف شده‌اند. از سوی دیگر برخی شرکت‌ها گه طی سالیان گذشته نیز همواره زیان‌ده بوده‌‎اند، اگرچه در سال گذشته به سودآوری رسیده‌اند اما ارائه اطلاعات سال‌های گذشته آنها در خصوص تقسیم سود کمکی به سرمایه‌گذار نمی‌کند.

اما مورد سوم شرکت‌هایی هستند که در سال‌های خاص به ورطه زیان‌دهی رسیده‌اند و با توجه به وضعیت مناسب سودآوری آنها در سال 97، انتظار می‌رود مطابق با رویه سال‌های سودآوری، تقسیم سود خود را انجام دهند. اطلاعات تقسیم سود این شرکت‌ها در جدول زیر آورده شده‌است.

تقسیم سود 

هر چند سیاست‌ تقسیم سود شرکت‌ها بیش از هرچیز وابسته به نظر هیئت مدیره است اما تلاش سهامداران و به خصوص سهامداران عمده می‌تواند تاثیر بسزایی در این تصمیم‌گیری داشته باشد. از آنجایی که تکلیف تقسیم سود حداقل 10 درصدی برای شرکت‌های بورسی وجود دارد، برخی شرکت‌ها که تازه وارد مرحله سودآوری سالانه شده‌اند، با توجه به زیان انباشته از سال‌های گذشته می‌توانند سود کمتر از این مقدار را در مجامع خود تقسیم کنند. برخی شرکت‌ها نیز براساس نیاز به نقدینگی برای حفظ روند تولیدی، بهبود نسبت گردش وجوه نقد (کاهش هزینه‌های مرتبط با بهره وام‌های اخذ شده) و بعضا تصمیم به افزایش سرمایه از محل سود انباشته، سیاست‌های تقسیم سود خود را محتاطانه و انقباضی در نظر می‌گیرند. این اتفاق در ذات خود نمی‌تواند یک سیگنال منفی به شمار بیاید و با توجه به مدیریت صحیح برگ برنده سودآوری سال‌های آتی شرکت خواهد بود. اما بسیاری از سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت، وزن اصلی انتخاب سهام برای شرکت در مجامع را به میزان تقسیم سود در مجامع اختصاص می‌دهند. براساس این پیش فرض، برخی شرکت‌های بورسی که طرح‌های توسعه‌ای آنها به اتمام رسیده و برنامه‌ای برای طرح‌های جدید ندارند، اگر وضعیت سودآوری مناسبی در سال گذشته داشته باشند، انتظار تقسیم سود بالایی در مجمع آنها وجود دارد. این رویکرد با نگاهی گذشته نگر به میزان تقسیم سود در سال‌های گذشته امکان ارزیابی و انتخاب بهتر را به سرمایه‌گذاران خواهد داد.

  • جدول تقسیم سود را از قسمت زیر دانلود نمایید.
عناوین برگزیده