تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۱
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۴۳۳۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری هرمزگان:

خلق ثروت باید مبتنی بر بهره‌وری، دانش اقتصادی و فناوری باشد

می متالز - استان هرمزگان در سال‌های اخیر در حوزه سرمایه‌گذاری گام‌های بلندی برداشته و فضای متفاوت و مناسبی برای کسب و کار در این استان فراهم کرده است.
خلق ثروت باید مبتنی بر بهره‌وری، دانش اقتصادی و فناوری باشد

به گزارش می متالز، این استان به دلیل مجاورت با خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین تسلط بر تنگه هرمز، شاهد حضور خطوط کشتیرانی بین‌المللی است که به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند. از طرف دیگر فراوانی انرژی نفت و گاز و همچنین وجود پالایشگاه‌های مهم در هرمزگان، این سرزمین را به عنوان استانی پرظرفیت معرفی می‌کند. مناطق ویژه و آزاد، وجود صنایع بزرگ و کوچک و همچنین وجود ۵ منطقه ویژه از دیگر مزیت‌های استان هرمزگان است. دراین زمینه با مسعود هندیان، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری هرمزگان، گفت‌وگویی انجام داده ایم  که در ادامه می‌خوانید.

 

در سال‌های اخیر هرمزگان چه اقدامات مثبتی در راستای جذب سرمایه‌گذاری انجام داده است؟

استان هرمزگان گام‌های بلندی در سال‌های اخیر درباره جذب سرمایه‌گذاری برداشته است. با این حال این استان هنوز ظرفیت‌های زیادی در این حوزه دارد. سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف محیط‌زیست موجب افزایش شاخص‌های سرمایه‌گذاری و تغییر نگرش در راستای توسعه پایدار و متوازن خواهد بود. خلق ثروت با استفاده از بهره‌وری، دانش فنی و اقتصادی و مبتنی بر فناوری محقق خواهد شد و محیط‌زیست باید یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان باشد.
البته ظرفیت‌ها و جذابیت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در هرمزگان وجود دارد که از آن جمله برنامه‌های استان برای توسعه فولاد، کشتی‌سازی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی، توسعه بندر شهیدرجایی به عنوان هاب منطقه، توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل پنج‌گانه، توسعه سواحل مکران و شرق و غرب، توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و توسعه صنایع دریامحور و لجستیک و پشتیبانی، گسترش شبکه سوخت‌رسانی، توسعه معادن و توسعه صنایع آبزی‌پروری و شیلات، ظرفیت‌ها و جذابیت‌های جدیدی را در استان ایجاد کرده است.
از طرف دیگر با توسعه بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات، سالانه حدود ۳۴هزار شغل ایجاد خواهد شد که باعث می‌شود میانگین نرخ بیکاری در استان از میانگین نرخ کشوری کمتر باشد و نتیجه این فرآیند، افزایش صادرات، افزایش درآمدهای استان و افزایش جذب سرمایه‌گذار است.

 

ظرفیت‌های استان هرمزگان در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف چیست؟

استان هرمزگان ظرفیت‌های متعددی در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد. برنامه‌ریزی و ایجاد ظرفیت برای تولید۱۰میلیون تن فولاد، ۶‌هزار مگاوات برق، ۸۰میلیون متر مکعب گاز، ۱۵۰میلیون تن تخلیه و بارگیری، ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۱۵۰هزار تن پرورش میگو، ۱۴۲هزار تن پرورش ماهی در قفس، ۶ میلیون تن قیر، ۱.۵میلیون متر مکعب تولید روزانه آب و ۶۰ میلیون لیتر سوخت از مهم‌ترین جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در استان است.سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک عنصر پشتیبانی از تولیدات داخلی و توسعه صادرات غیر نفتی مطرح است که در اقتصادهای منطقه‌ای و محلی تحول زیادی ایجاد می‌کند.

 

چه هم‌اندیشی‌هایی تا کنون در این استان برای جذب سرمایه‌گذاری برگزار شده و چه نتایجی حاصل شده است؟

یکی از راه‌های تسریع جذب سرمایه‌گذاری، دعوت از سرمایه‌گذاران و هم‌اندیشی در همایش‌های اقتصادی است که مسیر سرمایه‌گذاری و انتقال تجربه را هموار و زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدید را فراهم می‌کند. مهم‌ترین مزیت برگزاری همایش‌ها، ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌پذیر استان، تبادل ویژه اطلاعات و شناسایی سرمایه‌گذاران مستعد عنوان شده است. همچنین ارتقای شاخص‌ها، توسعه و تامین زیرساخت‌ها، اصلاح و تقویت نهادهای پشتیبانی‌کننده در توسعه کارآفرینی، بهبود و گسترش شیوه‌های اطلاع‌رسانی، آموزش، رفتارسازی و فرهنگ‌سازی جمعیتی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و اطمینان سرمایه‌گذاری‌های جدید را افزایش می‌دهد.
در این زمینه تا کنون ۳ همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شده که سومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در فروردین امسال با حضور بیش از ۷۰۰ مهمان خارجی و داخلی برگزار شد و یکی از دستاوردهای این همایش امضای ۱۷۲ تفاهمنامه با سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰۰هزار میلیارد تومان بود.
بیش از ۷۵۰ طرح سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ، کوچک و متوسط از سوی نهادهای اجرایی در این همایش معرفی شدند و شرکت‌های سرمایه‌گذار از ویتنام، تانزانیا، هند، آلمان، ترکیه، امارات، برزیل، چین، روسیه، پاکستان، اتریش، افریقای‌جنوبی و نمایندگان چند شرکت انگلیسی، فرانسوی و ژاپنی در بخش‌های مختلف، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در استان اعلام کردند، برخی نیز در حال فعالیت هستند.

 

چه ظرفیت‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان شناسایی شده است؟

بیش از ۲۴۱ طرح سرمایه‌گذاری در سال ۹۸ شناسایی شده است. علاوه بر آن برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در امسال با محوریت اقتصاد دریایی، کمک زیادی به شناساندن ظرفیت‌های استان کرده است. اجرایی کردن ۱۷۱ تفاهمنامه امضا شده در سومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پیگیری عملیاتی کردن ۲۴۱ طرح سرمایه‌گذاری شناسایی شده، پیگیری آغاز عملیات اجرای پروژه‌های مهم در استان شامل پتروپالایش هرمز، اسید سولفوریک، روغن‌های پایه اسلایک، شیشه فلوت هرمز، طرح پسماند، پایانه دریایی، پیگیری تامین منابع مالی پروژه‌ها، برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های برون‌مرزی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، دعوت از هیات‌های تجاری و بازرگانی برای حضور در استان، آموزش منابع انسانی در بخش سرمایه‌گذاری، پیگیری ایجاد اشتغال ۳۰هزار نفری در سال ۹۸ و ثبت در سامانه رصد از جمله برنامه‌های دفتر جذب سرمایه‌گذاری است.

 

چه اقداماتی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و فراهم‌ کردن زمینه توسعه در مناطق محروم استان هرمزگان انجام شده است؟

اقدامات انجام شده برای تسهیل در سرمایه‌گذاری و فراهم‌ کردن زمینه توسعه در مناطق محروم استان، شامل شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق کمترتوسعه‌یافته استان به عنوان نخستین گام در این زمینه مطرح می‌شود. فرصت‌ها، مزیت‌ها، مشوق‌ها و حمایت‌های موجود قانونی از سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار با همکاری مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، تدوین شده و مشکلات موجود در طرح‌های سرمایه‌گذاری به‌وسیله وزارتخانه‌های مرتبط و سازمان‌های ملی در حال پیگیری است.
در سال ۹۷ بیش از ۲۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری از محل سرمایه‌گذاری مصوب سال ۹۶ وارد استان شد و ۲۰۲ طرح جدید سرمایه‌گذاری به‌وسیله این دفتر، شناسایی و به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ارسال شد که از این تعداد ۱۷۲ طرح در سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری ثبت شده است و فقط با اجرای ۲۴ طرح مهم، ۵.۶۲میلیارد یورو به صورت ارزی و ۱۹۸هزار و ۵۰۰میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی در استان انجام خواهد شد که برای بیش از ۱۲هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد. در سال ۹۷ تعداد ۲۵۱ طرح اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی با اشتغال ۴ هزار و ۸۷۷نفر به بهره‌برداری رسید.

 

برای تقویت سهم این استان در مبادلات دریایی چه اقداماتی انجام شده است؟

کارشناسان، سهم اقتصاد دریایی در معادلات آینده اقتصادی جهان را ۵۶درصد می‌دانند. توسعه فناوری و ارتباطات دریاها، جالب‌ترین حوزه رقابت ژئوپلتیکی هستند و چندجانبه‌گرایی در ژئوپلتیک دریایی، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک، مسیر جدید سرمایه‌گذاران در توسعه دریامحور در استان است.
در این زمینه، تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش‌های محیط‌زیست موجب افزایش شاخص‌های سرمایه‌گذاری و تغییر نگرش در راستای توسعه پایدار و متوازن است. من معتقدم خلق ثروت باید از مسیر بهره‌وری، دانش فنی و اقتصادی و مبتنی بر فناوری باشد نه از مسیر بهره‌کشی از محیط زیست. از این رو محیط‌زیست باید یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان باشد.

 

و سخن پایانی؟

نقش هوشمندسازی آّب، خاک، محصول و استفاده از بیوفناوری در بخش کشاورزی، استفاده از حسگرها، سنسورها، تجهیزات تله‌مکانیک و زیست‌محیطی، اتوماسیون‌سازی و استفاده از «اکولوژی بسته تولید» در جذب چندبرابری سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی، مهم است. همچنین تغییر مسیر از سمت تولید‌محوری به بازار‌محوری، نیاز ضروری سرمایه‌گذاران است. در این زمینه افزایش و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات و خدمات، باعث رشد شاخص صادرات غیرنفتی، ضریب اشتغال، تولید محصولات، خدمات و درآمدهای استان خواهد شد.

عناوین برگزیده