تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۴۳۷۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
داده‌های انجمن جهانی فولاد حکایت از حضور شرکت‌های ایرانی در فهرست ۲۰ فولادساز برتر جهان دارد

رشد دو پله‌ای ایمیدرو در تولید جهانی فولاد خام

می متالز - در سال گذشته میلادی، ایمیدرو نوزدهمین شرکت برتر جهان در تولید فولاد خام بود. این را آمار و ارقامی نشان می‌دهد که انجمن جهانی فولاد منتشر کرده است.
رشد دو پله‌ای ایمیدرو در تولید جهانی فولاد خام

به گزارش می متالز، این ارقام همچنین حکایت از رشد دو پله‌ای ایمیدرو در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ و رشد ۴ پله‌ای در آن سال نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی دارد. انجمن جهانی فولاد پیش‌تر در گزارشی رقم تولید فولاد خام ایران را در سال گذشته میلادی ۲۴.۵ میلیون تن اعلام کرده و از رشد سالانه ۳ پله‌ای ایران و رسیدن به جایگاه دهم جهان خبر داده بود.
انجمن جهانی فولاد در وب‌سایت خود فهرست شرکت‌های فولادساز جهان را که رقم تولید آنها در سال گذشته میلادی بیش از ۳میلیون تن بود، منتشر کرد. داده‌های این فهرست نشان می‌دهد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این فهرست صدو‌نه‌گانه رتبه ۱۹ را دارد. بنا بر داده‌های این فهرست، رقم تولید فولاد خام ایمیدرو در سال گذشته میلادی ۱۶.۷۹ میلیون تن بوده، در حالی که این سازمان در سال ۲۰۱۷ میلادی رتبه ۲۱ و در سال ۲۰۱۶ میلادی رتبه ۲۵ این فهرست را به خود اختصاص داده بود. همچنین تولید ایمیدرو در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵.۶۰ میلیون تن و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۴.۰۲ میلیون تن بود. انجمن جهانی فولاد در حاشیه این فهرست توضیح می‌دهد که رقم تولید ایمیدرو در واقع میزان تولید شرکت‌های فولادمبارکه، فولاد اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی فولاد ایران را دربرمی‌گیرد.
این فهرست همچنین حکایت از آن دارد که شرکت آرسلورمیتال در کشور کوچک و ثروتمند لوکزامبورگ در سال گذشته میلادی نیز همانند ۲سال پیش از آن، نخستین و برترین تولیدکننده فولاد خام جهان بود و رقم تولید آن در سال گذشته میلادی به ۹۶.۴۲ میلیون تن رسید. رقم تولید آرسلورمیتال در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب ۹۷.۳ و ۹۵.۴۵ میلیون تن بود.
دومین تولیدکننده برتر فولاد خام جهان در سال گذشته میلادی همانند سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶، گروه چاینابائو بود. این شرکت چینی در سال گذشته نسبت به ۲ سال پیش رشد تولید داشت و این سال را با تولید ۶۷.۴۳ میلیون تن سپری کرد، در حالی که رقم تولید آن در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۵.۳۹ میلیون تن و در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۶۳.۸۱ میلیون تن بود.
رتبه سوم تولید فولاد خام جهان را در سال گذشته، یک شرکت ژاپنی به خود اختصاص داد. این شرکت نیپون‌استیل کورپورِیشن است که در سال گذشته میلادی ۴۹.۲۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. رقم تولید آن در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۷.۳۶ میلیون تن بود و این شرکت در سال یادشده نیز رتبه ۳ را داشت، در حالی که در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۴۴.۶۵ میلیون تن تولید، در جایگاه چهارم جهانی قرار گرفته بود. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی، رتبه سوم تولید جهانی فولاد خام را یک شرکت چینی به نام گروه اچ‌بی‌آی‌اس در اختیار داشت که رقم تولید آن در آن سال ۴۶.۱۸ میلیون تن بود. اچ‌بی‌آی‌اس در سال‌های ۲۰۱۷ و سال گذشته میلادی، جایگاه سوم را به همتای ژاپنی خود که پیش‌تر معرفی شد، واگذار کرد و در این سال‌ها رتبه چهارم جهانی را داشت. رقم تولید آن نیز در سال‌های ۲۰۱۷ و سال گذشته میلادی به ترتیب ۴۵.۵۶ و ۴۶.۸۰ میلیون تن بود.
همچنین بنا بر فهرست منتشر شده انجمن جهانی فولاد، پنجمین شرکت برتر تولیدکننده فولاد خام جهان در سال گذشته میلادی، شرکت پوسکو در کره جنوبی بود. پوسکو که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ نیز همین رتبه را داشت، سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی را به ترتیب با ارقام تولید ۴۲.۸۶، ۴۲.۱۹ و ۴۱.۸۰ میلیون تن پشت سر گذاشت.
 ششمین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان در ۳ سال گذشته، شرکت چینی شاگانگ‌گروپ با ارقام تولید ۴۰.۶۶، ۳۸.۳۵ و ۳۳.۲۵ میلیون تن به ترتیب برای سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی بود.
گروه آن‌استیل در چین هفتمین تولیدکننده برتر این سال‌ها با ارقام تولید ۳۷.۳۶، ۳۵.۷۶ و ۳۳.۱۹ میلیون تن به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی بود. شرکت جِی‌اف‌ای‌استیل‌کورپورِیشِن در ژاپن هشتمین شرکت برتر تولیدکننده فولاد خام جهان در سال‌های یادشده با ارقام تولید ۲۹.۱۵ میلیون تن در سال گذشته میلادی، ۳۰.۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ و ۳۰.۲۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ میلادی بود. در این میان اما گروه چینی جیان‌لانگ در سال گذشته رشد چشمگیری را در رتبه تولید خود نسبت به سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ تجربه کرد. این شرکت در حالی در سال گذشته میلادی در جایگاه نهم جهانی با تولید ۲۷.۸۸ میلیون تن قرار گرفت که رتبه آن در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۴ با ۲۰.۲۶ میلیون تن و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۷ با تولید ۱۶.۴۵ میلیون تن بود. این فهرست همچنین گروه چینی شوگانگ را دهمین شرکت برتر تولیدکننده فولاد خام جهان در سال گذشته میلادی با رقم تولید ۲۷.۳۴ میلیون تن معرفی می‌کند و نشان می‌دهد رتبه و میزان تولید آن در سال گذشته نسبت به ۲ سال پیش تغییر چندانی نکرده است. سایر شرکت‌های برتر پیش از ایمیدرو نیز ۳ سال گذشته را با روندی باثبات طی کردند و ارقام فهرست انجمن جهانی فولاد تغییر چشمگیری در رقم تولید آنها نشان نمی‌دهد. براساس داده‌های این فهرست، رتبه یازدهم برترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد جهان در سال گذشته میلادی به گروه فولادی تاتااستیل در هند با رقم تولید ۲۷.۲۷ میلیون تن، رتبه دوازهم به شرکت امریکایی نوکورکورپورِیشِن با ۲۵.۴۹ میلیون تن، سیزدهم به گروه فولادی شاندونگ در چین با ۲۳.۲۱ میلیون تن، رتبه چهاردهم به گروه چینی والین با ۲۳.۰۱ میلیون تن، رتبه پانزدهم به شرکت کره‌ای هیوندای‌استیل با ۲۱.۸۸ میلیون تن، رتبه شانزدهم به شرکت چینی مانشان‌استیل با ۱۹.۶۴ میلیون تن، رتبه هفدهم به شرکت روسی نووولیپِتسک (ان‌ال‌ام‌کِی) با ۱۷.۳۹ میلیون تن و در نهایت رتبه هجدهم و نخستین شرکت پیش از ایمیدرو به شرکت هندی جِی‌اِس‌دابلیولیمیتِد با ۱۶.۸۳ میلیون تن اختصاص داشت.

عناوین برگزیده