تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۴۴۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مصوبه سران قوا برای فروش سهام دولتی‌ها

می متالز - عضو ناظر مجلس در هیات واگذاری بنگاه‌های دولتی از مصوبه بورسی شورای هماهنگی سران قوا برای فروش سهام بنگاه‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس خبر داد.
مصوبه سران قوا برای فروش سهام دولتی‌ها

به گزارش می متالز، علی‌اکبر کریمی با اشاره به مصوبه سران قوا برای تشکیل صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF ) در واگذاری بنگاه‌های دولتی گفت: بستر لازم برای تشکیل و توسعه این صندوق‌ها فراهم شده و قرار است این صندوق‌ها با اهداف و ارکان خاص تشکیل و سهام آن در بورس خرید و فروش شود.

به گفته وی با نهایی‌شدن تشکیل صندوق‌های ETF، سهام بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به آحاد مردم واگذار می‌شود و به‌جای اینکه مجموعه‌های بزرگ مانند پالایشگاه و یا نیروگاه به افراد خاص واگذار شود، می‌توان از طریق بورس اقدام کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برخی از بنگاه‌های دولتی وجود دارند که بخش خصوصی توان خرید آن‌ها را ندارد، گفت: به‌طور مثال پالایشگاهی وجود دارد که 10 میلیارد دلار ارزش دارد و قطعا هیچ فرد یا شرکتی توان خرید آن را ندارد که از طریق ETF می‌‌توان آن‌ها را واگذار کرد.

کریمی ادامه داد: با تشکیل این صندوق‌ها، دیگر بنگاه‌های دولتی منحصربه‌فرد و استراتژیک در اختیار افراد خاص قرار نمی‌گیرد. به‌طور مثال پالایشگاه ستاره خلیج فارس که 40 درصد بنزین داخلی را تولید می‌کند و یا پالایشگاه شازند اراک که روزانه 16 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که حدود 20 درصد تولید کشور است نباید در اختیار فرد یا شرکت خاص قرار گیرد که در آینده دچار مشکل شویم.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این صندوق‌ها، ضدتورمی بودن آن‎ها است که می‌توان از طریق آن‌ها نقدینگی سرگردان در دست مردم را جمع‌آوری کرد.

عناوین برگزیده