تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۲۹
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۴۴۱۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدنکاران غیر قانونی از دستور تخلیه معدن مس و کبالت گلنکور در کنگو سرپیچی می کنند

می متالز - یکی از مقامات اتحادیه گفت معدنکاران غیر قانونی در یک معدن مس و کبالت تحت کنترل شرکت گلنکور در جنوب شرقی کنگو مهلت نهایی برای تخلیه معدن در روز سه شنبه را نادیده گرفتند، و همین باعث نگرانیهایی برای احتمال رخداد درگیریهایی خشونت بار ایجاد کرده است.
معدنکاران غیر قانونی از دستور تخلیه معدن مس و کبالت گلنکور در کنگو سرپیچی می کنند

به گزارش می متالز، یک لغزش زمین در پنجشنبه گذشته در معدن مجوز دار شرکت مس کاموتو، که اکثریت سهام آن متعلق به شرکت فرعی ای وابسته به گلنکور می باشد، باعث هلاکت 43 نفر شد و دولت جمهوری دموکراتیک کنگو را واداشت تا وعده دهد این معدنکاران غیر مجاز را از معدن بیرون کند. بازرس کل ارتش، ژنرال جان نومبی، روز دوشنبه به رویترز گفت که تیم های شناسایی مشغول به کارند و عملیاتی برای پاکسازی حدوداً 2000 معدنکار غیر مجاز روز سه شنبه آغاز خواهد شد.

ژوزف یاو، رئیس ستاد استانداری محل، از طریق تلفن گفت پلیس روند تعطیلی داوطلبانه تجارتخانه های غیر قانونی پیرامون معدن را آغاز کرده و در صورت نیاز از نیروهای ارتش کمک خواهد خواست. اما دلفین مونگا، دبیر محلی اتحادیه یو سی دی تی، که نمایندگی کارگران شرکت مس کاموتو را بر عهده دارد، گفت معدنکاران غیر مجاز داخل محدوده مجوز دار معدن به روال معمول به کار خود ادامه دادند، و افزود که بعضی از آنها به طرف وسائط نقلیه شرکت سنگ پرتاب کرده اند. او گفت،"تعداد این نوع معدنکاران حتی از حد معمول هم بیشتر شده است."

سخنگوی گلنکور، که در سوئیس مستقر است اما دفاتری هم در لندن دارد و در فهرست بورس لندن می باشد، از اظهار نظر خودداری کرد. یاو و مونگا گفتند درگیریهایی در روز دوشنبه بین معدنکاران غیر مجاز و پلیس که آنها را ترغیب به خروج از محدوده معدن می کرد رخ داد که دست کم در یک برخورد دو افسر پلیس سلاحهای خود را از دست دادند. مونگا گفت طبق گزارشها یک معدنکار و یک نیروی پلیس نیز زخمی شدند. فعالان محلی و بین المللی هشدار داده اند اخراج اجباری این معدنکاران می تواند منجر به خشونتها و سوء استفاده از حقوق قانونی شود.

آنها می گویند چنین رفتاری به معنای نادیده گرفتن عوامل مبنایی ای مانند فقر و بیکاری ست که مردم را واداشته تا خطر شرایط هلاکت بار در معادن را به جان خریدار شوند. ساره جکسون، از اعضاء رسمی محلی عفو بین الملل طی بیانیه ای گفت،"این معدنکاران غیر مجاز صرفاً در تلاش برای امرار معاش هستند و ارسال ارتش برای مقابله با آنها عملی کاملاً غیر مسئولانه خواهد بود." مقامات ارتش در روز سه شنبه در دسترس نبودند تا در این مورد اظهار نظر کنند. حادثه هفته گذشته، که باعث افت هفت درصدی سهام گلنکور شد،  مخاطراتی را که از سوی فعالیتهای معدنکاری غیر مجاز متوجه معادن متعلق به سرمایه گذاران خارجی ست برجسته کرد.

دهها هزار معدنکار غیر رسمی در داخل معادن صنعتی بزرگ و در پیرامون آنها در کنگو مشغول عملیات اند. آنها غالباً با ابتدایی ترین وسائل حفاری فواصلی چندین متری در زیر زمین را به جستجوی سنگ معدن حفر و کاوش می کنند. در چنین نوع فعالیتهایی آنها با حوادث گوناگونی روبرو می شوند. نومبی گفت که ارتش هزاران معدنکار غیر مجاز را در هفته گذشته یدون شلیک حتی یک گلوله از معدن مس مجاور تمکه فونگورومه شرکت چینا مولیبدنوم بیرون کرده است. با وجود این هنوز معلوم نیست که این معدنکاران محل را ترک کرده اند یا جایی در همان حوالی پنهان شده اند تا آبها از آسیاب بیافتد.

فعالان محلی می گویند ناحیه ای که در آنسوی معدن تنکه فونگورومه به این معدنکاران برای استخراج سنگ معدن پیشنهاد شده دارای سنگهای کم-عیار است و بعید است بتواند آنها را راضی کند. کنگو علی رغم برخورداری از ذخائر فراوانی از مس، کبالت، طلا، الماس و قلع یکی از کم توسعه یافته ترین کشورهای جهان است که از فساد، جنگهای داخلی و سوء تدبیر دولتی رنج می برد.

عناوین برگزیده