تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۴۴۲۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن کوچک؛ موتور محرک توسعه بخش معدن

می متالز - موتور محرک توسعه بخش معدن در دهه‌های آینده، معادن کوچک و متوسط هستند؛ بنابراین اگر به این دسته از معادن توجه شود می‌توانند سهم قابل‌توجهی را در تولید ناخالص داخلی کشور رقم بزنند.
معادن کوچک؛ موتور محرک توسعه بخش معدن

به گزارش می متالز، ازآنجایی‌که ادبیات معادن کوچک و متوسط، تازه وارد ساختار حکمرانی کشور شده است، هنوز مکانیسم‌های تشویقی و کاهش هزینه‌ها برای آنها تدبیر نشده است، در حالی که هر چه سریع‌تر باید معافیت مالیاتی و هزینه‌ای برای فعالان معادن کوچک لحاظ شود تا بتوانیم در این حوزه به رشد دست پیدا کنیم.
امروز معادن کوچک نسبت به سایر صنایع و بخش‌های خدماتی، بخش بسیار کمی از تسهیلات بانکی را به خود جذب کرده‌اند. این شرایط باعث می‌شود معادن کوچک و متوسط آن‌طور که باید رشد نکنند و در شرایط رکود قرار بگیرند و تعطیل شوند.
این نوسان باعث می‌شود توسعه‌ مناسب در این بخش شکل نگیرد. شاهد هستیم که سرمایه زیادی در کشور زمین افتاده و برای آنها فکری هم نمی‌شود.
توجه به معادن کوچک مزایای زیادی دارد که از جمله می‌توان به رشد مناطق مختلف کشور اشاره کرد.
با توجه به اینکه عمده معادن در مناطق دورافتاده هستند و از خدمات عمومی و امتیازات ویژه بهره‌ نمی‌برند، معادن کوچک برای آنها آبادانی می‌آورند.
البته زدن جاده‌ها و رشد زیر‍ساخت‌ها توان مالی می‌خواهد و هزینه مضاعفی دارد. به این ترتیب امتیازاتی را باید برای آنها در نظر گرفت که در این شرایط پر ریسک و پرهزینه معدندار رغبت کار معدنی را داشته باشد.

سجاد غرقی / عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی

عناوین برگزیده