تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۴۴۵۴۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سازندگان مسکن این‌ روز‌ها چقدر سود می‌کنند؟

می متالز - یک اقتصاددان رفتاری و سیاسی گفت: سازندگان آپارتمان‌ها با فرض تورم ۳۰۰ درصدی نرخ مصالح ساختمانی، باز هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰% سود می‌کند.
سازندگان مسکن این‌ روز‌ها چقدر سود می‌کنند؟

به گزارش می متالز، تهیه مسکن به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های امروز بسیاری از شهروندان به خصوص شهرنشینان است.

افزایش و کاهش قیمت مسکن تاثیر بسزایی بر روی مشاغلی که به نوعی با مسکن درگیر هستند، ایجاد می‌کند از جمله آن سازندگان مسکن است.

حامد هدائی، اقتصاددان رفتاری و سیاسی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ مصالح ساختمانی چه تاثیری بر سود و منافع سازندگان دارد و آیا سازندگان در این روند متحمل زیان می‌شوند یا خیر، گفت: طبق گزارش‌های مختلف از روند افزایش قیمت‌های چهل تا پنجاه درصدی مصالح ساختمانی، سازندگان از این موضوع شکایت می‌کنند که ساخت و ساخت برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

افزایش ۴۰ درصدی هزینه مصالح ساختمانی

وی در ادامه افزود:  فرض این که این سازندگان به میزان ۴۰ درصد افزایش هزینه مصالح ساختمانی را باید تحمل کنند. یعنی ساختمان لوکسی که قبل از دوران رونق غیر واقعی مسکن با کسر زمین، در بهترین لوکیشن منطقه تهران، هزینه ساختی معادل ۴ میلیون تومان داشت، الان با افزایش نرخ ۴۰ تا پنجاه درصدی مصالح ساختمانی، حدود ۸ میلیون تومان شده است. زمین متری ۳۰ میلیون تومان هم ۶۰ میلیون تومان شده است.

این اقتصاددان رفتاری و سیاسی که بازار مسکن را مورد بررسی علمی قرار دارده است در ادامه گفت: قبل از رکود هزینه تمام شده این آپارتمان با حساب زمین، هر متر حدود ۱۰ میلیون تومان بود که به متری ۲۴ تا ۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شد. یعنی سودی معادل ۲۵۰ تا۳۵۰ درصد.

 

ناراحتی سازندگان مسکن واقعی است؟

وی افزود: این روزها ناراحتی سازندگان در افزایش ۴۰ یا پنجاه درصدی نرخ مصالح ساختمانی نیست. نرخ تمام شده ساخت‌وساز به اضافه ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش نرخ مصالح ساختمانی، حدود ۸ میلیون تومان می‌شود که اگر بخواهیم هر متر ساخت‌وساز را با نرخ زمین متری ۶۰میلیون تومان جمع کنیم، اگر زمین ما هفت صد و پنجاه متر باشد، هزینه ساخت برای هر متر آپارتمان لوکس حدودا ۱۷ میلیون تومان می‌شود. اما این آپارتمان حدودا به مبلغی کمتر از ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

 

یعنی همان سود ۳۵۰ درصدی

هدائی تصریح کرد:  این یعنی همان سود ۳۵۰ درصدی قبل از رکود. سوال این است که چه چیزی به صرفه نیست؟ ارزش کل این مجموعه شش طبقه با ۲۵۲۰ متر بنای مفید، با مقیاس تورم این روزها یک صد و پنجاه میلیارد تومان است که طبق قاعده بنگاه‌های املاک و مستغلات، مبلغ رهن آن بین یک چهارم تا یک پنجم ارزش مالی مجموعه و بنا به نوع، کیفیت و سال ساختمان است که به مبلغی معادل سی و چند میلیارد تومان در سال می‌رسد. سازندگان آپارتمان‌ها با فرض تورم ۳۰۰ درصدی  باز هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰%  سود می‌کند.

عناوین برگزیده