تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۴۵۴۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
از سوی شرکت‌کنندگان در نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید مطرح شد

لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی بومی‌سازی

می متالز - نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید ۲۷ تا ۳۰ تیر در تهران برگزار می‌شود تا فرصتی برای تولیدکنندگان در راستای رونق تولید داخل باشد.
لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی بومی‌سازی

به گزارش می متالز، این نمایشگاه در راستای اهداف و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و در جهت تعمیق ساخت داخل و رونق تولید است. در این نمایشگاه صنایع گوناگونی ازجمله صنایع معدنی (فلزی و غیرفلزی) حضور خواهند داشت تا به معرفی توانمندی‌ها و نیازهای خود در زمینه بومی‌سازی بپردازند.
البته سال گذشته نیز انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نمایشگاه بومی‌سازی را برای این صنعت برگزار کرد تا واحدهای تولیدی فولاد با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه تحریم‌ها، توانمندی‌ها و نیازهای خود را در معرض دید قرار دهند و بیش از پیش این صنعت را به سوی بومی‌سازی ببرند.

 

بومی‌سازی نتیجه فرآیند تولید داخل است

بومی‌سازی می‌تواند ریسک‌هایی را به همراه داشته باشد، از این‌رو تولیدکنندگان باید در جهت حمایت از تولید داخلی این ریسک‌ها را نیز پذیرا باشند. درباره بومی‌سازی صنعت فولاد و مراحل و ریسک‌های آن فرزاد ارزانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: بومی‌سازی در صنعت فولاد موضوع جدیدی نیست، اما زمانی که کشور دچار برخی محدودیت‌ها مانند تحریم‌ می‌شود، این موضوع پررنگ‌تر مطرح می‌شود.
ارزانی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه بومی‌سازی صنعت فولاد، سال گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد نمایشگاهی را برپا کرد و امسال نیز این نمایشگاه را پیگیری می‌کند. در این زمینه نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت‌های لازم را انجام داده و قرار است نمایشگاه دائمی با موضوع بومی‌سازی صنایع در کشور برگزار کند که اقدام‌ قابل‌توجهی در زمینه بومی‌سازی در کشور است.
وی با اشاره به اقدام‌هایی که فولاد هرمزگان در جهت بومی‌سازی انجام داده است، عنوان کرد: طبیعی است که شرکت فولاد هرمزگان نیز با توجه به شرایط موجود از طریق کارگروهی که باموضوع بومی‌سازی تشکیل داده است، در مسیر بومی‌سازی پیش برود. شرکت ما نیز در نمایشگاه‌ بومی‌سازی شرکت کرده و نیازهای خود را اعلام می‌کند.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به مزیت‌های نمایشگاه‌های بومی‌سازی عنوان کرد: در نمایشگاه بومی‌سازی، شرکت‌ها این فرصت را پیدا خواهند کرد که خدمات خود را در زمینه بومی‌سازی در معرض دید بگذارند که سایر شرکت‌ها از آن بهره بگیرند و همچنین نیازهای خود را اعلام کنند. در کل نمایشگاه‌های بومی‌سازی محل مناسبی برای بیان نیاز و خدمات شرکت‌ها است. در این راستا کارگروه بومی‌سازی فولاد هرمزگان نیز در جهت بومی‌سازی مواد اولیه، نسوزها و قطعات و... اقدام‌هایی را انجام داده و می‌تواند خدمات خود را ارائه دهد و البته در برخی زمینه‌ها نیز نیاز به کمک سایر شرکت‌ها دارد.
ارزانی در پاسخ به این پرسش که آیا بکارگیری قطعه‌ای داخلی برای نخستین‌بار ریسک نخواهد داشت و واحد شما تا چه اندازه قدرت این ریسک‌پذیری را دارد، گفت: شرکت فولاد هرمزگان در نگاه بلندمدت به سمت بومی‌سازی در حرکت است، اما برخی شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه دارای ظرفیت‌های قوی است. این واحد ۸ کوره برای تولید دارد و راحت‌تر می‌تواند روی قطعات جدید آزمایش انجام دهد اما در فولاد هرمزگان ۲ کوره وجود دارد و اگر یک کوره با مشکل روبه‌رو شود، نیمی از ظرفیت تولید شرکت از کار می‌افتد که البته در استفاده از قطعات جدید این موضوع‌ها را نیز باید درنظر گرفت.
وی ادامه داد: آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، همراه با ریسک‌هایی است. درکل تا جایی باید این ریسک را انجام داد که ضربه‌ای به واحد تولیدی وارد نشود. در مسیر بومی‌سازی باید به صورت حساب‌شده پیش رفت، به عبارت دیگر اینگونه نیست که یک واحد تولیدی صفر یا صد و آن‌هم به یکباره بومی‌سازی انجام دهد. برای نمونه اگر یک واحدی قطعه‌ای را بومی‌سازی کند، خرید آن قطعه از خارج کشور را تا حدود ۲۰درصد کاهش می‌دهد. پس از مدتی اگر این آزمون نتیجه داد، ۵۰درصد خرید از خارج را کاهش می‌دهد و درنهایت پس از فرآیندی یک‌ساله و اطمینان از محصول داخلی، خرید خارجی را قطع خواهد کرد و پس از آن نیز نتیجه بومی‌سازی را دوباره در چند مرحله خواهد سنجید.
ارزانی تاکید کرد: اینگونه نیست که به‌صورت ۱۰۰درصد و از همان ابتدا خرید از خارج را قطع کنیم، بنابراین بومی‌سازی در یک فرآیند مدت‌دار و براساس محاسبه و روش خاصی است.

 

ما ریسک بومی‌سازی را می‌پذیریم

همچنین درباره فرآیند بومی‌سازی صنعت فولاد مجید رضاپور، مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پـوشش‌دار تاراز چهارمحال اظهار کرد: باتوجه به شرایط ارزی کشور و درگیری‌های سیاسی در منطقه و در سطح جهان می‌توان اذعان کرد که بومی‌سازی برای صنعت فولاد ایران بدون ریسک است. رضاپور در ادامه خاطرنشان کرد: تا پیش از تحریم‌ها برخی امکانات را در اختیار داشتیم و تامین ارز برای واحدها به‌راحتی انجام می‌شد ولی هم‌اکنون با توجه به محدودیت‌های به‌وجود آمده، ثبت سفارش‌‌ها و تخصیص ارز دچار مشکل است، بنابراین اگر بخواهیم کالایی را وارد کنیم ممکن است دل‌نگرانی‌ها برای ورود آن وجود داشته باشد. تا پیش از این برای ورود کالایی گارانتی داشتیم که درحال‌حاضر به دلیل تحریم‌ها این گارانتی برداشته شد و وارد کردن کالا برای تولیدکنندگان همراه با ریسک بیشتری است تا استفاده از مواد یا قطعاتی که بومی‌سازی شده است.
وی با اشاره به این موضوع که یکی از فرصت‌هایی که تحریم‌ها برای اقتصاد ایجاد کرده. پیش رفتن به سمت بومی‌سازی است، گفت: تولیدکنندگان داخلی باید بر توان داخلی تکیه داشته باشند. البته برخی از آلیاژهای خاص در کشور تولید نمی‌شود که باید آنها را وارد کنیم، اما به صورت کلی تمام امکانات بومی‌سازی صنعت فولاد در داخل موجود است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت شما حاضر است ریسک استفاده از یک قطعه که برای نخستین‌بار در کشور تولید می‌شود را بپذیرد، گفت: ما ریسک بومی‌سازی را می‌پذیریم، چراکه باور داریم بومی‌سازی سبب افزایش توانایی داخلی می‌شود.
رضاپور در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بومی‌سازی در کشور آن است که بانک اطلاعاتی کامل و دقیقی در حوزه بومی‌سازی در صنایع متعدد وجود ندارد. برخی تجهیزات که مورداستفاده صنعت ماست ممکن است در برخی واحدها ساخته شوند که ما از آن اطلاعی نداریم. برای نمونه ممکن است در یک شهر کوچکی یک قطعه‌ای ساخته شود که در جایی ثبت نشده باشد و واحد ما به آن نیازمند باشد.
وی یادآور شد: البته نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی هستند تا این توانمندی‌ها معرفی شوند و در این راستا نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان فرصت‌های ساخت داخلی اواخر تیر نمایشگاهی را برپا می‌کند.
اما موضوع این است که به دلیل بار مالی که این نمایشگاه‌ها به همراه دارند، برخی شرکت‌ها که بنیه مالی قوی ندارند، فرصت حضور نخواهند داشت. از این‌رو پیشنهاد ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی یک نمایشگاه رایگان با حضور شرکت‌های نفت، پتروشیمی و صنایع معدنی و... برگزار کند.
رضاپور در ادامه عنوان کرد: این راهکار می‌تواند به کمک شرکت‌هایی بیاید که توان مالی چندانی ندارند و منافع آن می‌تواند به کل صنعت کشور بازگردد.
وی در پایان یادآور شد: شرکت ما با جست‌وجوی شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی به‌دنبال تامین قطعات خود از طریق بومی‌سازی است. شرکت ما رویه بومی‌سازی را درپیش گرفته و از این موضوع نیز استقبال می‌کند.

عناوین برگزیده