تاریخ: ۲۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۴۵۶۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خلیلی بیان کرد:

بازار سرمایه به رشد ادامه می دهد/ از رفتار هیجانی دوری کنید

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بخشی از اُفت قیمت‌ سهام شرکت‌ها و شاخص بورس به دلیل رفتار هیجانی معامله‌گران است.
بازار سرمایه به رشد ادامه می دهد/ از رفتار هیجانی دوری کنید

به گزارش می متالز، ابراهیم خلیلی با اشاره به روند شاخص گفت: اُفت و خیر قیمت‌ها و شاخص  امری طبیعی و عادی است و نباید این‌گونه انتظار داشت که همواره قیمت‌ها در این بازار روند رو به رشدی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به رشدهای پیاپی قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین رکوردشکنی‌های شاخص بورس، در مقطعی بازار نیاز به اصلاح دارد. بنابراین بخشی از اُفت شاخص و قیمت‌ها در بورس به اصلاح قیمتی باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر پس از افزایش قیمت‌ها در بازار سهام، در مقاطعی سرمایه‌گذاران به بهانه‌های مختلف اقدام به فروش سهام خود و ذخیره و شناسایی سود می‌کنند که بخشی دیگری از فشار فروش در بازار سرمایه در روز گذشته به این موضوع مرتبط است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه دیگر در این زمینه این است که بخش قابل تاملی از فروش‌های بازار مرتبط با رفتار هیجانی است که موجب می شود در نمادهای معاملاتی شاهد فشار فروش باشیم.

خلیلی گفت: توسعه‌یافتگی بازار سرمایه و اقتصاد بدون فرهنگ‌سازی امکانپذیر نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ ارز در اُفت شاخص اثرگذار بوده است، تصریح کرد: در مجموع کاهش نرخ ارز نویدبخش کاهش هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه است، بنابراین کاهش نرخ ارز به تنهایی نمی‌تواند موجب اُفت چشمگیر شاخص و قیمت‌ها شود. ضمن اینکه اثرگذار کاهش نرخ ارز بر تمامی نمادهای معاملاتی یکسان نیست.

وی در پایان اذعان داشت: با توجه به مولفه‌های مختلف از جمله رکود حاکم بر سایر بازارها و نیز بهبود شرایط سیاسی، بدون شک بازار سرمایه در آینده بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خواهد کرد و این بازار دوباره به تعادل و روند رو به رشد خود باز خواهد گشت.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده