تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۱۹۸
کد خبر: ۴۶۶۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گهر زمین؛ الگوی توسعه جهادی و تعهد به مسوولیت اجتماعی؛

شرکت سنگ آهن «گهرزمین» بهره بردار معدنی نمونه استان کرمان در سال 97

می متالز - گهرزمین الگوی توسعه جهادی در بخش معدن است که علاوه بر دارا بودن یکی از بزرگ ترین ظرفیت ها و ذخیره های سنگ آهنی کشور و شتاب بخشیدن به توسعه بخش معدن استان کرمان و کشور، از مسوولیت اجتماعی خود نیز غافل نبوده است چنانکه با مشارکت جدی در توسعه شهرستان منوجان به عنوان معین اقتصادی این شهرستان، اقدامات گسترده ای را برای محرومیت زدایی از این منطقه و توانمندسازی فرزندان و زنان و مردان این دیار آغاز کرده است که شرح آن مجال وسیع تری را می طلبد.
شرکت سنگ آهن «گهرزمین» بهره بردار معدنی نمونه استان کرمان در سال 97

به گزارش می متالز به نقل از اقتصاد کرمان، آنچه در ادامه می آید گزیده ای از دستاوردهای توسعه ای شرکت سنگ آهن گهر زمین است که در بخش معدن استان کرمان تحقق یافته است:

بر اساس این گزارش، کل ذخیره زمین شناسی معدن شماره 3 گهر زمین بر اساس آخرین عملیات اکتشاف تکمیلی انجام شده، حدود 640 میلیون تن برآورد شده است.

اهداف شرکت:

  • استخراج حدود 15 میلیون تن سنگ آهن
  • تولید 10 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن
  • تولید 10 میلیون تن گندله سنگ آهن

فاز یک:

در حال حاضر دو خط کنسانتره هر کدام به ظرفیت 2 میلیون تن در سال در حال بهره برداری است، خط 3 کنسانتره با ظرفیت 2 میلون تن در سال با پیشرفت فیزیکی 48 درصد در حال ساخت می باشد و تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

خط یک گندله سازی با ظرفیت سالانه 5 میلیون تن با پیشرفت فیزیکی 95% در پایان شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد.

فاز دو:

خط 3 و 4 کنسانتره هر کدام با ظرفیت 2 میلیون تن و همچنین خط 2 گندله با ظرفیت 5 میلیون تن در سال در حال مطالعات فنی با رویکرد (بومی سازی) و تولید داخل شروع به ساخت می شود.

بهره برداری

بهره برداری دو خط کنسانتره سنگ آهن هر کدام به ظرفیت دو میلیون تن در سال در فاز اول پروژه کنسانتره سنگ آهن گهر زمین در نظر گرفته شده است. مبلغ کل قرارداد پروژه ساخت که به صورت EPC اجرا شده برابر با 168 میلیون یورو است که در سال 1389 ابلاغ گردیده است. خط یک تولید کنسانتره در تاریخ 14 شهریور 1394 با حضور معاون اول رئیس جمهور جناب آقای دکتر جهانگیری راه اندازی گردید.

همچنین تست عملکرد خط دوم تولید کنسانتره نیز در تاریخ 8 آبان 1395 اجرا گردیده و آماده تحویل به شرکت است. آسیای غلتکی فشار بالا، آسیای گلوله ای، جداکننده های مغناطیسی، سلول های فلوتاسیون، فیلترهای نواری و تیکنر از تجهیزات اصلی این خطوط هستند که علاوه بر آن، تجهیزات انتقال مواد مانند نوار نقاله ها، پمپ ها و لوله ها و بسیاری دیگر از سنسورهای ابزار دقیق در این کارخانه استفاده شده است.

همچنین در طول بهره برداری از خط اول تولید کنسانتره مقدار آب و برق مصرفی برای تولید هر تن کنسانتره به صورت زیر بوده است:

  • مصرف برق در حال حاضر 25 kw/ton 
  • مصرف آب بر اساس قرارداد 460 liter/ton

اهداف:

از آنجایی که مقام معظم رهبری سال 1398 را سال «رونق تولید» نامگذاری نموده است، با مهندسی و برنامه ریزی دقیق به منظور دستیابی به این مهم، بازنگری در بهره برداری، برنامه ریزی مدون، مهندسی مجدد خطوط و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه توسط پرسنل واحد فرآوری ایجاد شد که نتایج ارزشمندی را با توجه به افزایش تولید کنسانتره و همچنین کاهش توقفات به دنبال داشت.

به این منظور، تولید 4 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن سنگ دانه بندی شده هدف گذاری شده است که در این راستا موارد مهمی چون کاهش هزینه های ممکن و نیز اهمیت ویژه صیانت از تجهیزات خطوط فرآوری و سنگ شکن مورد تاکید است.

گزارش عملکرد:

بسیار مفتخریم که اعلام داریم این واحد توانست در سال 97 با تکیه بر دانش روز و تلاش و کوشش شبانه روزی ظرفیت تولید خطوط کنسانتره را به مقدار 10.5% افزایش دهد و با تولید 4427369 تن کنسانتره رکورد تولید سالیانه خود را فتح و به میزان 420149 تن بالاتر از برنامه تولید سالیانه خود قرار گیرد و برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت بزرگ سنگ آهن گهر زمین بیفزاید.

همچنین در نمودار زیر می توان روند رو به افزایش تولید کنسانتره از ابتدای بهره برداری تاکنون و همچنین ثبت رکوردهای ماهیانه شهریور و بهمن سال 1397 به میزان 409709 و 413378 تن را مشاهده کرد.

برنامه های آینده:

همچنین مجموعه فرآوری، برنامه ریزی تولید بیش از 4 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در سال 98 را هدف گذاری نموده است که این امر با لطف خداوند متعال و همچنین تلاش شبانه روزی همکاران در شرکت سنگ آهن گهر زمین محقق خواهد شد.

به صورت تکنیکال افزایش سطح و حجم تولید را از راه ها و روش های زیر می توان محقق نمود. اقدامات جهت افزایش حجم تولید را در یک نوع طبقه بندی به روش های فیزیکی و سخت افزاری و روش های بهبود راندمان و ارتقا بهره وری تقسیم می کنیم. برای هر کدام از این دو نوع رویکرد اقدامات مشخصی را می توان برشمرد.

این اقدامات، راه های ممکن می باشند. برای برگزیدن و اقدام مطابق آنها باید تحلیل ها و بررسی های لازم صورت پذیرد تا روش مناسب برای شرایط و ویژگی های یک شرکت بزرگ چون گهر زمین انتخاب شود.

شایان ذکر است این واحد در راستای تحقق برنامه های تولید حداکثری خود در سال پیش رو جهت بهبود کیفیت و کمیت تولید برنامه ریزی های مدون و رو به جلو انجام داده است که نظر شما را به فهرستی از آن جلب می نماییم:

  • به روز ساختن تجهیزات معدنی جهت استخراج بیشتر
  • تامین قطعات مصرفی بر اساس اولویت
  • ایجاد امکان رصد سیستم کنترلی خطوط و پایش لحظه ای تجهیزات ناحیه خردایش و خطوط کنسانتره توسط مدیریت فرآوری، معاونت بهره برداری و مدیریت عامل شرکت
  • راه اندازی بازرسی ها به صورت مکانیزه جهت کاهش اشتباهات فردی

رکوردهای بخش تولید:

شرکت سنگ آهن گهر زمین تاکنون افتخارات زیادی در بهبود رکورد تولید داشته است. در سال 1396 و در ماه های اردیبهشت و مرداد به این مهم دست یافته است. همچنین در سال 97 نیز توانسته است با رکوردشکنی در ماه های شهریور و بهمن (شهریور 409709 تن و بهمن 413378 تن) برگ زرین دیگری به افتخارات این واحد اضافه کند.

با توجه به اینکه، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از تجهیزات به عنوان دو عاملی که بیشترین تاثیر را در کسب این رکوردها داشتند، به طور قطع در سالی که به نام «رونق تولید» نام گذاری شده است، توجه به فاکتورهای موثر در رکوردهای کسب شده، راه این واحد را در دستیابی به اهداف سالانه خود هموارتر خواهد ساخت.

فعالیت های شاخص امور معدن گهر زمین در سال 97:

  • ثبت رکورد استخراج سنگ آهن و باطله در سال مالی 96 – 97 نسبت به سال قبل: مجموعه امور معدن گهرزمین با همدلی، همیاری و پشتیبانی مدیران ارشد مجموعه توانست در بخش عملیات معدنکاری، میزان 330397 تن سنگ آهن و میزان 22451873 تن خاک و باطله را نسبت به سال مالی دوره قبل (سال مالی 95 – 96) افزایش دهد.
  • ثبت رکورد بیشترین آمار استخراج سنگ آهن در آبان ماه 97 به میزان 1636912 تن طی بازه 9 ماهه اول سال 97
  • ثبت رکورد بیشترین آمار استخراج سنگ آهن در اسفندماه 97 به میزان 2770000 تن

رکوردهای صادرات:

  • در سال 96 تعداد مزایده ها 16 مورد، تعداد کشتی ها 31، حجم تر متریک 1.814.122 تن خشک با ارزش دلاری 133.450.035
  • در سال 97 تعداد مزایده ها 19 مورد، تعداد کشتی 25، حجم تر متریک 1.126.474 تن خشک با ارزش دلاری 93.521.690
  • و در سال 98 تعداد مزایده ها 9 مورد، تعداد کشتی 7، حجم تر متریک 390.588 تن خشک با ارزش دلاری 33.324.318 بوده است.

اقدامات جدید بومی سازی و مهندسی معکوس گهرزمین:

مجموعه بومی سازی و مهندسی معکوس شرکت سنگ آهن گهر زمین، به موازات اقدامات اساسی خود در مباحث خودکفایی و قطع وابستگی در حوزه ساخت مجموعه ها و قطعات مورد نیاز خطوط تولید، با استفاده از روش های طراحی و مهندسی معکوس، حوزه فعالیت مهندسی جدیدی را نیز در طراحی و ساخت تجهیزات ویژه تعمیرات و اورهال ماشین آلات خطوط تولید، با هدف "تسهیل فرآیند"، "بهبود کیفیت"، "افزایش ایمنی" و "کاهش زمان توقف خط" در دستور کار خود قرار داده است.

 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده