تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۴۶۹۰۵
سرویس خبر : محیط زیست
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی:

معدن خواران محیط زیست را بیشتر تخریب می کنند

می متالز - حبیب الله ترشیزیان درباره فعالیت معادن و تخریب محیط زیست بیان کرد: افرادی که فعالیت معدنی غیر مجاز انجام می دهند بیشتر به محیط زیست آسیب می رسانند.
معدن خواران محیط زیست را بیشتر تخریب می کنند

به گزارش می متالز، حبیب الله ترشیزیان، عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد مشهد و رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی درباره توسعه پایدار گفت: حدود ۲۵ سال است که عبارت توسعه پایدار وارد فرهنگ لغت سیاستگزاران جهانی شده است. در واقع یک مفهوم جدید است که به دلیل نگرانی های بشر در خصوص کمبود منابع طبیعی، رشد سریع جمعیت و تخریب شدید محیط زیست در کنفرانس جهانی ریو در سال ۱۹۹۲ مورد پذیرش همه کشورهای جهان قرار گرفت.

او ضمن بیان اینکه توسعه پایدار رعایت عدالت و انصاف در دو بخش میان نسلی و بین نسلی است، یادآور شد: هدف توسعه پایدار ریشه کنی فقر، توزیع عادلانه ثروت و رفاه برای نسل کنونی و حفظ منابع محیط زیست برای نسل های بعدی است که برای رسیدن به این تعادل به یک سازمان حکومتی مناسب در کشورها نیاز است.

ترشیزیان بیان کرد: توسعه پایدار در معدن کاری نیز ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است که از سه اصل محیط زیست، اجتماع و اقتصاد تشکیل شده و همه این اصول باید با هم در تعادل باشند، به هم خوردن هر یک از این موارد مشکل ایجاد می کند.

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی تصریح کرد: معادن دو دسته هستند، یکی معادن مجاز که از روز اول پروانه بهره برداری می گیرند و ملزم به رعایت همه اصول هستند، پیشاپیش برای تخریبی که به محیط زیست وارد می کنند نیز مبالغی را به حساب دولت تحت عنوان حقوق دولتی پرداخت می کنند تا مقداری از آن صرف آبادی منابع طبیعی منطقه شود؛ مشکل ما بیشتر معادن غیر مجاز هستند. این افراد معدن خوار هستند، مراحل قانونی را طی نمی کنند و بیشتر باعث تخریب محیط زیست در مقیاس کلان می شوند.

او خاطرنشان کرد: همه فعالیت های انسانی باطله تولید می کنند، معدن کاری نیز مستثنی از این مسئله نیست. باطله معدنی حاوی ماده ای است که دارای عناصر اقتصادی نیست یا ارزش آن بسیار کم است که بخشی از آنها بی خطر هستند و حتی می شود در کشاورزی و ساخت و ساز از آنها استفاده کرد اما بخش دیگری از باطله های معدنی خطرناک و دارای موادی سمی هستند که باید حتما به صورت علمی دفن شوند. اگر معدنی تحت نظر وزارت صمت، معدن کاری کند و مسئول فنی بر آن نظارت داشته باشد این خطرات و مشکلات به حداقل می رسد.

ترشیزیان در پایان یادآور شد: در استان خراسان با تعداد زیادی از معادن شن و ماسه که به حریم تاریخی توس و بیشتر از آن تجاوز کردند برخورد انجام می شود و دادستانی نیز جلساتی برگزار کرده است.

عناوین برگزیده