تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۴۷۲۶۷
سرویس خبر : محیط زیست

اعتراض به فعالیت یک معدن در منطقه حفاظت شده

می متالز - فعالیت یک معدن در کوه بِیرَمی در شهرستان دشتی بوشهر با مجوزی که هنوز نحوه دریافت آن محل بحث است، تبدیل به نگرانی و دغدغه مردم استان بوشهر شده است.
اعتراض به فعالیت یک معدن در منطقه حفاظت شده

به گزارش می متالز، در چند هفته گذشته برای توقف فعالیت معدن سنگ مرمریت، پویش نجات منطقه حفاظت شده کوه بیرمی شکل گرفته و دوستداران محیط‌زیست و منابع طبیعی، لغو مجوز فعالیت این معدن را خواستار شده‌اند.

 

جلوگیری از ادامه جاده‌سازی

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در این باره می‌گوید: بهره‌برداری از معدن مرمریت اصلا آغاز نشده بود و اکنون نیز به دستور مقامات استان، به ویژه استاندار و فرماندار بوشهر متوقف شده است.
وی با اشاره به نحوه شروع به کار معدن مرمریت در دشتی عنوان کرد: در سال ۹۷ برای یک بهره‌بردار معدن، مجوزی با عنوان معدن سنگ مرمریت دشتی صادر شده که به محض اطلاع از صدور چنین مجوزی، اعتراض خود را اعلام و پیش از آغاز فعالیت این معدن در منطقه، پیگیری‌های حقوقی و اداری را در استان شروع کردیم.
وی ادامه داد: در پیگیری‌های حقوقی بر اساس شیوه‌نامه حل اختلاف سازمان‌های اجرایی، موضوع را در شورای حل اختلاف سازمان‌ها در استانداری مطرح کردیم و به طور موقت ابطال مجوز را مستند کرده‌ایم تا پس از رسیدگی، ابطال مجوز را نهایی کنیم.
قلی‌نژاد اضافه کرد: در این فاصله، کارگروه حل اختلاف مصوب کرد تا زمان وصول نقشه‌ها و بازدیدها و بررسی‌ها نباید هیچ فعالیتی در منطقه انجام شود اما پیمانکار بهره‌بردار به استناد مجوزی که در دست داشت، شروع به جاده‌سازی برای دسترسی به منطقه کرد.
مدیرکل محیط‌زیست بوشهر خاطرنشان کرد: با تلاش دوستداران محیط‌زیست و پیگیری‌های محیط‌زیست بوشهر و همچنین حضور محیط‌بان‌ها، از ادامه جاده‌سازی در منطقه جلوگیری کردیم. درحال‌حاضر با دستور مقامات، کار تا تعیین تکلیف و بررسی مجوز به دلیل جلوگیری از تخریب در منطقه متوقف شده است.

 

بدون استعلام

براساس این گزارش نکته حائز اهمیت در صدور مجوز معدن سنگ مرمریت دشتی، این است که خلاف ماده ۲۴ قانون معادن هیچ‌گونه استعلامی از سازمان محیط‌زیست نشده و این مجوز بدون استعلام از محیط‌زیست و تعیین وضعیت منطقه حفاظت شده، صادر شده است.
 قلی‌نژاد ادامه داد: اعتراض ما درحال‌حاضر این است که اگر این معدن جدید است باید استعلام شود و مطالعات زیست‌محیطی آن انجام شود و اگر معدن قدیمی است، باز هم بر اساس قانون معادن باید از سازمان محیط‌زیست استعلام شود، موضوع بررسی شود و اگر خطری برای منطقه و سایر کاربری‌ها از جمله گردشگری، منابع آب، موضوع جانوران و حیات وحش و گیاهان نداشته باشد، مجوز زیست‌محیطی این معدن صادر شود.
 وی یادآور شد: اداره کل صنعت و معدن ادعا کرده که معدن قدیمی است و پیش از تبدیل بیرمی به منطقه حفاظت شده، مجوز داشته است.

 

درخواست ابطال مجوز

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر از مخالفت با فعالیت معدن در منطقه بیرمی می‌گوید. او معتقد است که فعالیت معدن مرمریت خسارت‌های زیاد در پی دارد و منطقه بیرمی نیز جزو مناطق حساس است.
قلی‌نژاد می‌گوید: خواسته ما این است که مجوز ابطال شود و اگر همچنان متقاضی فعالیت در محدوده بیرمی هستند باید بر اساس روال قانونی ما، استعلام از محیط‌زیست و مطالعات زیست‌محیطی انجام شود.
اگر در مطالعات و بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که آثار تخریبی بر منطقه دارد، از سوی محیط‌زیست مخالفت خواهد شد. قلی‌نژاد افزود: در نهایت مقرر شده که اعضای کارگروه تعاملات بین صنعت و محیط‌زیست از تهران، از منطقه بازدید کنند و همچنین جلسه‌ای برای تعیین تکلیف مجوز معدن مرمریت در استان تشکیل شود.
وی درباره آلودگی‌های ناشی از فعالیت این معدن و تخریب کوه بیرمی گفت: معادن فقط در مناطق حفاظت شده‌ای همچون پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی به طور کامل دارای ممنوعیت فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در پناهگاه حیات وحش، احداث معدن به طور ۱۰۰ درصد ممنوع نیست و قانون می‌گوید برای فعالیت معدن در محدوده تحت حفاظت باید بررسی‌های کارشناسی و مطالعات زیست‌محیطی انجام شود تا آثار آلودگی صوتی، اثر بر گونه‌های جانوری-گیاهی و اثر بر منابع آب مشخص شود و اگر در بررسی‌ها مشخص شود که وجود این معدن آثار منفی بر منطقه دارد، مخالفت خواهد شد و از فعالیت معدن در آن منطقه حفاظت شده جلوگیری می‌شود.
قلی‌نژاد بیان می‌کند درحال‌حاضر مطالعات و بررسی‌های اولیه محیط‌زیست نشان می‌دهد بیرمی از مناطق حساس است، به همین دلیل اداره کل محیط‌زیست بوشهر، هم در زمینه قضایی و هم در پیگیری‌های اداری این مسئله وارد شده است.
وی در توضیح آثار فعالیت معدنی بر چشمه‌هایی که در مسیر این معدن جاری هستند، گفت: به دلیل اهمیت منابع آبی در آن مناطق، در صورت استعلام باید تاییدیه آب منطقه‌ای گرفته شود.
 متولی اصلی چشمه‌ها و منابع آبی، شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو است. انتظار ما این است که سایر سازمان‌های متولی در زمینه آب و فاضلاب، آب شرب و منابع آبی، اظهارنظرهای کارشناسی خود درباره این قضیه را مطرح کنند.
 منطقه یا کوه بیرمی در سال ۱۳۹۴ پس از استعلام از سازمان‌های متولی در شورای‌عالی محیط‌زیست به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده تصویب شده است.

عناوین برگزیده