تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۴۷۷۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش تورم ناشی از هیجان، محتمل‌ترین تاثیر حذف ۴ صفر از پول ملی

می متالز - محتمل ترین و سریع ترین اثر حذف صفر از پول ملی، افزایش تورم ناشی از هیجانات روانی است. با افزایش تورم جذابیت اسمی بازار سهام افزایش خواهد یافت.
افزایش تورم ناشی از هیجان، محتمل‌ترین تاثیر حذف ۴ صفر از پول ملی

به گزارش می متالز، حذف ۴ صفر از واحد پول ملی در حالی رسما کلید خورده که هنوز آثار آن بر اقتصاد و بازار سرمایه مبهم است.

عبداله رحیم لوی بنیس کارشناس بازارهای مالی در خصوص تاثیر حذف ۴ صفر از پول ملی بر بازار سرمایه بیان کرد: محتمل ترین و سریع ترین اثر حذف صفر از پول ملی، افزایش تورم ناشی از هیجانات روانی است. با افزایش تورم جذابیت اسمی بازار سهام افزایش خواهد یافت.

وی افزود: چنانچه دولت حذف صفر را (ناگزیر)با محدودیت دلالی در بازار ارز و حذف تقاضای سفته گری در بازار مسکن همراه کند، حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه ناگزیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی، به صورت روانی ارزندگی برخی سهام را موجب خواهد شد. برای امکان انجام معامله در مورد سهام زیر یک هزار ریال، احتمالا توقف این نمادها، تبدیل چند سهم به یک سهم، افزایش سرمایه بدون انتشار سهم جدید می تواند راهکارهای قابل بررسی باشد. در مورد سودهای اندک تقسیمی شرکت ها نیز، به نظر تعیین کف (تعداد) سهامداری می تواند راهگشا باشد.

این کارشناس بازارهای مالی در مورد تجربه حذف صفر از پول ملی در سایر کشورها گفت: در سال ٢٠٠٦دولت آذربایجان با حذف دو صفر از واحد پول خود، منات جدید(هر یک منات جدید معادل یکصد منات فدیم) را روانه بازار نمود. توفیقی بود که این دگرگونی پولی را از نزدیک در شهر باکو تجربه کنم. آنچه آن روزها دیدم، دشواری محاسبه قیمت اجناس و خدمات بر مبنای منات حدید و تبدیل محاسبه ای دو واحد پولی، ابهام، سردرگمی مردم و کسبه و نهایتا تورمی که به صورت روانی (ناشی از مواجهه با پول قوی ) و همچنین گرد کردن ارقام بود.

رحیم لوی اضافه کرد: حذف صفر از واحد پول ملی، در کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، مکریک، ترکیه و...نیز در دوره هایی(عمدتا تورم ناشی از تلاطمات قیمت نفت)تجربه شده و اهدافی چون ، مهار تورم، رفع مشکلات محاسباتی در داده های آماری، اقتصادی و امور حسابداری ، ایجاد آثار روانی در جامعه و اعاده اعتبار پول ملی دنبال نمودند. دولت آرژانتین در سال ١٩٩٢، ضمن محدود ساختن رشد پایه پولی و هموار سازی مسیر تجارت آزاد، آزاد سازی تجارت ، مقررات زدایی و خصوصی سازی را همرمان با اعدافی چون کاهش تورم و رشد تولید ناخالص ملی،چهار صفراز واحد پول ملی خود را حذف نمود. دولت ترکیه نیز در حذف صفر از واخد پول ملی ، اهداف مشابهی را دنبال می کرد.

وی در خاتمه گفت: بی تردید حذف صفر ، بایستی گام نهایی برنامه ای اقتصادی باشد که در برنامه گام هایی نظیر مهار تورم و تثبیت آن حداقل برای دوره ای سه ساله، ایجاد تنوع درآمدهای ملی، رونق بخش واقعی اقتصاد، کاهش حضور دولت در اقتصاد، ایجاد شفافیت و مقررات زدایی، توسعه تعاملات و تحارت بین المللی، کنترل نقدینگی و رسد پایه پولی و ...باشد. بدیهی است بدون اجرای چنین برنامه جامعی، صحبت از حذف صفر از واحد پولی، صرفا به مغهوم عوام فریبی و گامی اساسی در تعمیق دشواری های حاکم بر اقتصاد کشور خواهد بود.

عناوین برگزیده