تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۴۸۶۹۱
سرویس خبر : زمین شناسی

بزرگداشت شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دامنه دماوند همیشه استوار

می‌متالز - شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان با حضور علیرضا شهیدی رئیس این سازمان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از معاونان و مدیران وی و منتخبی از کوهنوردان در دامنه دماوند همیشه استوار برگزار شد.
بزرگداشت شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دامنه دماوند همیشه استوار

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان با بیان این‌که این سازمان در سال 1341 با پیشنهاد وزارت صنایع و معادن وقت و با همکاری سازمان ملل تاسیس شد، تصریح کرد: با همت و کوشش سازمان صنایع و معادن، قانون تاسیس سازمان در  مرداد ماه سال  1338 از تصویب مجلس‌های ملی و سنا گذشت و سازمان زمین‌شناسی کشور رسما کار خود را از سال 1341 آغاز کرد.

علیرضا شهیدی درباره علت قوت گرفتن فکر نیاز به وجود سازمان زمین‌شناسی گفت: به دلیل این که پیش از آغاز کار سازمان  بیشتر بررسی‌های زمین‌شناسی به وسیله شرکت ملی نفت و دیگر شرکت‌ها برای کشف و استخراج نفت و گاز انجام می‌شد که بر همین اساس نیاز به مطالعات سیستماتیک زمین‌شناسی و اکتشاف معادن و همچنین تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی بیش از پیش احساس می‌شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به مجوز تاسیس سازمان زمین‌شناسی کشور براساس یک اساسنامه 8 ماده‌ای تاکید کرد: شورایی به نام شورایعالی زمین‌شناسی مرکب از نمایندگان دانشگاه تهران، شرکت ملی نفت ایران، سازمان برنامه و وزارت صنایع و معادن تشکیل شد که بر اساس مهم‌ترین بند آن رئیس سازمان از بین کارشناسان با تجربه معدن یا زمین‌شناسی به مدت سه سال منصوب می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آتشفشان دماوند به عنوان یک سمبل برای ما زمین‌شناسان است و حتی در گذشته نشان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز نمایی از آتشفشان دماوند بود.

شهیدی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از گذشته مطالعات گسترده‌ای روی دماوند انجام داده، افزود: سال 1387 مهندس فرهاد وحدتی دانشمند نقشه یک‌صدهزارم دماوند را تهیه کرد و در حال حاضر نیز نقشه یک بیست‌وپنج‌هزارم قله دماوند در مناطق رینه و چاچال توسط دکتر جلیل قلمقاش و دکتر حمیده رشید در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال تهیه است.

وی با اشاره به این‌که قله دماوند یکی از بلندترین قله‌های آتشفشانی خاورمیانه با 5هزار و 671 متر ارتفاع از سطح دریا است، خاطرنشان کرد:  از نظر زمین‌شناسی نخستین فوران‌های آتشفشان دماوند به حدود 2 میلیون سال قبل و به طور دقیق به 1.87 میلیون سال قبل بازمی‌گردد و آخرین فوران آن نیز حدود 7 هزار و 300 سال گذشته روی داده است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آتشفشان‌هایی که بازده زمانی تا 10 هزار داشته باشند به عنوان آتشفشان‌های فعال محسوب می‌شوند که احتمال فعال شدن مجدد آنها وجود دارد که خوشبختانه دماوند جزو آتشفشان‌های فعال محسوب نمی‌شود.

شهیدی با بیان این‌که مدت زمان طولانی از آخرین فوران آتشفشان دماوند گذشته، افزود: آنچه در حال حاضر مشاهده می‌شود خروج بخار آب، چشمه‌های آب گرم و گازهای فومرولی از اطراف آن است که همه این شواهد نشان از نیمه فعال بودن این آتشفشان دارد.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به وقوع سیل سال گذشته در اطراف دماوند گفت: برخی بروز سیل را نشان از فعال شدن مجدد آتشفشان دماوند توصیف کردند که پس مطالعات انجام شده از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دلیل بروز این پدیده گرم شدن کلی دمای هوای کشور و ذوب شدن یخچال‌های دائمی اطراف دماوند عنوان شد.

همچنین دکتر منوچهر قرشی پیشکسوت زمین‌شناسی ایران و مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم صعود به آتشفشان دماوند به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان با بیان این‌که از این 60 سال 53 سال را در سازمان حضور داشته گفت: در بدو ورود به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال 1346 به مطالعات زمین‌شناسی در این سازمان پرداختم.

این کارشناس ارشد زمین‌شناسی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از ابتدا با همکاری سازمان ملل و کارشناسان ایرانی تاسیس شد، گفت: بسیاری از نقشه‌های زمین‌شناسی طی مبادله با دانشگاه‌های سوئیس و فرانسه تهیه شد و بسیاری از متخصصان و کارشناسان خارجی از جمله پروفسور آلن باخ به مطالعه در مناطق البرز و به خصوص دماوند و تهیه نقشه زمین‌شناسی یکصدهزارم برای نخستین بار پرداختند.

در ادامه مهندس علی جلالی کارشناس معاونت زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که سرپرستی گروه صعودکننده به دماوند به عهده دارد نیز گفت: تیم صعودکننده  طی روزهای 14 و 15 مرداد از جبهه جنوبی به قله دماوند صعود خواهند کرد.

به گفته وی، گروه انتخابی صعودکننده بامداد روز 14مرداد از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به سمت قرارگاه پلور حرکت خواهند کرد و پس از ثبت اسامی نفرات در دفتر قرارگاه فدراسیون کوهنوردی پلور به محل پارکینگ مسجد صاحب‌الزمان (ارتفاع سه هزار متری) و آغاز مسیر کوهپیمایی خواهند رفت.

گفتنی‌ست، نفرات این گروه پس از یک شب اقامت در محل پناهگاه بارگاه سوم، بامداد روز سه شنبه 15 مرداد پناهگاه را به قصد صعود قله آتشفشانی دماوند ترک خواهند کرد و در صورتیکه شرایط جوی مساعد باشد و مشکل خاصی ایجاد نشود حوالی ساعت 12 پرچم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را بر فراز قله به اهتزار در خواهند آورد و با بازگشت گروه در پایان همان روز برنامه صعود به اتمام خواهد رسید.

عناوین برگزیده