تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۴۹۵۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ناآرامی‌های هنگ کنگ باعث ریزش بازارهای آسیا شد

می متالز - نا آرامی های هنگ کنگ و سقوط ارزش پزو، پول ملی آرژانتین، موجب افت بازارهای آسیایی در روز سه شنبه شد. در حالی که، بازار اوراق بدهی، طلا و ین ژاپن با استقبال زیادی روبرو شدند.
ناآرامی‌های هنگ کنگ باعث ریزش بازارهای آسیا شد

به گزارش می متالز، شاخص آسیا پاسفیک به جز ژاپن یک درصد افت کرد. سهام چین نیز یک درصد عقب نشست. در هنگ کنگ، که تظاهرات خیابانی برای هفته ها در جریان است، شاخص بازار اصلی سهام ۱.۷ درصد ریزش داشت و به پایین ترین سطح در هفت ماه گذشته رسید.

کیوشی ایشیگانه، از مدیران شرکت مدیریت دارایی میتسوبیشی یو اف جی ککوزاس، به رویترز گفت که تظاهرات هنگ کنگ اثرات مخربی روی بازار سهام گذاشته است. بازار هنگ کنگ پیش از این نیز وضعیت چندان به سامانی نداشت زیرا سرمایه گذاران نگران بودند که جنگ های تجاری موجب رکود اقتصادی در آن شهر شود.

فرودگاه هنگ کنگ، که پرازدحام ترین فرودگاه باری جهان به شمار می آید، روز سه شنبه بازگشایی شد. تظاهرکنندگان روز قبل از آن موفق شده بودند آن فرودگاه را به تعطیلی بکشانند. تظاهرات خیابانی روز به روز وخیم تر می شود و اوضاع هنگ کنگ پس از هفته ها ناآرامی حالا وارد مراحل جدیدی از بحران شده است.

اعتراضات به دلیل لایحه ای است که بر اساس آن هنگ کنگ باید متهمان را به چین مسترد کند. معترضین خواهان تغییر دولت و کاهش تسلط چین بر هنگ کنگ شده اند.  

نیکی ژاپن در این میان ۱.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و بیشترین ریزش هفته اخیر بازار سهام ژاپن را به ثبت رساندند.

در معاملات ابتدای روز در اروپا، شاخص آتی یورو استاکس تقریبا بی تغییر باقی ماند. شاخص آتی سهام آمریکا ۰.۲۳ درصد بالاتر در آسیا معامله شدند ولی اثر این معاملات آن قدر نبود که بتواند بازارهای آسیا را مثبت کند.  

در سنگاپور نیز ریزش سهام حدود ۱.۱ درصد مخابره شد که این میزان از ششم ژوئن، که دولت پیش بینی های خود از رشد اقتصادی را کاهش داد بود، بی سابقه است. رشد اقتصادی سنگاپور، که مرکز تجارت جهان است، برای سرمایه گذاران بسیار اهمیت دارد زیرا رکود اقتصادی در سنگاپور می تواند نشان از شروع یک رکود بزرگ در جهان باشد.

روز دوشنبه وال استریت نیز با فشار فروش زیادی روبرو شد تا جایی که شاخص اس اند پی حدود ۱.۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

جو روانی بازار آمریکا به دلیل افزایش تنش تجاری بین واشنگتن و پکن منفی است و سرمایه گذاران چشم اندازی برای رسیدن به یک توافق تجاری جامع نمی بینند. وضعیت بازارهای آمریکا پس از آنکه تظاهرکنندگان در هنگ کنگ توانستند فرودگاه اصلی آن شهر را به تعطیلی بکشانند بیشتر شد.

در سوی دیگر، ریزش ارزش پول ملی آرژانتین نیز بر فشار فروش در بازارها افزوده است. افت ارزش پزو بعد از آن روی داد که رئیس جمهور وقت آن کشور با انتقادات زیادی در طول کمپین ریاست جمهوری جدید خود روبرو شد. حالا بیم آن می رود که سیاست های انقباضی دوباره به کار گرفته شوند و اقتصاد آن کشور بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد.

عناوین برگزیده