تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۵۲۶۱۹
سرویس خبر : زمین شناسی

همزمان با هفته دولت پروژه لرزه‌نگاری منطقه فرورانش مکران پایان یافت

می‌متالز - با همکاری پژوهشکده علوم‌زمین این سازمان و انستیتو زمین‌شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین و با همت متخصصان دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی پروژه لرزه‌نگاری منطقه فرو رانش مکران انجام شد.
همزمان با هفته دولت پروژه لرزه‌نگاری منطقه فرورانش مکران پایان یافت

به گزارش می‌متالز، به منظور انجام این پروژه که به بررسی ساختار پوسته اقیانوسی و قاره‌ای در منطقه فرورانش مکران می‌پردازد، 8 دستگاه BB-OBS Broad Band Ocean Botton Seismometr  متعلق به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بستر دریای عمان نصب شد.

این دستگاه‌ها به صورت خطی و عمود بر منطقه فرورانش مکران در دریای عمان از عمق 500 متری با فاصله 12 کیلومتر تا عمق 3300 متری نصب شد و پس از 6 ماه ثبت اطلاعات دقیق و لحظه‌ای از اعماق زیر بستر دریای عمان توسط لرزه‌نگارها و با وجود  شرایط جوی نامساعد که همراه با دریای نسبتا متلاطم بود، کار برداشت و خارج کردن لرزه‌نگارها از آب دریا با تلاش کارشناس دفتر بررسی زمین‌شناسی دریایی و کارشناسان چینی با موفقیت انجام شد.

شایان ذکر است؛ از استخراج و تحلیل داده‌های ثبت شده توسط این لرزه‌نگارها، اطلاعات ارزشمندی از وضعیت فرورانش مکران و زلزله‌های اخیر در جنوب شرق ایران و نیز ارزیابی پتانسیل سونامی‌خیزی نواحی ساحلی جنوب شرقی ایران در اختیار زمین‌شناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار خواهد گرفت.

عناوین برگزیده