تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۵۲۷۰۸
سرویس خبر : زمین شناسی

تمرکز سازمان‌های زمین‌شناسی و نقشه‌برداری بر مخاطرات طبیعی کشور

می‌متالز - رؤسای سازمان‌ زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی و سازمان نقشه‌برداری کشور پیش از ظهر امروز دوشنبه طی نشستی درباره زمینه‌های همکاری‌های مختلف در بخش مخاطرات زمین‌شناسی به خصوص در حوزه پدیده فرونشست در کشور به تبادل‎ اطلاعات و دستاوردهای دوجانبه پرداختند.
تمرکز سازمان‌های زمین‌شناسی و نقشه‌برداری بر مخاطرات طبیعی کشور

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بر لزوم تقویت همکاری‌های این دو سازمان در زمینه پدیده  فرونشست، زمین‌لغزش، GPS  و پروژه‌های دیگری که ماهیت مشترک با سایر فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری کشور دارند، تأکید کرد.

به گفته دکتر علیرضا شهیدی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین در بخش اکتشاف مواد معدنی، مطالعات ژئوفیزیک زمینی، ژئوفیزیک هوایی جهت شناسایی پتانسیل‌های معدنی پنهان، ژئوفیزیک دریایی به کمک شناور جهت انجام مطالعات زمین‌شناسی دریایی، پیش‌نشانگرهای زمینلرزه، مطالعات آتشفشان دماوند، دقیق‌سازی گسل‌های کلان‌ شهرهای کشور، ریزگردها و شناسایی منشا گردوغبار و آلودگی‌های تهران نیز فعالیت می‌کند.

همچنین رئیس سازمان نقشه‌برداری نیز تلفیق اطلاعات موجود در اطلس‌های فرونشست تهیه شده از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور و‌ اطلاعات تولید شده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این حوزه را یک اقدام بسیار مفید و تأثیرگذار برای تدوین نقشه پهنه خطر در کشور عنوان کرد.

دکتر مسعود شفیعی با بیان این‌که چارچوب وظایف سازمان نقشه‌برداری کشور در بخش فرونشست کاملا مشخص است، گفت: این سازمان وظیفه اندازه‌گیری تغییرات هندسی پوسته سطحی زمین را به عهده دارد و از سال‌های دور به کمک روش‌های ترازیابی این مطالعات را انجام داده و در حال حاضر با فناوری‌های نوین به پایش‌های ارتفاعی سطح زمین می‌پردازد.

وی به توسعه همکاری‌ها و ارتباطات دو سازمان در بخش فعالیت‌های مشترک به منظور جلوگیری از موازی‌کاری تاکید کرد و افزود: دو سازمان در حوزه‌های مطالعات فرونشست و پیش‌نشانگرهای زلزله، توسعه سامانه اطلاعات مکانی کشور و مطالعات کارتوگرافی قادر به توسعه همکاری‌ها هستند.

در ادامه در این نشست دکتر رضا شهبازی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان‌ زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین به ارائه دستاوردهای مطالعاتی سازمان متبوع خود در بخش مخاطرات طبیعی به خصوص فرونشست پرداخت.

شایان ذکر است؛ روسای دو سازمان خواستار بازنگری در تفاهم‌نامه‌های پیشین، ایجاد کارگروه‎‌های تخصصی جهت توسعه همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک، برگزاری نشست، نمایشگاه و‌کارگاه‌های مشترک در راستای رشد همکاری‌های مؤثر شدند.

بر اساس این گزارش، در این نشست علاوه بر روسای سازمان نقشه‌برداری کشور و ‌سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور جمعی از مدیران و کارشناسان دو طرف نیز حضور داشتند.

عناوین برگزیده