تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۵۲۸۵۳
سرویس خبر : زمین شناسی

معارضان بومی، موانع جذب بخش خصوصی در اکتشاف

می متالز - قوانین خوبی در زمینه معارضان بومی وجود دارد اما اجرایی نمی‌شوند و مسئولان ذی‌ربط هیچ‌گونه اقدام عاجلی در برطرف کردن مشکلات مکتشفان انجام نمی‌دهند.
معارضان بومی، موانع جذب بخش خصوصی در اکتشاف

به گزارش می متالز، جلوگیری از عملیات اکتشافی برای بخش خصوصی، هم پرهزینه و هم بسیار وقتگیر است و توان علمی و اجرایی متخصصان اکتشاف صرف برطرف کردن این مشکلات می‌شود.
به‌طور معمول نخستین پیشگامان معدن، مکتشفان هستند و به محض ورود اکیپ کارشناسی، معارضان رخ‌نمایی می‌کنند یا می‌گذارند کمی کار پیش رود سپس با سهم‌خواهی یا موارد مالی، خود را مالک می‌دانند و در کار و عملیات اکتشافی ممانعت به عمل می‌آورند که به طور معمول، پاسخ‌های قانونی و اسناد و مدارک مستند، کارساز نیستند.
به‌طور معمول مسوولان اعم از دهیاران، بخشداران و فرمانداران و از جمله نیروی انتظامی و قاضی‌‌ها به دلیل به‌وجود نیامدن تنش در منطقه به قانون نپرداخته‌اند و این مکتشف است که باید با پیگیری فراوان به نتایجی دست یابد یا به سهم‌خواهی معارضان تن دهد.
معارضان و مدیران نمی‌دانند که یک فرد به‌عنوان سرمایه‌گذار پرریسک وارد منطقه شده و در آینده اگر ذخیره‌ای کشف شود باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه خواهد شد.
 در قانون آمده است که اگر مکتشفی دارای پروانه اکتشاف باشد، هر نهاد و فردی که معارض باشد، نیروی انتظامی موظف است معارضان را دستگیر و بدون حکم قاضی به زندان راهی کند.
با این حال تاکنون مراجعه‌های مکرر به مراجع قضایی نشده است.
از طرفی در قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها به صراحت آمده است بخشی از عوارض دولتی باید صرف عمران و آبادانی روستایی شود که معادن در آن واقع شده‌اند اما متاسفانه این مقررات در کمتر استانی اجرا می‌شود. سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها هم فقط به نامه‌نگاری اکتفا می‌کنند.
نیروی انتظامی هم گرهی را باز نمی‌کند که این امر منجر به شکایت به دادگاه و توقف چندین ماهه عملیات اکتشافی و صرف مبالغی می‌شود. به شخصه چندین بار مشاهده کردم که با اسلحه، چماق و تهدید به مرگ خواستند از محل اکتشاف دور شویم و پس از مراجعه به نیروی انتظامی ماه‌ها طول کشید تا برخورد جدی با معارضان شود.
برای بهبود در شرایط ایجاد شده با وجود معارضان بومی باید اطلاع‌رسانی عمومی در صدا و سیما، نشریه‌ها و خبرگزاری‌ها شود و آموزش‌های لازم و نحوه برخورد با معارضان به کارمندهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، قاضی‌ها و مسوولان حکومتی تا شوراها داده شود تا هیچ مانعی برای مکتشفان ایجاد نشود. با افراد سودجو نیز برخورد و اخبار آن در منطقه پخش شود.
 باید از مکتشفان در این موارد حمایت کافی شود تا پولی که باید در بخش اکتشاف هزینه شود برای موارد بی‌ربط هزینه نشود. بهتر است فرمانداران و بخشداران برای بهبود وضعیت اقتصادی منطقه از مکتشفان حمایت قانونی کنند.
 زمانی که کسی پروانه اکتشاف گرفته یعنی تمام موارد قانونی را برای دریافت چنین پروانه‌ای طی کرده و باید به مراحل بعدی از جمله اکتشاف بپردازد.
راهکار کلی، اجرای قوانین و ایجاد فضای بدون معارض برای مکتشفان است.

سید احمد مشکانی / مدیر گروه زرمش

عناوین برگزیده