تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۵۲۸۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط یک کارگزاری اعلام کرد:

پیش بینی ۱۰ صنعت و شاخص + معرفی ۳۵ سهم مستعد/ اثر تغییر قوانین بازار پایه

می متالز - یک کارگزاری با تکیه بر آخرین متغیرهای موثر و اجرای قوانین بازار پایه، وضعیت ۱۰ صنعت و شاخص را پیش بینی و ۳۵ سهم مستعد صعودی اما آرام را پیش بینی کرد.
پیش بینی ۱۰ صنعت و شاخص + معرفی ۳۵ سهم مستعد/ اثر تغییر قوانین بازار پایه

به گزارش می متالز، در حالی هفته دوم شهریور با شاخص 278 هزار و 674 واحدی شاخص شروع می شود که کارگزاری آبان درباره شرایط روزهای گذشته و پیش بینی آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته  روندی صعودی و البته پر نوسان داشت و افت دلار در کنار سردرگمی جهانی ها، تغییرات قوانین بازار پایه و البته گزارش های عملکرد مرداد از مهمترین تحولات بودند.

گزارش های عملکردی توانست نمادهای بزرگ را که مدت ها در روند خنثی بودند به حرکت نسبی درآورد و همین موضع رشد قابل توجه شاخص را در پی داشت اما در بازارهای جهانی همچنان نوسان محدود در جریان است و تغییرات خاص و البته انگیزه جدی برای پیشگیری روند صعود ندارند. امریکا و چین خبر از احتمال توقف مذاکرات داده اند و همین موضوع ابهامات بازارها را نیز افزایش داده و البته رشد شاخص دلار فشار را بر طلا و سایر بازارهای کالایی افزوده است.

در بازار داخلی، ارز که افتی آرام را در پی گرفته بود با واکنش های داخلی در رابطه با دیدارهای اخیر و احتمال از سرگیری مذاکرات، رشد نسبی را از سر گرفت و البته همچنان نشانه ای از روند صعودی قوی ندارد.

در بازار سهام نیز گزارش ها ماه گذشته نمادهای بزرگ حاکی از ادامه وضعیت مطلوب فروش است و همین موضوع نیز مورد توجه بازار قرار گرفت و همچنان نمادهای گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فراورده های نفتی و برخی معدنی ها می توانند مورد توجه باشند.

نمادهایی هم چون "پارسان، تاپیکو، جم، جم_پیلن، کگل، ساینا، وپترو، شپاکسا، شگل، شکلر، شپنا، شتران، شبندر، شبریز، کگل، کنور، کچاد، فولاد، ذوب، فرآور، وتوکا، فنوال، فملی" می توانند در روند صعودی آرام قرار داشته باشند و البته نزدیکی به ارائه گزارش های 6 ماهه نیز می تواند نقش حمایتی برای این گروه ها داشته باشد.  

در دیگر گروه ها، بانکی ها می تواند با نمادهایی همچون "دی، وپست و وپارس" هیجان بیشتری را به بازار القا کند و به نظر می رسد "وپاسار" در هفته پیش رو سطوح 2000 ریالی را نیز لمس کند و "وتجارت و وبصادر" نیز می توانند در مسیر رشد آرام قرار داشته باشند.

اما خودرویی ها که شانس نسبتا زیادی را برای جذب نقدینگی خروجی از بازار پایه خواهند داشت در کنار وضعیت جذاب نموداری می توانند هفته مناسبی را داشته باشند. "خودرو، خپارس و خزامیا" از نمادهای مستعد خودروساز هستند و در قطعه سازها نیز مطابق معمول انتظار معاملاتی پرحرارت وجود خواهد داشت.

در دیگر گروه ها به نظر می رسد تک سهم هایی در انبوه سازها، سیمانی ها و کاشی  و سرامیک همچنان توانایی رشد داشته باشند.

در رایانه ای ها، "رکیش، مرقام، رتاپ و سپ" مستعد رشد خواهند بود و در دیگر گروه ها نیز به نظر روند تک نمادها همچنان مثبت خواهد ماند.

به صورت کلی، شاخص بورس به محدوده مقاومتی سرسخت در محدوده 290-280 واحدی نزدیک می شود و در این میان حرکت نمادهای بزرگ می تواند بازار را در عبور از این چالش یاری کند و البته این مهم نیازمند وجود انگیزه ای قوی خواهد بود. حرکت نقدینگی به سمت این نمادها و گروه ها هرچند در هفته قبل تا حدودی محسوس بود اما به منظور ادامه این روند باید به دنبال محرک هایی موثر بود و در غیر این صورت بازار در عبور از این سطوح کار راحتی را نخواهد داشت.

در رابطه با وضعیت بازار پایه نیز به نظر اصلاح قوانین تا حدودی هیجان اخیر را کاهش داده و البته تثبیت و نهایی شدن جزییات می تواند منطق را به روند معاملات این بازار بازگرداند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده