تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۵۵۴۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان مطرح کرد؛

سنگ آهن دغدغه ذوب آهن/ واردات ریل هیچ توجیهی ندارد

می متالز - منصور یزدی زاده بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن را تامین سنگ آهن دانست و تصریح کرد: مشکل اصلی ذوب آهن نبود سنگ آهن است که به علت افزایش نرخ ارز و صرفه بیشتر در صادرات آن، متاسفانه در اختیار ما گذاشته نمی شود و این موضوع نیاز به ورود وزارت صمت دارد.
سنگ آهن دغدغه ذوب آهن/ واردات ریل هیچ توجیهی ندارد

به گزارش می متالز، «منصور یزدی زاده» در نشست با اصحاب رسانه استان اصفهان با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است و تولیدکنندگان برای ایفای نقش سنگین خود نیاز به الزاماتی دارند که در این زمینه انتظار ما از وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک متفاوت شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با تفکیک فعالیت رسانه ها و فعالیت برخی در شبکه های اجتماعی گفت: به اعتقاد من این دو از همدیگر جدا هستند و متاسفانه عده ای در شبکه های اجتماعی به دنبال منافع شخصی خود می گردند و آن را بر منافع مردم و کشور ترجیح داده اند اما رسانه ها به دنبال انعکاس واقعیت هستند.

وی به فعالیت 50 ساله ذوب آهن اصفهان اشاره کرد و افزود: ذوب آهن اصفهان هم پدر و هم مادر برای صنعت ایران است و برخلاف تصور برخی که می گویند ذوب آهن 50 ساله از نفس افتاده است، ذوب آهن امروز تازه نفس تر از گذشته در پی آینده ای روشن است.

یزدی زاده در ادامه به تفاوت اساسی در فرآیند تولید ذوب آهن اصفهان با سایر رقبایش پرداخت و اظهار داشت: شیوه تولید در ذوب آهن اصفهان به روش «کوره بلند» است. 80درصد تولید در دنیا نیز به همین روش است اما شرکت های دیگر کشور ما از گاز طبیعی برای تولید استفاده می کنند.

وی با تاکید بر اینکه سایر شرکت ها برای استفاده از گاز طببیعی در فرآیند تولیدشان از یارانه برخوردارند، گفت: ذوب آهن اصفهان از «زغال و کک» به عنوان ماده اولیه تولید استفاده می کند و همین امر موجب شده است که سود ذوب آهن کمتر از سایر شرکت های فولادساز باشد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه تولید به روش «کوره بلند» به صورت شبانه روزی انجام می شود و امکان توقف تولید را ندارد، تاکید کرد: کشورهایی مثل روسیه که سرشار از منابع گازی هستند، حاضر به استفاده از گاز در تولید فولاد نیستند و همانند ذوب آهن اصفهان از روش «کوره بلند» استفاده می کنند.

 

سنگ آهن دغدغه ذوب آهن

وی بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن را تامین سنگ آهن دانست و تصریح کرد: هرچند کوره شماره یک ذوب آهن در حال تعمیر است و تا سه چهار ماه آینده آماده می شود اما مشکل اصلی ذوب آهن نبود سنگ آهن است که به علت افزایش نرخ ارز و صرفه بیشتر در صادرات آن، متاسفانه در اختیار ما گذاشته نمی شود.

یزدی زاده با بیان اینکه از وزارت صمت انتظار داریم صادرات سنگ آهن و مواد خام با کنترل این وزارتخانه صورت پذیرد، افزود: در سال گذشته با تمام سختی های موجود به تولید یک میلیون و 410 هزار تن چدن رسیدیم و برای سال جاری هدفگذای کرده ایم که به تولید 3 میلیون و 50 هزار تن برسیم. از این میزان تا کنون به تولید 2 میلیون و 700 هزار تن رسیده ایم که در صورت تامین سنگ آهن کارخانه تا پایان سال به هدف خواهیم رسید.

 

تولید ریل ملی دستاورد بزرگ ذوب آهن در سال 97

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه تولید ریل به عنوان یک آرزوی بزرگ در کشور بوده است، گفت: خوشبختانه سال گذشته این پروژه در ذوب آهن اصفهان به ثمر نشست و برای تولید این محصول مهم و استراتژیک پروژه VD در راه اندازی شد و فولاد ریل با بالاترین کیفیت و بدون محدودیت در تناژ و اندازه در تولید می گردد.

یزدی زاده با انتقاد از واردات ریل به کشور گفت: به وزارت راه و شهرسازی و متروهای سراسر کشور نامه زده ایم و آمادگی خود را برای تولید هر نوع ریلی با قیمت ارزان تر اعلام کرده ایم اما متاسفانه شاهد واردات ریل که هیچ گونه توجیهی ندارد هستیم.

 

فناوری درب های فلکسیبل سلول باتری های ککسازی ذوب آهن بومی شد

وی همچنین به مقوله مهم زیست محیطی اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم ساخت درب های فلکسیبل(انعطاف پذیر) در زمینه باتری سه کک سازی است تا از خروج گاز و آسیب به محیط زیست جلوگیری شود. در این مسیر با اوکراینی ها قراردادی منعقد کردیم و کار را شروع کردند اما به علت تحریم ها پروژه را رها کردند. بعد از آن به سراغ چینی ها رفتیم که متاسفانه آنها هم پروژه را رها کردند. اما در حال حاضر طراحی، ساخت و تولید درب های فلکسیبل(انعطاف پذیر) با تلاش شبانه روزی فولادمردان ذوب آهن در شرایط سخت تحریمی به ثمر نشست و تعدادی از این درب ها نصب شده و مابقی هم در حال تولید است.

یزدی زاده افزود: هر یک از این درب ها حدود 1000 شیت نقشه و بیش از چند هزار قطعه است.

وی در ادامه به مصرف آب ذوب آهن اشاره کرد و بیان داشت: در سال 96 حدود 17 میلیون مترمکعب مصرف آب داشته ایم که در سال گذشته به 14 میلیون مترمکعب رسیده است. در ادامه این مسیر به دنبال استفاده از پساب شهرهای مجاور هستیم که از خرید پساب زرین شهر طرح را شروه کرده ایم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به انعقاد خرید پساب شهرهای نجف آباد، ایمانشهر و روستاهای فلاورجان نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در تلاشیم تا دو سال آینده و به مرور مصرف آب خام فقط برای شرب و مصارف بهداشتی باشد به همین منظور پروژه BOT تصفیه خانه توسط شرکت مپنا به عنوان برنده در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان بزرگترین پروژه عملیات اجرای تاسیسات فاضلاب روستایی کشور را کلنگ زنی کرد، اظهار داشت: سرمایه گذار این پروژه ذوب آهن اصفهان و سرمایه پذیر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است که به روش بیع متقابل با طول لوله گذاری 93 کیلومتر و هزینه سرمایه گذاری 910 میلیارد ریال طی مدت سه سال به ا نجام می رسد. این پروژه را یکی از مصادیق مصرف بهینه آب است و در شرایط فعلی که در محاصره اقتصادی دشمن قرار داریم اجرای چنین پروژه هایی در کنار فرهنگ سازی همدلی و امید را در مردم دو چندان می کند که این مقوله ضربه بزرگی به استکبار جهانی است. در کشور بیش از 32 طرح در قالب روش بیع متقابل و با سرمایه گذاری بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان در حال اجرا است. در بخش روستایی تامین  آب شرب سالم در اولویت قرار دارد. پروژه امروز نیز اولین طرحی است که در بخش آب و فاضلاب روستایی به روش بیع متقابل انجام می گیرد.

عناوین برگزیده