تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۵۵۵۰۳
سرویس خبر : انرژی

اقدامات هند برای کاهش وابستگی به واردات نفت و گاز

می متالز - دولت هند با هدف کاهش وابستگی به واردات ، هفت بلوک نفت و گاز طبیعی در این کشور را برای اکتشاف و بهره برداری به مزایده گذاشته که حاکی از گسترش اقدامات دهلی نو برای رفع نیازهای سومین مصرف کننده انرژی درجهان است.
اقدامات هند برای کاهش وابستگی به واردات نفت و گاز

به گزارش می متالز، نشریه "اکونومیک تایمز" روز سه شنبه در این زمینه گزارش داد: سازمان کل هیدروکربن هند در بیانیه ای گفت: این بلوک های نفتی و گازی در ایالت های بنگال و راجستان هستند. به طور کل، ۱۸ هزار و ۵۰۹ کیلومتر مربع برای اکتشاف به مزایده گذاشته شده است.

دولت هند  در سال گذشته  ۸۷ بلوکد نفتی و گازی به وسعت ۱۱۸ زهر کیلومتر مربع را برای اکتشاف به مزایده گذاشته بود.

این سازمان افزود: انتظار می رود در این مزایده یک سرمایه گذاری ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلاری برای هفت بلوک نفت و گازی طبیعی در ایالت های  بنگال و راجستان جذب شود.

هند قصد دارد بخش خصوصی را وارد اکتشاف و بهره برداری میدان های گازی و نفتی خود کند.

جدید ترین داده های منتشر شده از سوی دولت هند نشان می دهد که وابستگی این کشور به واردات نفت خام جهت تامین نیاز به انرژی به ۸۴ درصد افزایش یافته است.

میزان مصرف نفت خام هند از  ۱۸۴.۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۵-۱۶ به ۱۹۴.۶ میلیون تن در سال بعد و ۲۰۶.۲ میلیون تن در سال  ۲۰۱۷-۱۸ افزایش یافته است. در سال گذشته سطح تقاضا برای نفت در هند با ۲.۶ درصد رشد به ۲۱۱.۶ میلیون تن نفت خام رسید.

در همین حال تولید داخلی نفت در هند همچنان از روند نزولی برخوردار است. تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۵-۱۶ حدود ۳۶.۹ میلیون تن بوده  که این مقدار در سال بعد آن به ۳۶ میلیون تن کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۷-۱۸ این تولید به ۳۵.۷  میلیون تن و در سال گذشته به ۳۴.۲ میلیون تن نفت خام رسیده است.

دولت هند به دنبال اجرایی کردن برنامه هایی چون افزایش تولید داخلی نفت، ترغیب استفاده از سوخت های  زیستی و صرفه جویی در مصرف انرژی جهت کاهش وابستگی به واردات نفت خام است.

بر اساس اطلاعت منتشره از سوی دولت هند، هزینه واردات نفت این کشور در سال ۲۰۱۸-۱۹ حدود ۱۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است که این هزینه در سه سال پیش (۲۰۱۵-۱۶) ۶۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

هند به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی  احتیاج دارد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۴۰ هند یک چهارم از انرژی تولیدی در جهان را مصرف کند.

عناوین برگزیده