تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۶۰۰۳۱
سرویس خبر : زمین شناسی
رحمانی:

استخراج مواد معدنی به ۵۰۰ میلیون تن رسید

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس آمارهای اعلام شده، ارزش تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته از ۲۰ میلیارد دلار گذشت و میزان استخراج مواد معدنی نیز به ۵۰۰ میلیون تن رسید.
استخراج مواد معدنی به ۵۰۰ میلیون تن رسید

به گزارش می متالز، «رضا رحمانی» روز سه شنبه درهمایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران با رویکرد به پهنه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه هنری انقلاب اسلامی، افزود: میزان استخراج مواد معدنی در دولت دوازدهم ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تن بیش از گذشته افزایش یافته است و در بین اقلام فلزی آلومینیوم مشکل داشتیم که ۷۰ درصد ماده اولیه ان وارداتی است.

وی تاکید کرد: پایه و اساس فعالیت معدنی متکی به اکتشاف است و سازمان ایمیدرو در دولت دوازدهم گام موثری در این زمینه برداشته، اما باید بیش از این تلاش شود.

رحمانی اضافه کرد: امروز بیش از همه دوران گذشته ایمیدرو برنامه اکتشافی دارد که ۳۰۰ هزار کیلومتر پیش بینی شده که با بهره گیری از بخش خصوصی به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

وی خواستار هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف شد که در زمینه اکتشاف فعالیت می‌کنند و از وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی، سازمان زمین شناسی و غیره نام برد و تجمیع اطلاعات در این بخش را لازمه پیشرفت کار دانست.

به گفته رحمانی، یکی از اشتباه‌های گذشته در بخش معدن این بود که منابع حاصل از آن به جای زیرساخت‌ها، صرف بودجه جاری می‌شد و پیامد ضعف در توسعه مورد انتظار را به همراه داشت، اما اکنون رویکرد وزارت صنعت توسعه زیر ساخت ها به منظور رونق بخشیدن به فعالیت این بخش است.

وزیر صنعت ضمن یادآوری ۱۰ برنامه عملیاتی این وزارتخانه در دولت دوازدهم، گفت: ساخت داخل تولیدات یکی از محورهای مورد تاکید است، توسعه اکتشاف به منظور تحقق بخشیدن انقلاب معدنی، ورود استارت آپ ها در کنار موضوع های دیگر ضامن اجرایی ساختن نقشه راه معدن محسوب می شود.

وی لازمه توسعه همه جانبه در کشور را مشارکت همه اجزای یک کشور دانست و اضافه کرد: رشد بخش معدن با مشارکت دانشگاه ها، مراکزپژوهشی، شرکت های دانش بنیان محقق می شود و در واقع بخش خصوصی باید در میدان پای کار حاضر شود.

رحمانی، یکی از کارهای جدید وزارتخانه را تفویض اختیار به استانها ذکر کرد و افزود: براساس اعلام به معاونت معدنی، اختیارات قانونی که سبب تسهیل انجام کار شود به استانها محول و خلاف قانون نیز پذیرفته نیست و انتظار می رود این شیوه عملکرد، رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: تلاش های انجام شده در عرصه معادن موجب برطرف شدن فقر از مناطق محروم و یا کمتر توسعه یافته شود و مردم ساکن در اطراف یک معدن، نقش اثرگذار آن را باور کنند.

همایش نیم روزه توسعه فعالیت های اکتشافی ایران با برگزاری پنل تخصصی، مسایل مبتلابه این بخش را مورد بررسی قرار داد.

عناوین برگزیده