تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۶۰۱۲۹
سرویس خبر : زمین شناسی
وزیر صمت:

شروع انقلاب معدنی از اکتشاف است

می متالز - وزیر صنعت معدن تجارت گفت: معدن با شعار فعال نمی‌شود باید برنامه‌ریزی کنیم و شروع انقلاب معدنی از اکتشاف است.
شروع انقلاب معدنی از اکتشاف است

به گزارش می متالز، اکتشاف یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه معدن و صنایع معدنی در جهان است فولادی‌ها از جمله فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه برای ادامه حیات خود نیازمند مواد اولیه هستند که این امر جز با توسعه اکتشاف میسر نخواهد بود. همایش « توسعه فعالیت‌های اکتشافی، پهنه‌های اکتشافی ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» صبح امروز با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو و جمعی از مسئولان دولتی و اصحاب رسانه در تالار سوره وزارت صمت برگزار شد.

در این همایش وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اهمیت اکتشاف گفت: این همایش آغاز انقلاب معدنی شروع آن امروز است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: حفظ تولید کار جهادی است. روحیه مردمی بودن جنگ را باید به بخش معدن منتقل کنیم و با استعانت از روح شهدا اجرایی است.

محورهای ۷ گانه حول معدن صنعت و تجارت تعریف کردیم و یکی از محورهای اصلی معدن است.

وی با بیان این موضوع که توسعه معادن در اولویت‌های وزارت صمت است گفت: ساخت تولید از جمله اولویت‌های ماست‌. اکتشاف در معدن از نظر ماهیت همچون ساخت داخل در صنعت است حتی بیستر چراکه ما قطعه را می‌توانیم وارد کنیم اما ارزش مواد معدنی بالاتر است.

وزیر صمت گفت: سالانه ۵۰ میلیون تن در سال امروز میزان استخراج ماست.

وی با اشاره با نیاز کشور به آلومینا گفت: ۷۰ درصد آلومینا ما وارداتی است برای آن برنامه داریم. معدن با شعار هزار ساله فعال نمی‌شود باید برنامه‌ریزی کنیم شروع انقلاب معدنی از اکتشاف است. آمارها نشان می‌دهد در زمینه اکتشاف ضعیف بوده‌ایم اما می‌توانیم پیشرفت کنیم. امروز فعال‌سازی معادن کوچک، ساخت تولید را در کنار برنامه‌های خود داریم.

رحمانی گفت: تفویض اختیار به خود استان‌ها باید در نظر گرفته شود چرا که مناطق محروم باید فعال شود.

وی افزد: از طرف من سرقینی اجازه تفویض را دارد به شرط آنکه خلاف قانون نباشد.تصور مردم از معدن و اکتشاف باید اصلاح شود. مسئولیت اجتماعی باید به گونه توسط معادن انجام شود که هرجا نام از معدن برده می‌شود این تصور به ذهن بیاید که با آمدن معدن فقر از بین می‌رود‌ و مردم حس کنند.

وزیر صمت گفت: کشورهایی که استخراج می‌کنند کنار آن برنامه زیست محیطی دارند ما نیز در وزارت صمت به دنبال حفظ محیط‌زیست هستیم

عناوین برگزیده