تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۶۰۳۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توافق نانوشته هیئت رئیسه مجلس با دولت درباره تشکیل وزارت بازرگانی/به نمایندگان توصیه شد رای بدهند

می متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی با سیاست‌های کلی مغایر است، گفت: نمایندگان براساس تشخیص خود به تشکیل وزارت بازرگانی رای ندادند بلکه به این کار توصیه شدند.
توافق نانوشته هیئت رئیسه مجلس با دولت درباره تشکیل وزارت بازرگانی/به نمایندگان توصیه شد رای بدهند

به گزارش می متالز، حسینعلی حاجی دلیگانی درباره تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی با سیاست‌های کلی مغایر است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با تشکیل وزارت بازرگانی با نوع نگاهی که به واردات خواهد شد قطعا در تولید بخصوص تولید کالاهای استراتژیک مانند گندم دچار مشکل می‌شویم و این امر دقیقا مغایر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. 

وی با بیان اینکه اگرچه هدف از تشکیل وزارت بازرگانی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان می‌شود، اظهار داشت: اما بیان این مسائل فریب و ظاهر‌سازی است. 

حاجی دلیگانی افزود: براساس بند یک اصل یکصد و ده قانون اساسی ابلاغ سیاست‌های کلان برعهده مقام معظم رهبری  است و ایشان هم سیاست‌های کلی را در مورد تولید و اقتصاد مقاومتی و برخی سیاست‌های دیگر مثل صادرات و واردات ابلاغ فرموده‌اند بنابراین مجلس یا شورای نگهبان باید در جهت اجرای آن سیاست‌ها گام‌ بردارد. 

وی اظهار داشت: بنابراین اگر مجلس به هر دلیلی در موارد ابلاغ سیاست‌های کلان دچار غفلت شود طبیعا شورای نگهبان براساس وظیفه به آن خواهد پرداخت و اعلام نظر خواهد کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که رای مثبت اکثریت نمایندگان مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی سوال‌برانگیز بود و به چه دلیل اکثریت نمایندگان به تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت دادند، گفت: در چند نوبت قبلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی نمایندگان طرفدار دولت علیرغم درخواست رئیس جمهور مبنی بر دادن رای مثبت به تشکیل وزارت بازرگانی به این موضوع رای مثبت ندادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما در این نوبت براساس توافق نانوشته رئیس مجلس و هیئت رئیسه با دولت به نوعی به برخی از اعضای فراکسیون مستقلین مجلس توصیه شد که به تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت دهند، بنابراین رای به تشکیل وزارت بازرگانی توصیه‌ای بود. 

وی افزود: بنابراین رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تشکیل وزارت بازرگانی براساس تشخیص نمایندگان نبود و بر مبنای توصیه بود.

عناوین برگزیده