تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۶۰۶۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمد فیضی در نطق میان دستور:

دولت دلایل ناکارآمدی بودجه را به طور شفاف مطرح کند

می متالز - نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت گزارش عملکرد خود و دلایل ناکارآمدی بودجه را به طور شفاف مطرح کند.
دولت دلایل ناکارآمدی بودجه را به طور شفاف مطرح کند

به گزارش می متالز، محمد فیضی زنگیر در نشست علنی امروز (یک‌شنبه، 14 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و روز دامپزشک، گفت: در صفحه اینستاگرامی خود از مردم پرسیدم که انتظار دارید در نطق میان دستور خود چه بگویم و اولویت‌های شما برای مطالبه از دولت چیست؟ کامنت‌ها اولویت‌های مردم عرق شرم را برپیشانی یک آدم منصف می‌نشاند و صدای قرائی را برای فریاد می‌طلبد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، افزود: اختلاف طبقاتی، کافی نبودن درآمد در برابر هزینه‌های زندگی، مشکلات معیشتی و اشتغال، اجرای قانون در بخشودگی جرائم و سودهای بانکی، مشکلات خصوصی سازی و آوره نمودن کارگران، تبعیض‌های ناروا در خصوص پرستاران و عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری با گذشت 12 سال، بی توجهی به سقف کارانه پرستاران، اجرای صحیح قانون ارتقای بهره‌وری در مورد پرستاران و بی عدالتی در توزیع استخدامی پرستاران در استان‌ها و مشکلات بهورزان و بی‌توجهی به آنها، حل مشکل کارکنان شرکتی و قراردادی و مشکل تامین امنیت شغلی دهیاران از جمله مشکلات مردم است .

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مشکلات مربوط به شورای حل اختلاف، تبعیض در حقوق کارکنان در بین دستگاه‌های مختلف، چرایی ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه، نبود مکانیزمی برای پرداخت ضرر و زیان وارده به کشاورزان و باغداران، مشکلات بیمه‌ای بازنشستگان، آموزش زبان مادری در قانون اساسی، اجرای معافیت حامل‌های انرژی در مدارس، آوراه ماندن استخدامی‌های جدید بویژه در قوه قضاییه، مشکلات چندین ساله باقی مانده از مسکن مهر، کاهش سهمیه در کنکور سراسری و رعایت عدالت و همچنین توجه به اصلاحات در ساختار اداری و استفاده از جوانان و نخبگان در بدنه دولت، تاکید براستفاده از اسناد آمایش سرزمینی، نیز مشکلات دیگری است که مردم نسبت به آنها گلایه دارند.   

وی با اشاره به اینکه اگر وزرا در بودجه 99 برای حل این مشکلات ورود کنند، مجلس شورای اسلامی آنها را همراهی خواهد کرد، اظهار کرد: بخشنامه بودجه 99 ابلاغ شده است، آثار بخشنامه در اقتصاد و زندگی مردم باید بررسی شود، این بخشنامه از سخنان مقام معظم رهبری و مدیریت دوران تحریم، متاثر شده است.

فیضی، اضافه کرد: در سال 91 و 97 شاهد شدیدترین تحریم‌ها بوده‌ایم و در این بخشنامه در کنار عادت زیبانویسی سه گروه مورد خطاب گرفته اند. گروه نخست مردم هستند که انگار بهبود زندگی آنها از طریق فشار به خودشان راه حل دیگری ندارند و دولت‌های مختلف نیز همین طریق را پیش گرفته‌اند و در همین بخشنامه پرطمطراق، ماهیت واژه‌ها منقلب شده است، از طریق بازی با الفاظ و با پی بردن به حساسیت لبریز شده مردم به جای افزایش قیمت‌های عامل انرژی از واژه ظاهراً مبهم ولی کمرشکن کاهش یارانه‌ها انرژی سخن رانده شده است. اگر قرار است سفره‌های مردم کوچک شود باید قبل از آن کوچک شدن سفره‌های تمام مسوولان در همه سطوح مدیریتی و استفاده عادلانه از تمامی فرزندان شایسته همه اقوام برای اداره امور کشور توسط مردم لمس شود.

فیضی ادامه داد: در بخش دوم این بخش نامه دولت به جای روش‌های علمی به روش‌های اعجاز و نیروهای ماوراءالطبیعه متوصل شده است، با کدام منطق این بخشنامه ادعا به رفع ده‌ها مشکل تاریخی انباشته شده در نظام اداری کشور دارد. مگر می‌شود با صرف نوشتن انشاء بودجه ‌ای تعیین کرد که صفر تا صد مشکلات را حل کند؟ هنوز اصرار در پیمودن مسیرهای بی‌فرجامی که چندین دهه تکرار شده وجود دارد. اشاره مطالبم به فرد خاصی نیست.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید گزارش عملکرد خود دلایل ناکارآمدی بودجه را به طور شفاف مطرح کند، از کلی‌گویی و بده بستان‌های پشت پرده را رها نماید، برهمگان عیان است که این مشکلات دهه به دهه، دولت به دولت منتقل شده است.

وی افزود: در بخش سوم این چه حکمتی است، که دولت در برابر مردم و در برابر کارکنان خدوم کشور جسورانه و بدون مرز حرف بزند اما آنها در ستادها و برخی از سازمان‌ها به همراه شرکت‌ها و بانک‌های پر از سرمایه‌شان در سایه امن بی نظارتی قرار بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: مبارزه با تحریم و مقاومت تحریمی باید بدون استثنا برای همه باشد، انتظار این است که این نهادها اداری، آگاهانه ندای مقام معظم رهبری را لبیک گفته و داوطلبانه به کمک مردم و دولت بیایند و به جای صرف ارائه اطلاعاتی که در بخش‌نامه از آن یاد شده عملا وارد میدان شوند و برای نظام یار مهربان باشند و با تمام قوا و با توام توان کارشناسی، آمار و اطلاعاتی به منظور نظم و شفافیت و حذف کارهای موازی و کاهش بار تحریمی از اقتصاد ایران پیشرو و همراه دولت و مردم ایفای نقش نمایند.

فیضی، خطلاب به وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه شما توجه به مطالبات صنفی و معیشتی و تامین آرامش معلمان است، این معلمان هستند که در فرآیند آموزشی تاثیرگذار بوده و نسلی خلاق، پویا و توانمند پرورش می‌دهند و این نسل در استمرار زمان، آینده کشور را بدست خواهند گرفت. اعتراض به حقوق و مزایای فرهنگیان و تفاوت آن با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها چندین سال است که از سوی این قشر صبور و شریف مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: کم‌توجهی به خواسته‌های بر حق فرهنگیان و قصور فراوان مخصوصا از سال 90 به بعد با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی باعث شده با وجود افزایش بودجه سالانه آموزش و پرورش، بسیاری از مشکلات همان گونه که سایه افکنده‌اند ثابت بمانند. مشکلاتی چون تاخیر در پرداخت‌ حق التدریسی و حق الزحمه امتحانات، خرید خدمات آموزشی، پاداش بازنشستگان، اجرای کامل قانون خدمات کشوری و بی‌توجهی به برنامه‌های ارتقا معلمان، عدم اجرای نظام رتبه بندی معلمان و ضعف نظام جامعه رفاهی، اعتراض معلمان به وضعیت معیشتی و تبعیض حقوق با سایر کارکنان دولت حکایت امروز و دیروز نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: هر وزیری شعاری داده است؛ آقای وزیر، دغدغه‌ها را مدیریت نمایید. از دولت می‌خواهم نواقص مربوط به ایرادات شورای نگهبان در لایحه منطقه آزاد تجاری را سریعاً با کمیسیون اقتصادی هماهنگ کند، چرا که 80 میلیون ایرانی به ویژه مردم شریف حوزه انتخابیه اینجانب منتظر تصویب لایحه هستند.

عناوین برگزیده