تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۶۱۰۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خدابخشی در تشریح نشست کمیسیون برنامه و بودجه:

بودجه سال ۱۴۰۰ همراه با بودجه سال آینده جهت اطلاع نمایندگان ارائه می‌شود

می متالز - سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: در لایحه بودجه ضمن ارائه بودجه سال ۹۹ در ستون دیگری بودجه سال ۱۴۰۰ ارائه می‌شود که در واقع بودجه سال ۱۴۰۰برای اطلاع نمایندگان است اما بودجه سال ۹۹ مورد تصویب قرار می‌گیرد.
بودجه سال ۱۴۰۰ همراه با بودجه سال آینده جهت اطلاع نمایندگان ارائه می‌شود

به گزارش می متالز، محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز(سه شنبه 16 مهر ماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: در نشست امروز کمیسیون مسوولان سازمان برنامه و بودجه گزارشی از پیشنهادهایی که برای اصلاح ساختار بود ارائه کردند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش ارائه شده در کمیسیون نقشه کلان تهیه شده برای اصلاح ساختار بودجه دارای چهار محور شامل درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی است، ادامه داد: متناظر با هر کدام از محورها برنامه‌هایی نیز پیشنهاد شده، برای محور درآمدزایی پایدار اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح و یکپارچه سازی نظام مالیات و تامین اجتماعی، مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت در نظر گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای محور هزینه کرد کارا دو برنامه اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و اصلاح سیاست‌های حمایتی تعیین شده است، تصریح کرد: همچنین در زمینه محور سوم که ارتقای ثبات، توسعه و عدالت نامگذاری شده اصلاح نظام مالیه نفت و گاز و ساماندهی تعهدهای دولت را پیشنهاد کرده‌اند.

خدابخشی، افزود: در زمینه اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی به عنوان محور چهارم اصلاح نظام بودجه ریزی و نیز ارتقای سند بودجه به سند مالی حاکمیت مدنظر قرار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌ای در سازمان برنامه و بودجه جهت بازبینی هزینه‌ها تشکیل شده که در زمینه اصلاح ساختار بدنه دولت فعالیت می‌کند، ادامه داد: کمیته تشکیل شده در سازمان برنامه و بودجه حذف و یا ادغام سازمان‌ها و فعالیت‌های موازی و همچنین کاهش ردیف‌های بودجه‌ای را دنبال می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای اصلاح ساختار بودجه، برنامه محوری و تنظیم بودجه بر اساس برنامه‌های دستگاه‌های سیاست گذار مورد تاکید قرار دارد و راهبرد‌هایی به این منظور پیشنهاد داده شده است، گفت: همچنین در این در نشست مباحثی در زمینه هماهنگی طرح‌ها و برنامه‌های استانی و ملی و نظام تجمیع درآمدهای استانی، تدوین بودجه به صورت دوسالانه و غلطان مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در لایحه بودجه ضمن ارائه بودجه سال 99 در ستون دیگری بودجه سال 1400 ارائه می‌شود که در واقع بودجه سال 1400برای اطلاع نمایندگان است اما بودجه سال 99 مورد تصویب قرار می‌گیرد.

وی افزود: همزمان با لایحه بودجه سال آینده در پیوستی جداگانه بودجه نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی جهت اطلاع نمایندگان به مجلس ارائه می‌شود که این اقدام در راستای شفاف‌سازی بیشتر در زمینه بودجه نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی و ارزیابی ریسک و پایداری درآمد این نهادها و شرکت‌ها است زیرا براساس تجربه مشکلات به وجود آمده برای آنها گریبان دولت را می‌گیرد همچنین در زمینه ساماندهی عملیات فرا بودجه‌ای دولت در نشست امروز کمیسیون مسائلی مطرح شد.

خدابخشی تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از دستگاه‌ها قانون مستقل دارند و بر اساس قانون مصوب مجلس ایجاد شده‌اند ادغام آنها با سایر دستگاه‌ها ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قرار باشد تنها 38 دستگاه سیاست گذار معرفی شود و مابقی دستگاه‌ها با آنها هماهنگ کنند ممکن است مشکلاتی رخ دهد به صورت مثال کمیته امداد امام خمینی (ره) برای دریافت بودجه باید با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی جهت دریافت بودجه هماهنگ کند درحالی که بودجه مستقل دارد.

وی با تاکید بر اینکه قانون محاسبات عمومی تاکید می‌کند که اجزای بودجه باید توسط مجلس مصوب شود در غیر این صورت امکان بروز مشکلاتی وجود دارد، گفت: جایگاه برنامه ی توسعه کشور و برنامه ریزی منطقه‌ای در بودجه پیشنهادی و ارتباط آن با اصلاح ساختار بودجه و شفافیت بودجه مورد تاکید نمایندگان قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه ایده‌های خوبی از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شده اما آنها باید به گونه‌ای باشند که در اجرای آنها مشکلاتی رخ ندهد.

عناوین برگزیده