تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۶۲۸۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گرجی آرا:

سطح فعلی شاخص و ارزش بازار مناسب است

می متالز - مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین، رشد شاخص در شش ماهه دوم سال را از محل رشد ارزش بازار شرکت ها به ویژه شرکت های بزرگی دانست که عملکرد بنیادی مناسب دارند.
سطح فعلی شاخص و ارزش بازار مناسب است

به گزارش می متالز، محمد گرجی آرا گفت: به نظر می رسد بازار باید وارد فاز انتخاب بین نمادها شود و نمادهای ارزنده از نمادهایی که بی دلیل افزایش قیمت بیش از حد داشته اند، تفکیک شوند. چرا که رشد شاخص در روزهای آتی، بیشتر، از محل رشد ارزش بازار شرکت هایی است که عملکرد بنیادی مناسبی دارند و معمولا هم شرکت های بزرگ این نقش را ایفا می کنند.  

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد رشد قیمت دسته جمعی سهام در نیمه دوم سال مجددا رخ دهد، گفت: سطح فعلی شاخص و ارزش بازار، به نسبت سودآوری شرکت ها سطح مناسبی است. اما چنین نیست که در روزهای پیش رو در شش ماهه دوم سال ، تمام نمادها با هم حرکت کنند و  همه سبز رنگ باشند.

وی با بیان اینکه بازار در ۶ ماه گذشته هم رشد خوبی را تجربه کرده است، افزود: حقیقی هایی که در این مدت وارد بورس ما شده اند شاید تجربه ضرر و زیان را نداشتند. از طرفی وقتی تعداد سهامداران فعال در بازار که در سود هستند، افزایش پیدا می کند، تمایل به فروش و عرضه سهام  به ویژه در روزهایی که بازار منفی است، نیز افزایش پیدا می کند.

 گرجی آرا ادامه داد: حقیقی هایی که تازه به بازار سرمایه می آیند، بیشتر تمایل دارند به صورت سرمایه گذاری مستقیم وارد شوند لذا ممکن است دستخوش هیجانات و احساسات و فضاسازی هایی شوند که در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین توضیح داد: به این ترتیب، بخشی از حقیقی ها که نسبتا هم در سود هستند، ممکن است در چند روزی که بازار به نقاط اصلاحی رسیده، به صورت موقت حجم فروششان بیشتر از دوران قبلی باشد و این ناشی از تحولات چند ماه اخیری است که بر شمار  فعالان حقیقی در بازار به شدت افزوده شده است .

گرجی آرا با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته، شاهد بودیم برخی سهامداران عمده حقوقی یا نهادهای حمایتی هم که در بازار حضور دارند، روی سهم ها فعال شدند، افزود: حقوقی های بازار مثل صندوق توسعه یا سهامداران عمده هر شرکت بر اساس برنامه معاملاتی خود ممکن است در نقاطی حمایت ها را انجام دهند و  اقدام به خرید کنند .چون به نظر می رسد که قیمت های فعلی، قیمت های ارزنده ای است.

به گفته گرجی آرا، بخش اعظم پول تازه وارد به بورس در روزهای اخیر از سمت حقیقی ها به این بازار آمده و بازار همچنان برای ورود افراد جدید آماده است .

وی با تاکید بر لزوم مشاوره صحیح به افراد تازه وارد بورسی به این بازار  در خصوص نحوه ورود افزود: کمکی که ما می توانیم به عنوان فعالان بورس ارائه دهیم، این است که تلاش کنیم افراد جدید ضرورتا از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت سبد گردان به بازار سرمایه بپیوندند؛ این گونه، هم از رفتارهای هیجانی بعدی در بازار پیش گیری می شود و هم حد معقولی از اطمینان در سرمایه گذاری توسط نهادهای مالی برای سرمایه گذار رعایت خواهد شد.

عناوین برگزیده