تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۶۳۲۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کنسرسیوم‌ها، عامل ساماندهی صادرات

می متالز - پیشنهاد ایجاد یک کنسرسیوم صادراتی سال‌هاست که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انسجام‌بخشی به صادرات برخی از محصولات معدنی مطرح شده است؛ کنسرسیومی که با هماهنگی بیشتر می‌تواند به صادرکنندگان در زمینه کیفیت، نرخ و بازاریابی با مدیریت یکپارچه، یاری رسانده و به صادرات انسجام بیشتری بخشد.
کنسرسیوم‌ها، عامل ساماندهی صادرات

به گزارش می متالز، اما این پیشنهاد در عمل چندین سال است که حتی در حوزه‌ای مانند فولاد که صادرات قابل‌توجهی نیز دارد، ابتر مانده و جامه عمل به خود نپوشانده است؛ پیشنهادی که به گفته تولیدکنندگان و کارشناسان این حوزه بیش از پیش به نفع واحدهای کوچک‌تر در پایین‌دست خواهد بود.
در زمینه صادرات در حوزه‌های گوناگون مرکز واحدی وجود ندارد و واحدها به صورت جزیره‌ای اقدام می‌کنند.
از این رو این مساله سبب می‌شود که ساماند‌هی در امر صادرات وجود نداشته باشد و صادرکنندگان با کیفیت‌ها و نرخ‌های متفاوت اقدام به صادرات کنند و این موضوع در نگاه کلی هم می‌تواند به ضرر صادرکنندگان و بازار ایران باشد. این در حالی است که ایجاد کنسرسیوم می‌تواند از سوءاستفاده‌هایی که گاهی برخی تولیدکنندگان یا خریداران انجام می‌دهند، پیشگیری کند، به صادرات سمت و سو بخشد و بر کنترل کیفیت محصولات نظارت کند و از هم مهم‌تر در بازاریابی به بسیاری از شرکت‌های کوچک که توان بالایی ندارند، یاری رسانده و در یک کلام کل بازار صادراتی را سامان بخشد.

سارا اصغری - روزنامه‌نگار

عناوین برگزیده