تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۶۳۷۵۹
در شورای توسعه ای چابهار عنوان شد؛

واردات 50 درصد از کالاهای اساسی خرید دولتی از منطقه چابهار/ عزم جدی دولت در توسعه منطقه چابهار

می متالز - مشاور قائم مقام وزیر صمت از صادرات مواد معدنی و واردات 50 درصد از کالاهای اساسی خرید دولتی و واردات بخشی از قطعات خودرو از بندر چابهار تا پایان سال خبرداد.
واردات 50 درصد از کالاهای اساسی خرید دولتی از منطقه چابهار/ عزم جدی دولت در توسعه منطقه چابهار

به گزارش می متالز، ایرج حسن پور، در نشست شورای توسعه چابهار که با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی کشور در وزرات صمت برگزار شد گفت: توسعه محور شرق و 4 استان جنوبی کشور از دیر باز مطرح بوده است.

وی با اشاره به تشکیل و برگزاری شورای هماهنگی استان ها و دبیرخانه توسعه چابهار زیر نظر قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: درشهریورماه برنامه راهبردی و نقشه راه توسعه چابهار تهیه و مصوب شد تا دستگاه هایی که به نحوی می توانند در توسعه چابهار کمک کنند در این شورا حضور داشته باشند.

حسن پور یکی از برنامه های اتخاذ شده در جهت توسعه چابهار به ورود 50 درصد کالاهای اساسی که خرید دولتی دارند از طریق بندر چابهار تا پایان سال گفت: با توجه به رسوب کالا در بندر امام خمینی (ره) و ترافیکی که از کالاها پدید آمده بود، در ابلاغیه صادرشده، شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت امور دام همکاری مناسبی داشتند و در حال حاضر بیش از 350 هزار تن کالا نیز از دو شرکت بخش خصوصی در حال تخلیه در بندر چابهار است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به همکاری شرکت های ایدرو و ایمیدرو برای صادرات تولیدات صنایع و مواد معدنی اشاره کرد و گفت: درخواست داریم کارخانجات ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های تولید و تامین قطعات خودرو، بخشی از واردات قطعات خود را از منطقه چابهار انجام دهند.

همچنین لازم است شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خط ویژه‌ای برای حمل کانتینری و همچنین صادرات مواد معدنی که بزودی اجرایی خواهد شد، برقرار کند.

حسن پور گفت: در منطقه چابهار 16 واحد فرآوری برنج وجوددارد و قرار است از طریق وزارت صمت بخشی از خرید برنج از طریق واحد های فرآوری انجام شود که هم اشتغال و هم گردش مالی منطقه را افزایش دهد.

وی همچنین خبر از ایجاد و تکمیل خط ریلی تا سال 1400 خبرداد و گفت: بودجه احداث این خط ریلی از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است و تاکنون این پروژه بیش از 45 درصد پیشرفت داشته است.

وی در ادامه گفت: بعضی از انبارهای چابهار نیاز است که بهسازی و نوسازی در آن صورت بگیرد؛ و به منظور اینکه همانند بندر امام خمینی(ره) انبارهای تخصصی و ویژه داشته باشیم، از طریق مکاتبات با سازمان برنامه و بودجه درخواست دادیم خط ویژه بودجه ای برای آن تعریف شود.

حسن پور خواستار ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی شد و گفت: در بندر چابهار مکنده هایی با ظرفیت تخلیه 8 هزار تن کالا در یک روز وجود دارند.

مشاور قائم مقام وزیر صمت گفت: در حال حاضر با فعالیت هایی که انجام شده است چابهار در سطح کشور شناسانده شده است.

عناوین برگزیده